اخبار داغ

ساخت کشتی با پیشران هسته‌ای تا سال ۱۴۲۰

«دولت می‌تواند از طریق سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت ایجاد پیشرفتهای هسته‌ای برای کشتی‌ها و زیردریایی‌ها اقدام و عملیات حداقل یک فروند کشتی با پیشران هسته‌ای را تا سال ۱۴۲۰ اجرائی نماید.» نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را تهیه و تدوین کرده‌اند. […]

اشتراک گذاری
24 مهر 1401
117 بازدید
کد مطلب : 150349

«دولت می‌تواند از طریق سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت ایجاد پیشرفتهای هسته‌ای برای کشتی‌ها و زیردریایی‌ها اقدام و عملیات حداقل یک فروند کشتی با پیشران هسته‌ای را تا سال ۱۴۲۰ اجرائی نماید.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را تهیه و تدوین کرده‌اند. این طرح در تاریخ  ۹ شهریور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و قرار است در کمیسیون‌های انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

متن کامل طرح توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای به‌شرح زیر است:

‌ماده ۱ ـ دولت می‌تواند از طریق سازمان انرژی اتمی جهت ایجاد ده‌هزار مگاوات ظرفیت برق هسته‌ای اقدام و ظرفیت مذکور را تا سال ۱۴۲۰ عملیاتی نماید.

ماده ۲ ـ به‌منظور تأمین اعتبار طرحهای توسعه‌ای برق هسته‌ای در بند پ ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور احداث نیروگاههای هسته‌ای اضافه می‌گردد.

ماده ۳ ـ سازمان انرژی اتمی مجاز است تا سقف پنجاه درصد از برق تولیدی در نیروگاههای هسته‌ای را از طریق وزارت نیرو صادر و درآمد حاصل را را صرف توسعه برق هسته‌ای نماید.

ماده ۴ ـ در راستای خودکفایی در تولید رادیوایزوتوپ‌های مورد نیاز کشور دولت می‌تواند جهت ساخت حداقل دو راکتور تحقیقاتی با قابلیت تولید رادیوایزوتوپ‌های مورد استفاده در پزشکی، صنعت و کشاورزی اقدام کند و راکتورهای تحقیقاتی مذکور را تا پایان سال ۱۴۱۰ به بهره‌برداری برساند.

ماده ۵ ـ سازمان انرژی اتمی مکلف است مطابق با ملاحظات آمایش سرزمین تا سال ۱۴۱۰ مجوز تأسیس حداقل ۱۵ مرکز تابش گاما جهت پرتودهی به محصولات کشاورزی، تجهیزات پزشکی و سایر کاربردهای موردنیاز کشور توسط بخش خصوصی را صادر و مواد پرتوهای موردنیاز را تأمین نماید.

ماده ۶ ـ سازمان انرژی اتمی مجاز است در راستای استفاده حداکثری از حرارت تولیدی نیروگاههای هسته‌ای موجود و آینده به‌منظور شیرین‌سازی آب دریا و تولید آب مصرفی مناطق با کمبود آب شرب اقدام نماید به‌طوری که تا سال ۱۴۲۰ حداقل ۴۰ درصد از نیروگاه‌های هسته‌ای مجهز به تأسیسات شیرین‌سازی آب دریا باشند.

ماده ۷ ـ دولت می‌تواند از طریق سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت ایجاد پیشرفتهای هسته‌ای برای کشتی‌ها و زیردریایی‌ها اقدام و عملیات حداقل یک فروند کشتی با پیشران هسته‌ای را تا سال ۱۴۲۰ اجرائی نماید.

ماده ۸ ـ سازمان انرژی اتمی مکلف است جهت تأمین پایدار سوخت راکتورهای هسته‌ای کشور از طریق منابع داخلی و خارجی با رویکرد تضمین امنیت سوخت هسته‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کند.

ماده ۹ ـ در راستای رفع نیازهای آینده کشور به انرژی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی مجاز است در چهارچوب معاهدات بین‌المللی مصوب، تحقیق و توسعه در زمینه ساخت راکتورهای کوچک ماژولار، راکتورهای با طیف نوترون سریع، بازفرآوری سوخت مصرف‌شده و گداخت هسته‌ای را آغاز کند، به‌طوری که امکان بهره‌برداری از این فناوری‌ها در سطح آزمایشگاهی تا پایان سال ۱۴۱۰ فراهم شود.

ماده ۱۰ ـ دولت مجاز است ظرف یک سال لایحه اساسنامه نظام ایمنی هسته‌ای کشور را جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

ماده ۱۱ ـ اجرای هرگونه توافق و قرارداد بین‌المللی که مانع اجرای این قانون شود بدون تصویب مجلس شورای اسلامی ممنوع است.

ماده ۱۲ ـ آیین‌نامه اجرائی این قانون ظرف شش ماه به‌پیشنهاد سازمان انرژی اتمی تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *