اخبار داغ

رشته‌های جدید دانشگاهی متناسب با شرایط مناطق راه‌اندازی می‌شود

معاون پژوهشی وزارت علوم جزئیات طرح ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها را تشریح کرد و گفت: ایجاد رشته‌های جدید متناسب با وضعیت نسبی منطقه و استان راه‌اندازی می‌شود. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، غلامحسین رحیمی در تشریح طرح ماموریت گرایی دانشگاه‌ها گفت: ماموریت گرایی یکی از طرح‌های هشت‌گانه طرح کلان آمایش مصوب شورای انقلاب […]

اشتراک گذاری
08 خرداد 1400
149 بازدید
کد مطلب : 52009

معاون پژوهشی وزارت علوم جزئیات طرح ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها را تشریح کرد و گفت: ایجاد رشته‌های جدید متناسب با وضعیت نسبی منطقه و استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، غلامحسین رحیمی در تشریح طرح ماموریت گرایی دانشگاه‌ها گفت: ماموریت گرایی یکی از طرح‌های هشت‌گانه طرح کلان آمایش مصوب شورای انقلاب فرهنگی است. ما طی ۳-۴ سال اخیر، ۲-۳ طرح تا مرحله پیاده سازی پیش بردیم که نتایجش در سال ۹۹ بروز پیدا کرد.

رحیمی گفت: یکی این طرح‌ها، طرح منطقه بندی و مدیریت منطقه‌ای بود که آماده و ابلاغ شد و به مرحله اجرا رسید. البته با مساعدت ستاد نقشه جامع علمی کشور ما مقیاس منطقه را در چارچوب مرزهای استانی تعیین و منطقه را در مقیاس استانی تعریف کردیم.

وی افزود: یکی دیگر از طرح‌ها، مبحث رتبه بندی دانشگاه‌ها بود که توسط معاونت آموزشی وزارت علوم پیگیری، انجام و نتایجش هم استخراج شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی به عنوان یکی دیگر از طرح‌های هشت‌گانه یاد کرد و ادامه داد: این طرح هم طی ۲ سال گذشته تقریباً از نظر تعیین تکلیف و ابلاغ اکثر موضوعات مرتبط به انجام رسیده و فقط تتمه آن ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طرح ماموریت گرایی موسسات در دستور کار وزارت علوم است، گفت: ما یک ساماندهی رشته‌ای داریم که در راستای ماموریت‌های آتی خواهد بود که آن‌هم شروع شده است؛ به عبارت دیگر برخی از دانشگاه‌ها، رشته‌هایشان محدود می‌شود و در مقابل، ایجاد رشته‌های جدید متناسب با وضعیت نسبی ناحیه، منطقه و استان به برخی دیگر از دانشگاه‌ها پیشنهاد خواهد شد.

رحیمی افزود: البته اصل ماموریت گرایی که کار سخت و زمان‌بری بوده و نیازمند کارشناسی دقیقی است، باید هم متناسب با ماموریت‌های کلی موسسات آموزش عالی در راستای آموزش‌های مقاطع رسمی و مشارکت در نوآوری باشد.

وی با اشاره به اینکه این ۳ ماموریت عملاً برای همه موسسات آموزش عالی تعریف شده است، گفت: با این وجود اما علاوه بر آن، آنچه که مد نظر ماست این است که این ماموریت‌ها، در وهله نخست در چارچوب پاسخگویی به نیازهای عاجل، مشخص و میدانی استان‌ها و کشور، و دوم متناسب با بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی استان‌ها باشد.

رحیمی افزود: به طور مثال وقتی منطقه مکران در استان سیستان و بلوچستان، در حال گسترش است، دانشگاه‌ها، رشته‌ها و گروه‌های علمی ما نیز باید از این سرمایه گذاری متاثر شده و بتوانند در آنجا نقش پذیری بیشتری داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در طرح آمایشی که سازمان برنامه بودجه مشخص کرده است، برنامه‌های سرمایه گذاری و همینطور تقسیم کار استانی و ملی به شکلی صورت گرفته که رشته‌های تحصیلی ما هم به نوعی باید متاثر از این برنامه‌ها در آمایش کلی کشور باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *