اخبار داغ

“ماهشام” چگونه به “چوپان” رسید ؟

این روزها که خبر مسدود شدن حساب بانکی سه برند لبنی؛ چوپان، می‌ماس و پاژن انتشار یافت،بهانه ای شد به مرور حاشیه های یکی از این برندها بپردازیم. روزنامه هفت صبح:«حساب‌های سه برند چوپان، می‌ماس و پاژن به دلیل گرانفروشی مسدود شد»؛ این خبری است که توسط سازمان تعزیرات اعلام شده و به نظر می‌رسد […]

اشتراک گذاری
22 مرداد 1399
363 بازدید
کد مطلب : 3461

این روزها که خبر مسدود شدن حساب بانکی سه برند لبنی؛ چوپان، می‌ماس و پاژن انتشار یافت،بهانه ای شد به مرور حاشیه های یکی از این برندها بپردازیم.

روزنامه هفت صبح:«حساب‌های سه برند چوپان، می‌ماس و پاژن به دلیل گرانفروشی مسدود شد»؛ این خبری است که توسط سازمان تعزیرات اعلام شده و به نظر می‌رسد این بار جدی‌تر از گذشته هستند تا جریمه از این شرکت‌ها بگیرند.

نکته عجیب‌تر آنکه برخی از این شرکت‌ها تا به حال چندین بار در سال‌های مختلف به دلیل گرانفروشی جریمه شده‌اند و مدیران آن‌ها همواره جزو منتقدان قیمت‌های مصوب هستند و البته در ماجراها و حاشیه‌های روغن پالم نیز حضور پر رنگی داشتند. همین موضوعات بهانه‌ای شد به بررسی حاشیه‌ها و البته برند «ماهشام» بپردازیم.این گزارش را بخوانید تا از رابطه «چوپان» با «ماهشام» با خبر شوید!

اصل خبر؟
ابتدا بگذارید خبر اصلی را با هم یک مرور سریع انجام دهیم. سخنگوی سازمان تعزیرات گفته: «حساب‌های شرکت «شأن دشت» با برند «پاژن»، شرکت «لبن دشت» با برند «چوپان»، شرکت «مادی» با برند «می‌ماس» با حکم اداره اجرای احکام سازمان تعزیرات حکومتی مسدود شده است. برند پاژن با سه میلیارد و ۴٠٠ میلیون جریمه، برند چوپان با دو میلیارد و ٨٠٠میلیون جریمه و برند می ماس با یک میلیارد و ۶٠٠ میلیون جریمه به رغم مهلت‌های قانونی تعزیرات تسویه جریمه انجام نداده‌اند و در صورت عدم تسویه خطوط تولیدی توقیف می‌شود. شرکت لبنیات پگاه با دو میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان و برند لبنیات سحر با یک و نیم میلیارد تومان جریمه، تسویه جریمه انجام داده‌اند.

چوپان و خانواده باهری
یکی از هدفگذاری‌های اصلی شرکت چوپان این بود که برندی وارد بازار شود تا نسبت به سایر برندهای آن زمان (پاک، پگاه، میهن و…) مدرن‌تر و به روزتر باشد. همین اتفاق نیز افتاد و در سال ۱۳۷۶ که تولید این برند آغاز شد، هم از لحاظ بسته‌بندی و هم از لحاظ کیفیت یک سر و گردن از سایر محصولات بازار بالاتر بود. موضوعی که با گسترش سایر برندهای صنایع لبنی در حال حاضر دیده نمی‌شود و به همین دلیل چوپان تصمیم گرفت با برند خاص‌تر و لاکچری‌تری به نام «ماهشام» این خلأ را پر کند.

شرکت «لبن ‌دشت» صاحب برند چوپان است. این برند را خانواده «باهری» اداره می‌کنند و اکثر اعضای هیات مدیره آن نیز جزو همین خانواده هستند. «محمد علی باهری» بنیانگذار اصلی این کارخانه و برند است که شرکت لبن دشت را در سال ۱۳۷۱ با نام اولیه شرکت پارس میلک به ثبت رساند. در سال ۱۳۷۶ برند چوپان فعالیت خود را با تولید شیر و ماست آغاز کرد. با رونق گرفتن کسب و کار «محمد علی باهری»، فرزندان او نیز از خارج کشور به ایران آمدند و در این کارخانه نقش‌های کلیدی دارند. «خشایار باهری»، «بردیا باهری» و «فاطمه باهری» از جمله افراد تاثیرگذار برند چوپان هستند.

«چوپان» چگونه «ماهشام» را تولید کرد؟
همانطور که در متن گزارش نیز توضیح دادیم، هدفگذاری اولیه چوپان تولید برندی با کلاس کاری بالاتر و گرانقیمت‌تر بود. این برند در چند سال اول موفق بود اما پس از مدتی رقیبان قدرتمندی پا به عرضه گذاشتند که هم‌تراز و بالاتر از برند چوپان قرار گرفتند. پس از این اتفاق، مجموعه چوپان به این نتیجه رسیدند از برند لوکس دیگری رونمایی کنند که به طور کل متفاوت از محصولات موجود در بازار باشد.

آن‌ها با نیاز سنجی و مطالعه بازار با هوشمندی متوجه شدند که فعلا اقبال مصرف‌کنندگان به سوی محصولات ارگانیگ است. محصولاتی که به مصرف‌کنندگان القا کند آن‌ها در حال محصولات کاملا طبیعی هستند و این برند با سایر برندها کاملا متفاوت است. تصمیم‌گیری‌های اساسی برای این کار انجام داده شد که به نظر می‌رسد تا به حال موفق بوده‌اند. یکی از آن‌ها عدم استفاده از تبلیغات مستقیم بود و دیگری، توزیع و پخش در برخی فروشگاه و مناطق شهر.

در واقع مصرف‌کنندگان از نظر ذهنی به این نتیجه می‌رسند با محصولی کاملا متفاوت روبه‌رو هستند که برای خرید آن باید بگردند و البته قیمت‌اش نیز کمی بالاتر است. شعار این برند نیز از «مزرعه به منزل» انتخاب شد تا پازل مارکتینگ این برند کامل شود.یکی دیگر از هوشمندی‌ها در تولید این محصول آن بود که نفرات اصلی چوپان به طور همزمان شرکت دیگری تاسیس کردند تا ماهشام با نام شرکت دیگری به نام «شرکت کشت و صنعت ماهشام» تولید شود.

یعنی مصرف‌کنندگان در نگاه اول متوجه نشوند که چوپان و ماهشام توسط یک گروه از سرمایه‌گذاران تولید می‌شود. در روزنامه رسمی نام «محمد‌علی باهری»، «همایون باهری» و «فاطمه باهری» به عنوان اعضای هیات مدیره ماهشام دیده می‌شود که جزو نفرات اصلی چوپان (شرکت لبن دشت) نیز هستند. افراد دیگر هیات مدیره ماهشام نیز همگی در شرکت چوپان حضور دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *