اخبار داغ

وعده‌های انتخاباتی، نمی‌تواند بنیان اقتصاد را نجات دهد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران: حرکتهای شعارگونه و وعده‌های انتخاباتی، نمی‌تواند بنیان اقتصاد را نجات داده و بحران در بخش تولید را مهار کند. شاهدیم که در گذر این سال‌ها به جای تمرکز بر سیاست‌های اقتصادی، اقتصاد را سیاسی کردند و از همین منظر […]

اشتراک گذاری
03 خرداد 1400
146 بازدید
کد مطلب : 51162

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:

حرکتهای شعارگونه و وعده‌های انتخاباتی، نمی‌تواند بنیان اقتصاد را نجات داده و بحران در بخش تولید را مهار کند.

شاهدیم که در گذر این سال‌ها به جای تمرکز بر سیاست‌های اقتصادی، اقتصاد را سیاسی کردند و از همین منظر به آن ضربه وارد شد و تا زمانی که سایه سیاست بر اقتصاد کشور سنگینی کند و هزینه های سیاست را بخش اقتصاد بپردازد تحول مثبتی رقم نخواهد خورد.

رییس جمهوری اسلامی ایران، میراث‌دار مشکلات عدیده‌ای از گذشته خواهد بود و علاوه بر آن سطح مسایل و مشکلات نیز رو به تزاید است و تدبیری فراتر از عملکردهای معمول برای عبور از این شرایط، نیاز خواهد بود.

شعارهای عوام‌گرایانه بعضی کاندیداهای انتخاباتی به ویژه در بخش اقتصاد و معیشت صحیح نیست. اگرچه هنوز تبلیغات رسمی انتخاباتی کلید نخورده است اما در کمال تاسف شاهد بیان شعارها و وعده‌های کهنه‌ای از جنس پرداخت یارانه های نقدی، طرحهای اقتصادی اشتغالزا و زودبازده، افزایش حقوق و دستمزد برای ارتقای توان خرید طبقه ضعیف جامعه و مبارزه انقلابی با رانت و فساد هستیم همان شعارهایی که در دهه های گذشته نیز به دفعات بیان شد اما مسیری به سمت بهبود شرایط نگشود.

ایجاد تحول در گرو اخذ تصمیمات سخت برای آینده اقتصاد ایران است. در این شعارها، حرف و تاکید بر حمایت از تولید است اما بخش مولد ما با این وعده‌ها نجات پیدا نخواهد کرد.

ساده‌ترین اقدام از منظر دولت‌ها، شناسایی و رفع موانع مخل است و معتقد نیستیم چنین تلاشی بی‌ثمر خواهد بود اما رویکردهایی از این دست صرفا به حل مقطعی مسایل منجر می‌شود و تا زمانی که ثبات اقتصادی محقق نشود، تورم مهار نگردد و تحولی در رویکردهای اقتصادی کشور رقم نخورد با وجود همه تلاش‌های معمول و مرسوم، باز به بن‌بست خواهیم رسید.

عرصه تولید کشور در قیاس با فعالیت‌های سوداگرانه و غیرمولد مهجوراست. با این اوصاف حتی اگر چند مانع هم از پیش پای تولید و تولیدکننده برداشته شود باز ثمرات کافی رقم نخواهد خورد.

مرکز پژوهش‌های اتاق، مجموعه‌ای از اولویت‌های اصلی رییس‌ جمهوری آینده برای مدیریت شرایط حاضر را از منظر بخش خصوصی و در قالب پیشنهاداتی مشخص تدوین و منتشر کرده و در این گزارش تاکید شده که رشدزایی اقتصادی باید به شکل پایدار، با ثبات و فراگیر باشد و از بخش تولید و صادرات نشات بگیرد همچنین مساله مهم دیگری که به آن اشاره شده، بازگرداندن اعتماد و بازسازی سرمایه اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *