اخبار داغ

معرفی باغ جهان نما

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، این باغ زیبا در شمال شیراز قرار دارد و به همراه ۳ باغ ارم، دلگشا و تخت، قبل از یورش تیمور گورکانی در نهایت آبادانی بوده است و به حدی، توجه تیمور گورکانی را به خود جلب می نماید که در اطراف سمرقند که وطن وی بود، باغی با […]

اشتراک گذاری
05 مرداد 1400
100 بازدید
کد مطلب : 83598

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، این باغ زیبا در شمال شیراز قرار دارد و به همراه ۳ باغ ارم، دلگشا و تخت، قبل از یورش تیمور گورکانی در نهایت آبادانی بوده است و به حدی، توجه تیمور گورکانی را به خود جلب می نماید که در اطراف سمرقند که وطن وی بود، باغی با نام جهان نما احداث می کند.این باغ کهنترین باغ شیراز است که از آب و رودخانۀ رکنی مشروب می شده و در منطقۀ ویژه ای از شیراز(خیابان حافظ) و در میان آرامگاه حافظ، هفت‌تنان، دروازۀ قرآن، خواجوی کرمانی، بابا کوهی، باغ ملی، گهواره دید، کتابخانۀ ملی اسناد و… جای دارد.

«چون ملک جلال الدین مسعود شاه با یاغی بستی طرح موافقت ریخته از لرستان وارد شیراز شد بوقت نزول صحرای جعفرآباد و قصری که هم در آن جا بنا فرموده بود بهر مراکز خیام دولت باغی بستی معین گشت» (زرکوب شیرازی، ۱۳۱۰: ۸۴). «دروازۀ شهر به خیابان بسیار زیبائی منتهی می شود که دراز و باریک است. پهنای آن پنجاه پا است. در دو سوی این خیابان باغهایی است که جبهۀ آنها در سمت خیابان دویست پا و هر یک دارای سردر و مدخل باشکوهی است با طاق نیم گنبدی و برفراز هر سردر یک کلاه فرنگی ساخته اند. درهای باغ از دو سو مقابل هم قرار گرفته و قرینه بودن آنها وضع جالبی به وجود آورده است. در وسط این خیابان حوض بزرگ مربع شکلی است که لبه های آن از سنگ مرمر ساخته شده و همیشه پرآب است. پهنای این حوض باندازه خیابان است و برای اینکه بتوان از دو طرف آن گذشت سردر باغهای دو سو باندازه سی پا عقب نشسته است» (شاردن، ۱۳۳۶).

«در سمت دیگر جادۀ اصفهان به شیراز قدری بالاتر از حافظیه، باغ جهان نما است که در زمان کریمخان باغ وکیل نام داشت و عهد فتحعلیشاه هنگامی که او والی فارس بود اسمش را تغییر دادند و عمارتی تابستانی در آن جا ساختند شامل محوطه ای محصور در حدود ۲۰۰ یارد که حالا چند درخت دارد و رو به خرابی است» (کرزن، ۱۳۷۳: ۱۲۸-۱۲۹).کریمخان زند در سال ۱۱۸۵ هجری قمری این باغ را که در زمینهای مقابل جعفر آباد و مصلی واقع بود حصار کشید و عمارت مزبور را در وسط آن ساخت و در اطراف عمارت خیابان کشی های زیبا و درختکاری مفصلی بعمل آورد. باغ جهان نما در سال ۱۳۸۳ توسط شهرداری و ادارۀ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیراز احیاء شد و مورد بهره برداری قرار گرفت. «در سروده های شاعران معاصر از نام این باغ یاد شده است:

گردیده چو ویرانه ام امروز  

                                  پردیس جهان نمای شیراز» (محسنی، ۱۳۹۲: ۱۱).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *