اخبار داغ
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

طرح میانکاله مجوز استقرار ندارد/رهاسازی حقابه به دریاچه ارومیه تا اواخر شهریور

تجهیز نیوز / به گزارش گیل فام / علی سلاجقه در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: در زمینه مدیریت پسماند گام‌های خوبی برداشته شده است، یکی از بخش‌های مهم پسماند کیسه‌های پلاستیکی است که برای مدیریت آنها آیین‌نامه حذف کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون تهیه و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.   […]

اشتراک گذاری
06 شهریور 1402
115 بازدید
کد مطلب : 156351

تجهیز نیوز / به گزارش گیل فام / علی سلاجقه در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: در زمینه مدیریت پسماند گام‌های خوبی برداشته شده است، یکی از بخش‌های مهم پسماند کیسه‌های پلاستیکی است که برای مدیریت آنها آیین‌نامه حذف کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون تهیه و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

 

سلاجقه افزود: پسماند سراوان یکی از معضلات اصلی کشور است و هرچند وزارت کشور در این زمینه خوب عمل کرده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدیریت آن ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

 

وی ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه قرار است تا چهار سال آینده کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون به صفر برسد که قطعا کمک بزرگی به محیط زیست کشور خواهد شد.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است؛ از این رو سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم اقدام به ایجاد خانه‌های محیط زیست کرد تا مردم در آن مکان به بحث و تبادل نظر درباره چالش‌های محیط زیستی منطقه خود بپردازند که تاکنون دو هزار و ۱۰۰ خانه محیط زیستی در سراسر کشور ایجاد شده است.

 

وی درباره دریاچه ارومیه گفت: قرار است اواخر شهریور بخشی از حقابه دریاچه ارومیه رها سازی شود البته امیدواریم پاییز بارندگی خوبی داشته باشیم تا شاهد آبرسانی بیشتری به دریاچه باشیم. از نظر نرم افزاری هم وزارتخانه‌های جهاد و نیرو باید به تکالیف خود عمل کنند.

 

سلاجقه درباره آلودگی هوا و منابع آلاینده گفت: در قانون هوای پاک شهرداری‌ها، وزارتخانه‌های صمت و نیرو نقش اساسی در این زمینه دارند و باید به وظایف خود عمل کنند.

 

وی تاکید کرد: اینکه محیط زیست کشور امروز در این شرایط قرار دارد کار مربوط به یک یا دو سال نیست بلکه سال‌ها اقدامات بشر موجب شد تا مولفه‌های زیستی به آستانه‌ها برسد بنابراین حل کردن آنها هم کار یک یا دو سال نیست باید چند سال همه دستگاه‌ها در کنار هم تلاش کنند و گام به گام با هم پیش برویم تا به شرایط بهتری در زمینه محیط زیست برسیم.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در زمینه مباحث صنعتی گام‌های خوبی برداشته شده است، اظهارداشت: یکی از معضلات کشور کاهش منابع آبی است که در این راستا هم برنامه‌های خوبی در دست اجرا داریم، برای بازچرخانی آب و پساب‌ها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

 

طرح میانکاله مجوز استقرار ندارد

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: طرح میانکاله از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مجوز محیط زیستی ندارد.

 

سلاجقه درباره تلاش‌هایی برای از سرگیری پتروشیمی میانکاله اظهارداشت: معمولا در هر نقطه از دنیا ضوابطی برای استقرار هر صنعت و تاسیساتی وجود دارد و برای آن مکان‌یابی می‌شود، یعنی اینکه طبیعت قانون دارد؛ بنابراین هر طرحی که بخواهد بارگذاری شود درخواست استقرار آن در مجموعه تخصصی با عنوان سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان متولی مدیریت سرزمین کشور داده می‌شود و این درخواست در تیم‌های کارشناسی بر اساس قوانین موجود و آیین‌نامه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از بررسی این طرح‌ها یا پذیرفته و یا رد می‌شوند یا حتی تمهیداتی برای استقرار آن صنعت توصیه می‌شود مبنی بر اینکه آن صنعت احداث یا نشود.

 

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست درخواست طرح میانکاله را بررسی کرده است و این صنعت هیچگونه مجوز استقرار ندارد و برخی مواقع درباره این رویکرد جبهه‌گیری می‌شود این در حالیست که سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان تخصصی و بی طرف است که به نمایندگی از ملت ایران مدیریت سرزمین را بر عهده دارد و بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌ها مسائل را بررسی می‌کند و در خصوص پتروشیمی میانکاله هم بحث همینطور است. مجموعه‌ای با عنوان پارک امیرآباد برای تولید پروپیلن درخواست صدور مجوز زیست‌محیطی داد و موضوع بررسی شد. این مجموعه از دید سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مجوز زیست‌محیطی ندارد و هیچ مسائل شخصی و یا هیچ مساله دیگری در این میان مطرح نیست. ما خادم مردم و مراقب طبیعت و اموال مردم هستیم.

 

محیط زیست یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم

 

سلاجقه درباره اینکه چرا سازمان محیط زیست به جایگاه واقعی خود در جامعه نرسیده است، گفت: رهبر معظم انقلاب سال قبل فرمودند که مساله محیط زیست مساله درجه دو نیست، یک مساله درجه یک است؛ ما احساس می‌کنیم که هنوز در زمینه فرهنگ سازی محیط زیست قصور و کوتاهی داریم و نتوانستیم جایگاه محیط زیست را با همه آثاری که در محیط زیست کشور می‌بینیم جا بیندازیم، شاید برای من مسوول مساله محیط زیست هنوز یک مساله اصلی تلقی نشده است.

 

وی افزود: کشور اولویت‌هایی دارد و در برخی قسمت‌ها عقب افتادگی‌هایی وجود داردو شاید گاهی این اولویت‌ها به مسائل محیط زیست ترجیح داده شوند وگرنه در دولت سیزدهم به محیط زیست اولویت داده شده است؛ در این دو سال یک طرح بدون مجوز محیط زیست کلنگ نخورده است اما استخوان لای زخم‌های فراوانی در همه ابعاد مدیریتی کشور داریم.

 

اگر تحت فشار قرار بگیرم ترجیح می‌دهم به دانشگاه برگردم

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا در فرایند اجرای طرح‌ها تحت فشار قرار می‌گیرید، گفت: من یک فرد دانشگاهی هستم و مسائل محیط زیستی را تدریس می‌کنم؛ بنابراین اگر قرار باشد در مسائل محیط زیستی تحت فشار قرار بگیرم حتما ترجیح می دهم به محل درس و دانشگاه برگردم.

وی اظهار داشت: مسائل محیط زیست مانند یک کارخانه نیست که کالایی تولید کند بلکه کاملا فرایند است یعنی وقتی قرار است صنعتی ایجاد شود درخواست در یک مجموعه کاملا کارشناسی بررسی می‌شود و من هیچ دخالتی در این فرایند ندارم. موضوع کاملا از دید فنی و منطبق بر آیین‌نامه‌ها و قوانینی که وجود دارد بررسی می‌شود و اگر نیازی به امضا باشد توسط معاون مربوطه صورت می‌گیرد، هیچ خبری از فرایند کار ندارم.

 

سلاجقه افزود: اینکه بخواهیم تحت فشار باشیم یا نه؛ معمولا هر کسی درخواستی دارد اصرار می‌کند که محقق شود. در سرمایه گذاری های کلان که قرار است در کشور اتفاق بیفتد فرد برای خود هدفگذاری کرده و مکان مشخصی را در نظر می گیرد؛ حالا این مکان از دید این فرد شاید مناسب باشد اما از دید مسوولان امر این مکان برای استقرار ضوابطی دارد در نتیجه بحث هایی که بابت فشار مطرح می‌شود؛ فردی نیستم که از نظر خصوصیات شخصی زیر فشار بروم و ترجیح می دهم همیشه صداقت و سلامت کار را با آنچه که وجود دارد پیش ببریم و به مملکت و نظام خیانتی نشود.

 

اعتماد کشورها به توان ایران برای مقابله گرد و غبار

 

سلاجقه در پاسخ به اینکه چندی پیش گفتید که در دو سال خدمت من در سازمان محیط زیست مشکل ریزگردها حل شده است، گفت: افرادی که با این ادبیات آشنا نباشند هم چنین مصاحبه‌ای نخواهند کرد؛ من این مصاحبه را تکذیب می‌کنم و اکنون از شما می‌شنوم.

 

وی ادامه داد: در زمینه ریزگردها، در سایه تلاش مردم و دولت، دستاوردهایی به دست آمده است که شاید در لابلای برخی دستاوردها به آن پرداخته نمی‌شود. در داخل و خارج کشور منشاء ریزگرد وجود دارد؛ گاهی ریزگرد از شاخ آفریقا بلند می‌شود، منطقه وسیعی را طی می‌کند و به کشور ما می‌رسد.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بحث‌های محیط زیستی مرز نمی‌شناسد، افزود: به رایزنی سیاسی و دیپلماسی سیاسی اعتقاد دارم. تقریبا در ۵۴ کنوانسیون و الحاقات بین المللی عضو هستیم و بر اساس آن تکالیفی داریم که باید انجام دهیم؛ اینها ظرفیت خوبی است که باید برای کشور استفاده کنیم و درباره منشاء گردو غبارهای خارجی کار کنیم.

 

سلاجقه ادامه داد: از همان روز اول این مسائل را در دستور کار قرار دادیم و ابتدا از کشورهای همسایه شروع کردیم. در ۲۱ تیر ۱۴۰۱ برای نخستین بار نشست منطقه‌ای با کشورهای همسایه داشتیم که ۱۱ کشور در این نشست شرکت کردند و دستاورد خوبی با عنوان «بیانیه تهران» داشت که خروجی آن تشکیل سازمان منطقه‌ای محیط زیست، تشکیل صندوق منطقه‌ای محیط زیست و تشکیل دبیرخانه منطقه‌ای محیط زیست بود که اکنون کار اساسنامه آن انجام شده و در وزارت خارجه است و میان کشورهای عضو تبادل می‌شود، از طرف دیگر هم دیدارهایی با مقامات کشورهای همسایه داشتیم.

 

وی افزود: داخل کشور هم اگر بخواهیم بین چند دستگاه اقدام مشترک انجام دهیم به تعامل رسیدن تا حدودی مشکل است زیرا هر دستگاه به فکر ماموریت‌های دستگاهی خود است؛ حال تصور کنید بخواهیم با کشوری وارد کار شویم که شاید ریزگرد حتی در اولویت آن کشور هم نباشد اما به هر حال با این کشورها رایزنی کردیم؛ با عراق نشست‌های خوبی داشتیم. حدود یک ماه قبل هیات کارشناسی متشکل از کارگروهی که اعضای مقابله با گرد و غبار که شامل نمایندگانی از محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و نفت هستند وارد کشور عراق شدند و به نتایج خوبی دست یافتیم.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون کارها فقط در قالب تفاهم‌نامه بود و هیچ کار اجرایی با همکاری عراق انجام نشده بود اما وارد مرحله اجرا شدیم و مقرر شد در چهار استان عراق طرح‌های مشترک اجرا کنیم.

 

وی ادامه اد: براساس این اقدام مشترک و توانمندی ایران در زمینه مهار گرد و غبار، بنا داریم در استان المثنی در عراق در ۲۰۰ هزار هکتار به صورت مشترک کار کنیم.

 

سلاجقه ادامه داد: ایران دانش بومی و فنی بسیار گسترده‌ای در این زمینه دارد همچنین از لحاظ اجرایی بسیار قوی عمل کردیم اما سطح کار گسترده است و شرایط تغییر اقلیم هم مرتب زمین را تهدید می‌کند. دیروز و امروز ریزگردهایی در نقاط مختلف کشور از جمله تهران و شهرهای شمالی را تحت تاثیر قرار داد.

 

وی گفت: زمان بندی تعیین اجرای آن در کشور به برگزاری نشست تهران در نیمه دوم شهریور منوط شده و اگر فصل اجازه دهد با روش های مختلف اعم از پوشش گیاهی، استفاده از بادشکن‌ها، مسائل زیست مهندسی کار را شروع می کنیم؛ این دستاورد بسیار بزرگ است که با کشوری دیگر اقدام مشترک برای حل مسائل انجام شود؛ از طرف دیگر با سوریه در شهر دیرزور به صورت عملیاتی وارد کار شدیم همچنین سازمان ملل متحد از ایران بابت نشست موفق منطقه‌ای سال گذشته قدردانی کرد و مبتنی بر این، ایران را به عنوان میزبان نشست بین المللی گرد و غبار قرار داد که ۱۸ و ۱۹ شهریور در تهران برگزار می‌شود و ما انتظار داریم که سطح بالایی از وزرای محیط زیست جهان در آن شرکت کنند.

 

سلاجقه اظهار داشت: ایران توانسته است در زمینه مقابله با ریزگردها در دنیا همگرایی ایجاد کند؛ ما یک دستگاه حاکمیتی هستیم که ایجاد گفتمان برای ما اصلی ترین موضوع بود تا دنیا به این مساله توجه پیدا کند و اکنون به این رسیدیم اما در فرایند اجرایی دستگاه‌های اجرایی مربوطه از جمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، وزارت نیرو باید پاسخ بدهند و سازمان محیط زیست هم متولی نظارت بر اجرای قانون است.

 

در اجرای قانون هوای پاک قصور زیاد است/ حتی ۱۵ درصد این قانون هم اجرا نشده است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در قانون هوای پاک در بخش مربوط به ریزگردها و آلایندگی تاکید شده که دستگاه های مسوول باید کار خود را انجام دهند، در آخرین نشستی که در زمینه هوای پاک داشتیم تمام دستگاه‌هایی که تکالیف آنها کاملا مشخص بود همه را اعلام کردیم همچنین در نشست های مشترکی که در قالب ستاد ملی کاهش آلایندگی کشور به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد درصد عملکرد هر کدام از دستگاه اعلام شد.

 

وی ادامه داد: گرد و غبار و آلایندگی مسائلی نیست که اعلام کنیم در مدت یک یا دو سال آن را کاهش دادیم؛ در اجرای قانون هوای پاک قصور زیاد است و در این دو سال اقدامات خوبی انجام شد.

 

سلاجقه افزود: سال گذشته با مدیریت سازمان محیط زیست همه دستگاه‌های ۱۲ گانه که عضو هستند به اینجا رسیدیم که امسال حدود ۱۰۳ هزار میلیارد تومان و حدود ۳ میلیارد دلار نیاز است تا قوانین و تکالیف دستگاه‌ها تا حدودی انجام شود هر چند به صورت مستقیم مطرح نشد اما در مجموع در بودجه سال ۱۴۰۲ دستگاه‌ها تقریبا وضعیت خوبی دارند اما یک باره که همه اعتبارات کشور را نمی‌توان به این موضوع اختصاص داد.

 

سلاجقه ادامه داد: در تهران در راستای قانون هوای پاک اقامات خوبی انجام شد؛ وزارت صمت در زمینه بحث برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، حدود ۱۰۰ ایستگاه برقی کردن خودروها را در تهران و کرج ایجاد کرده است، حدود هزار دستگاه اتوبوس برقی به زودی وارد شهر تهران می شود، موتورسیکلت های برقی هم وارد می شود؛ اینها ظرفیت های خوبی است که در بحث حمل و نقل دارد اتفاق می‌افتد اما بحث اساسی این است که زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی به نحو مطلوب در تهران اتفاق بیفتد تا منابع متحرک را بتوانیم مدیریت کنیم.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمینه منابع ثابت هم خوب عمل می‌کنیم؛ صنایع متخلف را تعطیل می‌کنیم و به آنها فرصت می‌دهیم تا به روز شوند، سازمان محیط زیست ضابط قضایی است و می‌توانیم واحد متخلف را پلمب کنیم و این کار اتفاق افتاده است. صنایعی در کشور داریم که آب و خاک کشور را سالیان زیادی از بین بردند؛ سازمان حفاظت محیط زیست ورود کرد و کارهای به روزرسانی آنها در حال انجام است.

 

وی با بیان اینکه حتی ۱۵ درصد قانون هوای پاک هم در کشور اجرا نشده است، افزود: قانون هوای پاک اعتبارات بسیار کلانی می‌خواهد اما در دو سال گذشته گام‌های خوبی از سوی همه دستگاه‌هایی که گاهی شاید مخرب بودند برداشته شد. اکنون دولت روی آلایندگی صنعتی متمرکز شده است و وزارت صمت کارهای خوبی انجام می دهد.

 

سلاجقه گفت: شهرداری‌ها به ویژه شهرداری‌های ۹ کلانشهر کشور مکلف شدند که به وظایف خود عمل کنند مساله ای که وجود دارد موضوع سوخت است که اکنون وزارت نفت کیفی سازی سوخت را در دستور کار قرار داده و در زمینه کیفی سازی ۸ تا ۹ پالایشگاه اقداماتی در حال انجام است؛ یعنی در تلاش است تا میزان سولفور را کاهش دهد و آن را به صفر برساند که اگر این اتفاق بیفتد از این سوخت می‌تواند برای نیروگاه ها هم استفاده شود، رییس جمهور هم در یکی دو روز آینده یکی از آنها را افتتاح خواهد کرد.

 

رهاسازی حقابه به دریاچه ارومیه تا اواخر شهریور

 

معاون رییس جمهور درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت: برای دریاچه ارومیه به عنوان عوارض طبیعی و یکی از منابع آب کشور یک سری اتفاقاتی افتاد؛ این حوضه خشک شد یعنی به جایی رسید که میزان آب آن بسیار کاهش یافت البته تجربه نشان داده است که فرایندهای طبیعی در حیات دریاها و دریاچه ها بسیار نقش دارند؛ به عنوان مثال زمانی بین تهران و قم دریا وجود داشت اما امروز دیگر اثری از آن نیست و این سیر طبیعی بود اما حالا در مورد ارومیه اگر به دیرینه شناسی دریاچه نگاه کنیم می بینیم که دخالت های انسان باعث شد تا روند کاهش آب دریاچه سرعت پیدا کند. کارهای سخت افزاری آبرسانی به دریاچه انجام شده است و از سال‌های قبل شروع شده بود و به بهره‌برداری رسید اما اکنون تراز آب دریاچه در وضعیت مناسبی نیست.

 

وی افزود: این هفته هم ستاد ملی دریاچه ارومیه با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار می‌شود و قرار است سدهایی که در منطقه احداث شدند مانند سد سیلوه و شهید کاظمی حقابه‌ای دریافت کنیم و مقرر شد تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب رها شود اما با توجه به میزان ورودی بسیار کم بارش و تبخیر بالا باید مد نظر قرار داد باید اقدامات با سرعت بیشتری انجام شود.

 

سلاجقه گفت: برخی دریاچه ارومیه را با وان ترکیه مقایسه می‌کنند در حالی که وان ترکیه مانند کاسه است اما ارومیه مانند بشقاب است، عمق آب در وان زیاد است و به ۱۷۰ متر می‌رسد اما در ارومیه حداکثر عمق آب به ۱۶ تا ۱۷ متر می رسد؛ بنابراین در اینجا تبخیر سریع انجام می‌شود اما به هر حال اکنون وارث این وضعیت دریاچه هستیم و باید آن را مدیریت کنیم. مرحله سخت افزاری دریاچه تمام شده و فقط یک مسیر ۱۰ کیلومتری برای انتقال آب تصفیه خانه تبریز به دریاچه مانده است و ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می‌شود؛ این ۱۰ کیلومتر را احتمالا وزارت نیرو به زودی تمام می‌کند همچنین از وزارت نیرو درخواست کردیم از سدهای چپرآباد که در حال افتتاح هستند حقابه‌ای به دریاچه اختصاص یابد و تا اواخر شهریور هم حقابه رها سازی می‌شود.

 

ایرنا

 

بابک خاصه خان

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *