اخبار داغ

چگونگی برگزاری مراسم عزاداری محرم در خوزستان

آیین‌های عزاداری ماه محرم و ایام شهادت امام حسین (ع) در خوزستان هر ساله با شکوه و حضور گسترده مردم برپا می‌شود همچنین سیل عزاداران مشتاق خوزستانی با برپایی دسته‌های عزاداری، سینه زنی، دمام و زنجیر زنی به برگزاری باشکوه مراسم ماه محرم می‌پردازند.خوزستان از قومیت‌های مختلفی مانند عرب، بختیاری، لر و … تشکیل شده […]

اشتراک گذاری
21 مرداد 1400
110 بازدید
کد مطلب : 100080

آیین‌های عزاداری ماه محرم و ایام شهادت امام حسین (ع) در خوزستان هر ساله با شکوه و حضور گسترده مردم برپا می‌شود همچنین سیل عزاداران مشتاق خوزستانی با برپایی دسته‌های عزاداری، سینه زنی، دمام و زنجیر زنی به برگزاری باشکوه مراسم ماه محرم می‌پردازند.خوزستان از قومیت‌های مختلفی مانند عرب، بختیاری، لر و … تشکیل شده که در ایام عزاداری امام حسین)ع) واحد و یک صدا با اتحاد و همدلی کنار یکدیگر به برپایی عزاداری برای سید و سرور شهیدان می‌پردازند.

تعزیه خوانی در ماه محرم

اجرای تعزیه و شبیه خوانی که به دایره در اصطلاح مردم خوزستان معروف و از جمله آداب دیرینه در ایام محرم است. شبیه خوانی در شهر حر به زبان عربی اجرا می‌شود و حال و هوای جالبی در بین عزاداران به وجود می‌آورد.

برپایی مراسم سینی گردانی حضرت قاسم (ع)

آیین سینی‎گردانی حضرت قاسم (ع) که هر سال همزمان با هشتم محرم‎الحرام در بندر ماهشهر برگزار می‎شود به عنوان یک اثر معنوی تاریخی به ثبت ملی درآمد.

در این شهرستان مراسم عزاداری امام حسین (ع) از دوران صفویه برگزار می‌شد که سید علی سیاپوش معروف به رودبند آن را برپا می‌کرد و قدمت سوگواری در محله‌های حیدر خانه، صحرا بدر مشرقی و صحرا بدر مشرغی به ۱۰۰ سال پیش  بر می گردد.

نماد خیمه گاه در محله کرناسیان که حاج جمشید نوایی آن را بنا کرد از سال ۱۳۱۷، نخل کلب علی خان در محله صحرا بدر، علم یراح (شمشیر و سپر بازی) قدمت آن به ۱۵۰ سال پیش برمی گردد چوب زنی، رجز خوانی از ۱۰۰ سال پیش و ۱۵ شیدونه در این شهرستان مرسوم است. علم‌های با ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ متر به رنگ‌های سفید، سبز و مشکی مردم برپا می‌کنند و درون خانه‌ها نگه می دارند تا روز عاشورای حسینی به دیوار آقا رودبند برای تبرک متصل سپس به خانه‌های خود می‌برند.

تعزیه مردم شوش، بزرگ‌ترین تعزیه میدانی کشور است که حدود ۱۱۰ سال قدمت دارد و ثبت ملی شده است.

ریشه و تاریخ تعزیه در شوش در شهر حر از توابع این شهرستان به بیش از ۲ قرن می‌رسد که این تعزیه از صبح روز عاشورا شروع و ظهر عاشورا پایان می‌یابد. در این تعزیه وقایع روز عاشورا، به میدان رفتن ها، رجز خوانی‌ها و نبرد های هریک از یاران امام حسین (ع) و نیز شهادت امام حسین (ع) به تصویر کشیده می‌شود.

سینه زنی۳ سنگ مردم بهبهان در عزاداری امام حسین(ع)

مهم‌ترین و معروف‌ترین نوع سینه‌زنی مردم بهبهان ۳ سنگ نام دارد که عزاداریان ۳ بار دست‌های خود را با ریتم خاصی به سینه می‌زنند. این نوع سینه‌زنی در ابتدا در این شهرستان شکل گرفته و بعد هم به شهر‌های دیگر گسترش پیدا کرد. حتی این نوع سینه‌زنی در هنگام جنگ در خرمشهر رواج زیادی داشت.

در بین مردم هفتکل مانند سایر نقاط کشور روز هفتم محرم به روز حضرت ابوالفضل العباس (ع) معروف است و آداب و رسوم خاصی دارد که در این روز بزرگ حزن و اندوه فراوان شهر را فرا می‌گیرد و همه خود را را برای عزاداری روز‌های تاسوعا و عاشورا آماده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *