اخبار داغ

گُلوَنی سربندی با قدمتی ۳۰۰۰ ساله

گُل‌وَنی پوشش سنتی زنان مناطق زاگرس نشین است که قدمت سه هزار ساله آن به دوره کاسیت‌ها برمی‌گردد. در زبان فارسی به صورت گُلبندی تلفظ می شود که نوعی پارچه هندی ابریشمی و لطیف است. تنوع در رنگ و زیبایی در نقش و حجاب کامل آن نشان از اصالت این پوشش سه هزار ساله دارد […]

اشتراک گذاری
25 اسفند 1399
113 بازدید
کد مطلب : 36047

گُل‌وَنی پوشش سنتی زنان مناطق زاگرس نشین است که قدمت سه هزار ساله آن به دوره کاسیت‌ها برمی‌گردد. در زبان فارسی به صورت گُلبندی تلفظ می شود که نوعی پارچه هندی ابریشمی و لطیف است.

تنوع در رنگ و زیبایی در نقش و حجاب کامل آن نشان از اصالت این پوشش سه هزار ساله دارد و هنگامی که بر پیشانی زنان مناطق زاگرس نقش می‌بندد، نماد یکپارچگی و وحدت است.در سال‌های اخیر پوشش گُل‌ونی به عنوان آراستگی در لباس مردان عشایر هم دیده می‌شود که در حماسه‌های ملی و آئین‌های سنتی به‌کار می‌رود. این سربند زیبا که تاریخ و اصالت فرهنگی زنان زاگرس‌ نشین است، از دیرباز کاربردهای زیادی داشته است. علاوه بر سربند و حفظ حجاب، در مراسم های شادی با رنگ‌های روشن و در مراسم های عزا با رنگ‌های تیره مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۲ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان اعلام کرد«معاونت میراث فرهنگی این سازمان با همکاری فعالان هنری لرستان در طول ۱۰ روز آینده، روزی را با نام روز گُلونی ثبت و مراتب ان را از طریق رسانه ها به اطلاع عموم می رسانند» و به این شکل روز ۲۶ اردیبهشت به عنوان روز سربند لری «گُلونی» نامگذاری شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *