اخبار داغ

کرسی های آزاداندیشی با قوت بیشتری برگزار می شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در دانشگاه ها تحت تاثیر خانه ملی گفتگوی آزاد، کرسی های آزاداندیشی با قوت بیشتر برگزار می شود. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی در حاشیه جلسه ۸۷۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر تقویت و انسجام […]

اشتراک گذاری
18 مهر 1401
101 بازدید
کد مطلب : 150197

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در دانشگاه ها تحت تاثیر خانه ملی گفتگوی آزاد، کرسی های آزاداندیشی با قوت بیشتر برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی در حاشیه جلسه ۸۷۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر تقویت و انسجام فرهنگی اظهار کرد: موضوع جلسه امروز دریافت گزارش از اتفاقات فرهنگی و اجتماعی روزهای اخیر بود، متاسفانه در این روزها شاهد اذیت مردم در فضای عمومی و مجازی هستیم. این فضا را دشمن با اغتشاش و محوریت برنامه ریزی آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و انگلیس ایجاد کرده است و مردم و فرزندان و خانواده ها دچار آزار و اذیت روحی شده اند.

وی ادامه داد: در جلسه امروز دستگاه‌ها و مسئولان مربوط نظیر وزیر کشور، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی گزارش‌ها و بحث‌های تحلیلی لازم را ارائه دادند. بر مبنای حکم مقام معظم رهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف است تا زیرساخت‌های لازم برای سواد مجازی که شامل سواد اطلاعاتی، سواد مهارتی، سواد حقوقی و فهم آسیب‌های اجتماعی و سواد تحلیلی است، در کشور فراهم کند چراکه با سواد تحلیلی کاربر می‌فهمد که از چه اطلاعاتی استفاده و از چه اطلاعاتی استفاده نکند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اعتراض اجتماعی با قوت گرفتن فرد در دنیای جدید امر طبیعی است، گفت: در فضای مجازی وقتی مخاطب تبدیل به کاربر می‌شود، یعنی کنشگر است، کنشگر در محیط مجازی بازنشر و بازخورد دارد و محتوا تولید می‌کند.

وی با اشاره به اطلاعاتی که فضای مجازی تولید و منتشر می شود، ادامه داد: اطلاعات فضای مجازی الزاما حقیقی نیستند و بسیاری از اطلاعات جعلی است اما فضای باز اجتماعی باعث می شود که کاربران به تصمیمات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی اعتراض داشته باشند.

عاملی با تاکید بر اینکه اعتراض در دنیا افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: بعد از ظهور صنعت ارتباطات، خصوصا گسترش عملکردی فضای مجازی، حجم اعتراضات دو برابر شده است. آمارهایی که موسسه اجتماعی و صلح ارائه داده نشان می دهد که حجم اعتراضات از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۰۲ درصد افزایش پیدا کرده است. بیشترین حجم اعتراض در اروپا بوده است و ۱۶۰۰ اعتراض ثبت شده در اروپا وجود داشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اعتراض لازمه دنیای جدید و دنیای مجازی است تاکید کرد: آنچه در کشورهای دیگر دیده نمی‌شود مهندسی اعتراض و کشاندن آن به اغتشاشات است. ۶۴ درصد اعتراض‌ها در جهان، اعتراض مدنی است یعنی مجوز گرفته می شود و اعتراض صورت می گیرد، حجم زیادی از اعتراضات برای تامین امنیت اجتماعی و سلامت فرهنگی است، بزرگترین پویش ها برای دوری کردن از جنگ و طرفداری از صلح است. اما اغتشاش، توسعه فضای خشونت و تخریب سرمایه های عمومی و نگران کردن مردم را در بردارد.

وی ادامه داد: مردم ایران باید هوشیار باشند چراکه دولت های استعماری تلاش می کنند در ایران اغتشاش ایجاد شود تا به اهداف سیاسی خود دست یابند، حفاطت و تامین امنیت خانواده بزرگ ایران امری ملی است که باید با انگیزه ملی مورد اهتمام قرار گیرد. خوشبختانه مردم در مسائل اخیر با اغتشاشات همراهی نکردند. با اینکه اغتشاش گران برای همراهی مردم بسیار تلاش کردند اما خوشبختانه هوشیاری لازم در میان مردم وجود دارد.

عاملی بیان کرد: بعد از ظهور صنعت ارتباطات، خصوصا گسترش عملکردی فضای مجازی، حجم اعتراضات دو برابر شده است. آمارهایی که موسسه اجتماعی و صلح ارائه داده نشان می‌دهد که حجم اعتراضات از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۰۲ درصد افزایش پیدا کرده است. بیشترین حجم اعتراض در اروپا بوده است و ۱۶۰۰ اعتراض ثبت شده در اروپا وجود داشته است.

عاملی با اشاره به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه امروز با مرور نظام مسائل اجتماعی و فرهنگی ۹ مسئله دارای اولویت شناسایی و متناسب با ۹ مسئله راهبردها و برنامه اقدامی مناسب دیده شد. با تصویب این مجموعه شاهد آموزش و پرورش کارآمدتر، نشاط و پویایی بیشتر در دانشگاه ها، تقویت کننده نحوه گذراندان اوقات فراغت و تقویت فضای گفتگو با به فعلیت درآوردن مصوبه قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان خانه ملی گفتگوی آزاد خواهیم بود. خانه گفتگوی آزاد می‌تواند باعث شود که افراد در فضای آزادانه ای که تحت هیچ نوع محذوریت نباشند به گفتگو بپردازند. در دانشگاه ها هم تحت تاثیر خانه گفتگوی آزاد، کرسی های آزاداندیشی با قوت بیشتر برگزار می شود. البته در گذشته هم کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی در سراسر کشور فعال بوده‌اند.

وی ادامه داد: مصوبه دیگر جلسه امروز بحث فراهم آوردن زمینه اجرایی شدن اعتراض رسمی بود تا افراد یا گروه‌ها با مشخصات قانونی اعتراض‌شان را ثبت و بیان کنند. اشتراکات فکری و ارزشی در همه ملت ایران بسیار است و ایران سرزمین امن و دارای آرامش فراگیر است. به نظر می‌رسد برخی از کشورهای اروپایی که با معضلات تامین آب و برق و گاز و انرژی درگیر هستند می‌خواهند این نارضایتی خود را به مردم ایران منتقل کنند. به لطف خدا توسعه و پیشرفت شتاب گرفته و رشد علم و فناوری با همه ضریب و توانش ادامه پیدا خواهد کرد. اینکه ایران در رشد علم رتبه چهارم جهان را به خود اختصاص داده، برای روحیات استعماری بسیار نگران کننده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سواد مجازی بیان کرد: بر مبنای حکم مقام معظم رهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف است تا زیرساخت‌های لازم برای سواد مجازی که شامل سواد اطلاعاتی، سواد مهارتی، سواد حقوقی و فهم آسیب های اجتماعی و سواد تحلیلی است، در کشور فراهم کند چراکه با سواد تحلیلی کاربر می فهمد که از چه اطلاعاتی استفاده و از چه اطلاعاتی استفاده نکند.

وی خاطرنشان کرد: با بروز بیماری کرونا ۲۸ ماه دانش آموزان و دانشجویان به مدرسه و دانشگاه نرفتند اما ملزم شدند که از سامانه های مجازی استفاده کنند، عدم شناخت این فضا باعث شد که عده ای دچار مشکل شوند، بنابراین شناخت این فضا ضروری است، تصمیم بر این شد سازوکار لازم در آموزش و پرورش و آموزش عالی و صدا و سیما برای آموزش سواد مجازی فراهم شود. مجموعه مصوبات این جلسه متعاقبا منتشر خواهد شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *