اخبار داغ

فروش فرآورده های نفتی در ایران و عوامل موثر بر آن

نفت، امروزه منبع اصلی انرژی در جهان است. این نیز به دلیل قابلیت استفاده چندگانه آن در زمینه های مختلف تمدن ماشینی است. هر جنبه ای از زندگی روزمره انسان به نوعی تحت تأثیر کاربردهای نفت خام و فرآورده های نفتی است. روزانه در بسیاری از نقاط جهان، پالایشگاه ها مشغول برش زدن مشتقات نفتی […]

اشتراک گذاری
09 آذر 1400
164 بازدید
کد مطلب : 147334

نفت، امروزه منبع اصلی انرژی در جهان است. این نیز به دلیل قابلیت استفاده چندگانه آن در زمینه های مختلف تمدن ماشینی است. هر جنبه ای از زندگی روزمره انسان به نوعی تحت تأثیر کاربردهای نفت خام و فرآورده های نفتی است. روزانه در بسیاری از نقاط جهان، پالایشگاه ها مشغول برش زدن مشتقات نفتی برج تقطیر مختلف هستند. نفت، منبع محدودی است که پس از مصرف قابل تعویض نخواهد بود.

نفت ایران با درجه API بین ۱۸.۶ تا ۳۳.۴ است و نفتی نسبتا ترش و پرگوگرد به حساب می آید. در ایران تبادلات نفتی از قبیل خرید نفت و فرآورده های نفتی بر اساس استانداردهای بین المللی و قیمت روز جهانی بر حسب هر بشکه نفت مبادله می شود. کشور ما در بخش صادرات و فروش فرآورده های نفتی، جزء ۵ کشور نخست دنیا است. اغلب تبادلات تجاری نفتی برای خرید نفت و یا خرید نفت سفید از پالایشگاه های مختلف کشور از طریق بورس اوراق بهادار انجام می شود.

عوامل موثر بر قیمت خرید نفت

قیمت‌های نقدی نفت نشان‌دهنده هزینه خرید نفت یا فروش فوری نفت یا «در محل» به جای تاریخ معینی در آینده است و نشان می‌دهند که در حال حاضر ارزش آن چقدر است، در واقع عوامل خارجی متعددی می توانند بر قیمت نفت اوپک، وست تگزاس اینترمدیت یا WTI و یا برنت تأثیر مستقیم داشته باشند.

  • یکی از فاکتورهای مؤثر بر قیمت نفت، به رابطه نفت با دلار آمریکا مربوط می شود. در واقع، می دانیم که قیمت نفت و فرآورده های نفتی مانند سایر مواد خام مانند طلا یا گاز طبیعی به دلار آمریکا اعلام می شود. بنابراین، بین ارزش دلار و نفت همبستگی معکوس وجود دارد. این بدان معناست که دلار قوی به دلیل نرخ نامطلوب ارز، خرید نفت را برای سرمایه گذاران خارجی کمتر جذاب می کند. بنابراین اغلب منجر به کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت نفت می شود. عکس این موضوع نیز صادق است، زیرا دلار ضعیف باعث جذابیت بیشتر نفت، افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت ها می گردد.
  • یکی دیگر از عناصر بسیار تأثیرگذار با توجه به تحول نفت خام، مربوط به انتشار سهام آمریکا است. در واقع، ایالات متحده در حال حاضر بزرگترین مصرف کننده نفت جهان است. بنابراین وضعیت سهام این کشور که به صورت هفتگی منتشر می شود، شاخص مهمی برای تعیین سطح تقاضا است. در اینجا، مقایسه این سهام با پیش بینی های تحلیلگران مهم است. وقتی این سهام بزرگتر از حد پیش بینی شده باشد، به این معنی است که تقاضا ضعیف بوده و به طور کلی باعث کاهش قیمت ها می شود. زمانی که موجودی ها کمتر از حد انتظار باشد، این نشان دهنده افزایش تقاضا است و ممکن است باعث افزایش قیمت ها شود.
  • در نهایت، مطالعه نحوه ی عرضه نفت، قبل از خرید یا فروش این ماده خام نیز مهم است. در واقع، قیمت خرید نفت، مانند هر دارایی فهرست شده در بورس اوراق بهادار، با قدرت عرضه و تقاضا تعیین می شود به طور خاص، سهمیه های تعیین شده توسط اوپک و اوپک پلاس را که عموما برای تأثیرگذاری بر قیمت ها افزایش یا کاهش می دهند، زیر نظر گرفته می شود. رویدادهای جاری و درگیری های مربوط به این کشورهای تولیدکننده نیز می تواند تأثیر زیادی بر قیمت این کالا داشته باشد. در زمان درگیری های ژئوپلیتیکی با یک یا چند کشور تولیدکننده، مشاهده افزایش قابل توجه قیمت نفت خام به دلیل ترس سرمایه گذاران از کاهش عرضه به کشورهای واردکننده، امری عادی است.

کد خبر: ۱۴۰۰۷۱۲۰۹۰۹۰۰۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *