اخبار داغ
به مناسبت روز جنگلبان

روایت تنهایی و خطر در دل جنگل

تجهیز نیوز | به گزارش پایگاه خبری گیل فام/ رضا ابراهیم پرور، با بیان اینکه از سال ۸۵ وارد عرصه جنگل و جنگلبانی شدم و کار خودم را از ایستگاه بازرسی محمولات جنگلی آغاز کردم، گفت: فرماندهی یگان حفاظت ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های مختلف را نیز در بر عهده داشته ام.   […]

اشتراک گذاری
11 مرداد 1402
162 بازدید
کد مطلب : 155650

تجهیز نیوز | به گزارش پایگاه خبری گیل فام/ رضا ابراهیم پرور، با بیان اینکه از سال ۸۵ وارد عرصه جنگل و جنگلبانی شدم و کار خودم را از ایستگاه بازرسی محمولات جنگلی آغاز کردم، گفت: فرماندهی یگان حفاظت ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های مختلف را نیز در بر عهده داشته ام.

 

وی جنگل های گیلان را میراثی ارزشمند دانست که نیازمند معرفی به مردم است و افزود: متاسفانه نتوانسته ایم آنگونه که شایسته است جنگل های هیرکانی را معرفی و آحاد جامعه را نسبت به اهمیت آن آگاه کنیم.

 

این جنگلبان، با بیان اینکه کارشناسان حوزه جنگل و منابع طبیعی ارزش و اهمیت جنگ ها به ویژه هیرکانی را بهتر و بیشتر درک می کنند، ادامه داد: جنگل های هیرکانی قدمت چندین میلیون ساله دارد و امروز به ما رسیده است؛ در واقع این درختان کهن در عصر یخبندان زنده مانده اند و همچنان برای ما اکسیژن تولید می کنند.

 

ابراهیم پرور، با اشاره به وجود گونه های خاص و منحصر به فرد در جنگل های هیرکانی، اظهار کرد: بعضی از گونه هایی که در جنگل های هیرکانی وجود دارد در هیچ کجای دنیا رشد نمی کند و لذا باید این چیزها را به تک تک افرادی که به جنگل رجوع می کنند، بگوییم؛ افرادی که در داخل یا حاشیه جنگل ها زندگی می کنند نیز باید علم و آگاهی کافی نسبت به این جنگل ها داشته باشند.

 

وی ناآگاهی را موجب نابودی و تخریب جنگل ها دانست و تاکید کرد: بسیاری از دامداران حاشیه جنگل از روی عادت نادرست اقدام به رهاسازی دام در داخل جنگل می‌کنند و این دام ها نهال های تازه و شاخه‌های جوان درختان را می خورند و اجازه رشد به بذرهای سبز درختان نمی‌دهند.

 

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رشت، در ادامه گفت‌وگو با ایسنا به تخریب پوشش گیاهی در حاشیه جنگل ها اشاره کرد و متذکر شد: نهال ها در جنگل به سن بلوغ نمی رسند و یا تعدادشان خیلی کم است و برای پر شدن جنگل یا باید به صورت دستی کاشته شود و یا اجازه دهیم خودشان رشد کنند و لذا باید دام ها را در داخل جنگل مدیریت کنیم تا جنگل توان بازسازی طبیعی خود را داشته باشد.

 

ایجاد مشکلات کلیوی برای جنگلبانان

 

وی با بیان اینکه برخی مخالف خروج دامداران از جنگل ها هستند، اضافه کرد: دغدغه ماست که نهال درختان به صورت طبیعی احیا شود؛ نه با روش های دست‌کاشت و پرهزینه؛ لذا باید فرصت احیا و بازسازی را برای درختان فراهم کنیم و کار یک جنگلبان در درجه اول همین است و از طرفی دامداران ساماندهی شوند و مورد حمایت جهاد کشاورزی قرار بگیرند.

 

ابراهیم پرور، با اشاره به گرمایش جهانی، عنوان کرد: متاسفانه جنگل ها و مراتع در حال تبدیل شدن به خانه و ویلا هستند و هر روز با جنگل خواری و کوه خواری مواجه هستیم؛ افراد در این اراضی ریشه درختان را خشک و با کاشت درختان میوه و بعضا صیفی کاری آن را از حالت جنگلی خارج و سپس تصرف می کنند و بعد از چند بار رفع تصرف از سوی جنگلبانان و پس گیری از متصرفین و زمین خوران، سرانجام زمین خواران این زمین ها را به صورت غیر مجاز با قیمت ارزان به افراد ناآگاه می فروشند.

 

وی هم‌چنین به ساخت و سازهای غیرمجاز در داخل جنگل ها اشاره کرد و گفت: این ساخت و سازها نتیجه ای جز تخریب جنگل ها و طبیعت بکر گیلان ندارد.

 

این جنگلبان، ۹۰ درصد علت آتش سوزی جنگل ها را عامل انسانی دانست و بیان کرد: برخی افراد عمدی اراضی حاشیه جنگل را آتش می زنند تا زمین های کشاورزی خود را زیاد کنند؛ برخی دیگر نیز مسافر هستند و در داخل جنگل ها آتش روشن می کنند، اما با خاموش کردن نادرست آن موجب شعله ور شدن مجدد به ویژه در شرایط باد گرم می شوند و هکتارها جنگل را می سوزانند.

 

وی یکی از ماموریت های جنگلبانان را پس گیری اراضی جنگلی و مرتعی دانست که به صورت غیر مجاز تصرف شده و عنوان کرد: باید برای آحاد جامعه کلاس آموزش اهمیت جنگل و محیط زیست را برگزار کنیم و حتی مردم دیگر شهرها را با جنگل های هیرکانی آشنا کنیم.

 

ابراهیم پرور، یکی از سخت ترین ماموریت های یک جنگلبان را اطفای حریق در داخل جنگل ها دانست و متذکر شد: هم خودم و هم بسیاری از همکاران جنگلبانم دچار مشکلات کلیوی همچون سنگ کلیه شده ایم، زیرا عمده آتش سوزی جنگل ها در مناطق مرتفع بوده و از آنجاییکه ساعت ها درگیر مهار آتش هستیم، آب بدن ما بسیار کم می شود.

 

درختی که ۹ درخت را از سوختن نجات داد

 

وی ادامه داد: حفاظت از جنگل به ویژه در جریان اطفای حریق عمدتا در شب و مناطق صعب العبور و مرتفع انجام می شود و در جریان این ماموریت ها خیلی با خطر سقوط و سوختن مواجه شده ایم و آثار این آسیب ها همچنان بر روی بدن ما وجود دارد.

 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی رشت، با بیان اینکه در یکی از ماموریت های اطفای حریق در دل جنگل بودیم و منابع آبی ما به اتمام رسیده بود، خاطرنشان کرد: در آنجا با یک درخت بزرگ مواجه شدیم که یک حفره در داخل آن وجود داشت و آب باران یک هفته گذشته در آن ذخیره شده بود؛ خیلی اتفاقی این منبع آبی را پیدا کردیم و توانستیم به کمک آن آب ذخیره شده حدود ۹ درخت را از سوختن نجات دهیم؛ در واقع یک درخت توانست مانع سوختن درختان دیگر شود که بسیار خوشایند و معنادار بود.

 

این جنگلبان، بیش از ۸۰ درصد از مساحت کشور را جزو اراضی ملی و منابع طبیعی دانست و به ایسنا گفت: جنگل ها و مراتع از سرمایه ها و دارایی های مهم کشور بوده که جنگلبانان به صورت ۲۴ ساعته در آماده باش بوده و عرصه های طبیعی را پایش و از آنها حفظ و حراست می نمایند، ولی از نظر حقوق و مزایا دریافتی پایینی داریم؛ تجهیز جنگلبانان برای پایش بهتر و بیشتر عرصه ها نیز الزامی است تا از سختی های این کار و خطرات آن بکاهد.

 

ابراهیم پرور، با بیان اینکه بارها از سوی قاچاقچیان چوب و سودجویان اراضی ملی و جنگلی و زمین خواران مورد ضرب و جرح قرار گرفتم و حتی تهدید به مرگ شده ام، گفت: هم چنین بارها با پیشنهاد رشوه مواجه شدم، اما خداوند را شاکرم که با رد رشوه و تحویل متخلفین به مقام قضایی سربلند بوده ام و با تمام مشکلات و سختی کارها، خللی در اراده ام در حفظ انفال الهی وارد نشده است.

 

وی با بیان اینکه طبق استانداردهای رایج جهانی، به طور متوسط حفاظت از هر ۱۰۰۰ هکتار جنگل نیازمند حداقل یک جنگلبان است، اضافه کرد: ما در مجموع با کمبود نیرو و تجهیزات دفاعی و امکانات مهار حریق مواجه هستیم؛ از طرفی سودجویان و متخلفین در برخورد با جنگلبانان گاهی بی مروت می شوند و لذا هر خطر و حادثه ای می تواند یک جنگلبان را تهدید کند، اما هر حادثه ای که در دل جنگل رخ دهد، خودمان و خدا هستیم و از انفال الهی دفاع می کنیم.

 

ایسنا

بابک خاصه خان

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *