اخبار داغ

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس خوزستان: ۱۵ آذر باید در تقویم ملی کشور به نام اهواز رقم بخورد

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، سردار «مرادحاجتی» با اشاره به این مطلب که ۱۵ آذر باید در تقویم ملی کشور به نام اهواز رقم بخورد، گفت: در این حادثه نزدیک به ۲۰۰ نفر از شهروندان اهوازی ما که اغلب زن، کودک و کارگر بودند شهید شدند و بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر نیز مجروح یا […]

اشتراک گذاری
17 آذر 1400
98 بازدید
کد مطلب : 138949

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، سردار «مرادحاجتی» با اشاره به این مطلب که ۱۵ آذر باید در تقویم ملی کشور به نام اهواز رقم بخورد، گفت: در این حادثه نزدیک به ۲۰۰ نفر از شهروندان اهوازی ما که اغلب زن، کودک و کارگر بودند شهید شدند و بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر نیز مجروح یا مصدوم شدند.

وی خطاب به مدعیان پوشالی حقوق بشر افزود: جنگ شهرها که نوعی عملیات نظامی در مقابله با شهرها، مناطق مسکونی و سایر مناطق پشت جبهه بوده و با هدف ایجاد رعب و وحشت صورت می‌گیرد، در سال ۶۵ توسط ارتش بعث روند تندتری یافت، به شکلی که در دو هفته ۳۶۰ پرواز به داخل ایران انجام شد.

سردار مرادحاجتی گفت: در آن برهه عراق با کمک فرانسه و اتحاد جماهیر شوروی سابق به نوسازی و تقویت نیروی هوایی خود مبادرت کرد به گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان نظامی آن روز دنیا، توان هوایی عراق را هشت برابر ایران ارزیابی می‌کردند. اهواز از پیش از آبان سال ۶۵ به طور پراکنده مورد حمله هواپیماهای عراقی قرار می‌گرفت که هیچ کدام تلفات جدی نداشت، چرا که در این دوره تا قبل از ۱۵ آبان ۶۵ عراق بیشتر حملات خود را متوجه شهرهای مرکزی ایران مثل قم و اراک‏، همدان و نهاوند کرده بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان بیان داشت: حمله گسترده هوایی به اهواز به گفته شاهدان عینی و اطلاعات موجود از ساعت ۴ عصر مورخ ۱۵ آذر سال ۶۵ آغاز شد و به مدت چهل دقیقه یا کمی بیشتر ادامه داشت. هواپیماهای عراقی در این مدت بر فراز شهر اهواز مانور می‌دادند و در ارتفاع بسیار پایین پرواز می‌کردند به گونه‌ای که به راحتی پرچم عراق بر روی بدنه هواپیماها قابل مشاهده بود. این بمباران از شدیدترین حملات هوایی دشمن بعثی در طول جنگ تحمیلی بود و در آن ۵۲ نقطه مسکونی و تأسیسات تولیدی و اقتصادی شهر اهواز با شدت هر چه تمام‌تر بمباران شد و هواپیماهای عراقی به سهولت موفق شدند هدف‌هایی را در مرکز شهر بمباران کنند.

وی با اشاره به این مطلب که ۱۵ آذر باید در تقویم ملی کشور به نام اهواز رقم بخورد، متذکر شد: در این حادثه نزدیک به ۲۰۰ نفر از شهروندان اهوازی ما که اغلب زن، کودک و کارگر بودند شهید شدند و بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر نیز مجروح یا مصدوم شدند.

سردار مرادحاجتی به مکان های بمباران شده هم اشاره کرد و افزود: خیابان فلسطین، صداوسیمای مرکز خوزستان، خیابان آزادگان پل سفید، پل نادری، گاراژ مسافربری فلکه ساعت، پیچ میدان، تصفیه خانه شماره یک آبفا، شهرک بیت‌المقدس، زیباشهر، ستکو، انبارهای شرکت حفاری، فرودگاه، تصفیه خانه آب شرکت فولاد خوزستان، روستای تصفیه شکر، آریاشهر، جاده خرمشهر، شرکت سپنتا، نیروگاه برق زرگان، روستای زرگان، درمانگاه ۱۷ شهریور، شرکت لوله سازی، شرکت کربن ایران، کوی یوسفی، شرکت فولاد خوزستان و سردخانه بیمارستان امام خمینی (ره) از جمله مکان هایی هستند که در این روز تاریخی مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفتند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم تا با مشارکت مجموعه شهرداری اهواز بتوانیم در هر ۵۲ نقطه در شهر، شناسنامه و پلاک هایی در قالب تابلو تهیه و نصب نمائیم تا نسل جوان ما و اهالی امروز این محلات بدانند که چه وقایعی در این شهر رخ داده است.

کد خبر: ۱۴۰۰۷۱۰۰۹۱۷۰۰۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *