اخبار داغ

معرفی دشت سوسن ایذه

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، دشت سوسن ایذه یکی از جاهای دیدنی خوزستان است. سوسن نام منطقه ای وسیع است که روستاهای زیادی در آن جای گرفته اند. زمین حاصلخیز، آب فراوان و اقلیم مناسب تمام شرایط را برای کشت و باغداری مردمان خونگرم بختیاری این دیار فراهم کرده است. ایذه یکی از شهرهای دیدنی […]

اشتراک گذاری
03 مهر 1400
181 بازدید
کد مطلب : 134162

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، دشت سوسن ایذه یکی از جاهای دیدنی خوزستان است. سوسن نام منطقه ای وسیع است که روستاهای زیادی در آن جای گرفته اند. زمین حاصلخیز، آب فراوان و اقلیم مناسب تمام شرایط را برای کشت و باغداری مردمان خونگرم بختیاری این دیار فراهم کرده است.

ایذه یکی از شهرهای دیدنی و جاذبه های گردشگری خوزستان است که قدمت‌ آن به ۴۰۰۰ سال پیش برمی ‌گردد و بیشتر شهرتش را مدیون طبیعت زیبا و نگار کنده ‌های سنگی و صخره‌ ای است.

یکی از جاذبه‌ های طبیعی استان خوزستان است که در ۳۷ کیلومتری شمال غربی شهرستان ایذه قرار دارد. سوسن یکی از بخش‌ های شهرستان ایذه است که از دو دهستان سوسن شرقی (با مرکزیت جنگه) و سوسن غربی (با مرکزیت ترشک) تشکیل شده است. بخش سوسن در منتهی‌ الیه شرقی استان خوزستان و در مجاورت استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. مردم این منطقه علاوه بر دامپروری، به کشت برنج و دیگر محصولات کشاورزی اشتغال دارند.

سوسن دشت وسیع و زیبایی است که رود کارون درست از میان آن می ‌گذرد و زیبایی‌ اش را دوچندان می ‌کند. خاک این منطقه به خاطر عوامل اقلیمی و آب مناسب بسیار حاصلخیز است و مردم محلی در آن درختان میوه مانند انار و انجیر و همچنین برنج می‌ کارند. برنج این منطقه را به نام «برنج سوسن»، به خاطر عطر و بوی بی‌ نظیرش می‌ شناسند. محال است به این مکان دیدنی در شمال خوزستان بروید و مسحور زیبایی‌ طبیعی آن نشوید.

روستاهای قدیمی متعددی در این منطقه وجود دارد که معروف‌ ترین آنها «ثریا» است. خانه‌ های ثریا با ساختاری پلکانی ساخته شده‌ اند و به همین خاطر به نام ماسوله خوزستان شهرت دارد. یکی از نکات جالب‌ توجه در این منطقه، گورستان ‌های قدیمی آن است. جالب است بدانید قدمت این بناهای تاریخی در خوزستان به هزاران سال پیش بازمی ‌گردد. این گورستان ‌ها به نام شیر سنگی معروف شده‌ اند چرا که گذشتگان به رسم احترام شیرهای سنگی را به ‌عنوان نماد شجاعت بر مزار جنگجویان خود نصب می ‌کردند.

دشت سوسن یکی از گذرگاه‌ های رودخانه خروشان کارون است و توسط این رود به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌ شود. در واقع عبور رود کارون از میان دشت سوسن، موجب پیدایش اراضی حاصلخیز در این ناحیه شده است. این دشت از ماه بهمن تا خرداد، طبیعت بسیار زیبایی دارد، به طوری که در این ایام افراد بسیاری به این منطقه مراجعه می‌نمایند تا از زیبایی چشم‌ نواز آن بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *