اخبار داغ

جلوگیری از بروز سیل تبخیر آب و تغذیه بهتر سفره های آب زیرزمینی توسط جنگل ها

جنگل‌ها نقش بسزایی در جلوگیری از بروز سیل تبخیر آب، همچنین تغذیه بهتر سفره های آب زیرزمینی دارند. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز و به نقل از پایگاه خبری گیل فام، برای نفوذ یک لیتر آب در اراضی جنگلی پهن برگ، ۷ دقیقه و ۴۰ ثانیه، در اراضی کشاورزی ۴۶ دقیقه و ۴۶ ثانیه و […]

اشتراک گذاری
30 خرداد 1401
167 بازدید
کد مطلب : 146785

جنگل‌ها نقش بسزایی در جلوگیری از بروز سیل تبخیر آب، همچنین تغذیه بهتر سفره های آب زیرزمینی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز و به نقل از پایگاه خبری گیل فام، برای نفوذ یک لیتر آب در اراضی جنگلی پهن برگ، ۷ دقیقه و ۴۰ ثانیه، در اراضی کشاورزی ۴۶ دقیقه و ۴۶ ثانیه و در محیط خارج از جنگل چهار ساعت و ۲۶ دقیقه و ۴۰ ثانیه وقت لازم است. جنگلها منشاء بسیاری از رودخانه‌ها و چشمه‌ها هستند.

در صورتی که جنگلی وجود نداشته باشد حجم عظیم بارندگی جذب زمین نشده و موجب بروز روان آب می‌شود، همانند بارندگی اخیر در چند مورد از سال گذشته در یک بازه ۲۴ ساعته حدود ۲۰۰ میلیمتر باران بارید و به دلیل شدت فراوان و زمان کم زمین برای جذب آب، روانآب ایجاد شد که این امر موجب بروز سیل شد.

نقش لاش‌برگ‌ها در جذب بارانعضو هیئت علمی گروه جنگلداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس تصریح کرد: در جنگل علاوه بر این سه لایه‌ای که ذکر شد یک لایه دیگر به نام لاش‌برگ وجود دارد که شامل بقایای گیاهان، برگ‌ها و شاخه‌های ریز است؛ این لاش برگ یک محیط اسفنجی ایجاد می‌کند که مقادیر متناوبی از آب و باران را در خود نگه می‌دارد و این آب را به مرور از دست می‌دهد که به مرور جذب لایه‌های زمین می‌شود.

با توجه به اینکه بخشی از بارندگی که به برگ درختان برخورد می‌کند توسط گیاه تبخیر می‌شود و مجددا جلوی حجم زیاد بارندگی را می‌گیرد، زمانی که باران با شدت زیاد به درخت برخورد می‌کند از طریق تنه آرام به ریشه و دیگر قسمت های پایین دست سرازیر می‌شود و سپس جذب زمین می‌شود که به این فرایند “استم فلو” گفته می شود و این مجموعه می‌تواند تا ۹۰ درصد از ایجاد سیلاب جلوگیری کند.

کد خبر: ۱۴۰۱۷۱۰۰۳۳۰۰۰۱۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *