اخبار داغ

تفکر بسیجی ،مدیریت جهادی نیاز امروز جامعه

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از پان (پایگاه خبری آنزان آنلاین)، تحقق دولت انقلابی نیازمند مدیرانی باتفکر وبینش بسیجی وداشتن روحیه مدیریت جهادی است. *یادداشتی از سیدعابدین موسوی* برنامه های هفته بسیج سال۱۴۰۰با محوریت خدمت به مردم آغاز شده است و در این راستا هفته بسیج امسال با شعار «بسیج پاره […]

اشتراک گذاری
30 آبان 1400
74 بازدید
کد مطلب : 137999

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از پان (پایگاه خبری آنزان آنلاین)، تحقق دولت انقلابی نیازمند مدیرانی باتفکر وبینش بسیجی وداشتن روحیه مدیریت جهادی است.

*یادداشتی از سیدعابدین موسوی*

برنامه های هفته بسیج سال۱۴۰۰با محوریت خدمت به مردم آغاز شده است و در این راستا هفته بسیج امسال با شعار «بسیج پاره تن مردم» نامگذاری شده است .

به همین مناسبت یادداشتی دراین زمینه تقدیم می گردد .

اندیشه ، فرهنگ وتفکر، اساس وبنیان هرجامعه ای را تشکیل می دهند و تفاوت جوامع بشری به تفاوت در اندیشه، نگرش و فرهنگ آنها باز می گردد. نشان جامعه سالم، اندیشه متعالی و فرهنگ سالم و علامت جامعه بیمار و منحط، اندیشه راکد و فرهنگ آشفته و بیمار است.

بسیج یک تفکر ویک اندیشه است

اگر بخواهیم مفهوم بسیج و بسیجی را در ادبیات انقلاب اسلامی جستجو کنیم، چاره ای جز رجوع به بیان مراد حضرت امام (ره) از بسیج و بسیجی نداریم.

در اندیشه امام(ره) بسیج نهادی است اجتماعی با ابعاد متعدد. در این نگرش بسیج دیگر صرفاً سازمانی نظامی نیست که فقط در زمان جنگ و برای دفاع در مقابل دشمن شکل گرفته باشد، بلکه نهادی است وسیع که پاسخگوی نیازهای اساسی و حیاتی جامعه می باشد

این نیازها ممکن است اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا نظامی باشند.

بسیج از لحاظ لغوی از عناصر «اراده»، «آگاهی»، «سامان بخشی» شکل گرفته است

از لحاظ مفهومی اندیشه وتفکر عملی است.

بستر و کارمایه اصلی بسیج، اندیشه و تفکر و فرهنگ بسیجی است.

اندیشه و تفکر بسیجی نیز محصول عقل انسان آزاد و عامل شکوفایی آن است اندیشه وتفکر بسیجی دارای ویژگی های چند، مانند خداگونه اندیشی، اتکا بر فطرت سلیم انسانی، عقلایی و منطقی بودن، واقعیت نگری، آرمان گرایی، ولایت مداری، ایمان پذیری، علم باوری، متعهد بودن، تخصص گرایی، وحدت گرایی و وفاق و دریک جمله خدمت به خلق خداست یاری رساندن به دیگران وکمک به نظام ومردم است. درکنار تفکر وبینش بسیجی مسئله دیگری که به آن خواهم پرداخت مدیریت جهادی است

امروزه یکی از مسائل مهم کشور ما بحث‌ مدیریت جهادی و انتخاب مدیران با روحیه جهادی‌ است.‌ مدیریت جهادی چیست و مشخصات آن کدام است؟‌ کشور ما چقدر به این مدیریت نیاز دارد؟ البته همیشه این نیاز بوده، ولی در شرایطی که انواع تحریم‌ها و توطئه‌های مختلف علیه ما وجود دارد، قاعدتاً بیش از هر زمان دیگری ما در کشور به مدیریت جهادی نیاز داریم. کار و مدیریت جهادی همواره مورد تأکید فراوان مقام معظم رهبری بوده و هست. در واقع مدیریت جهادی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، نه یک شعار که هویت اصلی مدیریت نظام اسلامی است. در واقع مدیریت جهادی و کار جهادی‌ از شاخصه‌های مسئولیت در نظام اسلامی است که می‌بایست در انتخاب مدیران این شاخصه مورد توجه ویژه قرار گیرد

ودرواقع اعتقاد بنده براین است با داشتن تفکر وبینش بسیجی وروحیه جهادی می توان این کشور رامدیریت کرد وبرمشکلات فائق شد

مقام معظم رهبری در بیانات خود در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تاریخ ۲۰ اسفند سال۹۲ فرمودند «با حرکت عادی نمی‌شود پیش رفت. با حرکت عادی و احیاناً خواب‌آلوده و بی‌حساسیت نمی‌شود کارهای بزرگ را انجام داد. یک همت‌ جهادی لازم است. تحرک‌ جهادی و مدیریت‌ جهادی برای این کارها لازم است. باید حرکتی که می‌شود هم علمی باشد، هم پرقدرت باشد، هم با برنامه باشد و هم مجاهدانه باشد».

ایشان همچنین در جایی دیگر می‌فرمایند «کار جهادی یعنی از موانع عبور کردن، موانع کوچک را بزرگ ندیدن، آرمان‌ها را فراموش نکردن، جهت را فراموش نکردن، شوق به کار؛ این کار جهادی است. کار را باید جهادی انجام داد تا ان‌شاء‌الله خدمت به‌خوبی انجام بگیرد». بنابراین می‌توان با محوریت مدیریت جهادی که امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تأکید دارند، مشکلات مختلف کشور را یکی پس از دیگری حل کرد.

ویژگی های مدیر جهادی با تفکر بسیجی ایمان، اخلاص، آرمانگرایی، احساس مسئولیت و انگیزه خدمت می باشد

در مدیر یت جهادی، رفتارهایی مانند وظیفه محوری، مجاهدت، رهبری، آمادگی و اخلاق مداری ازدیگر شرایط می باشد .

درواقع مدل مدیریتی مورد اشاره مدل مدیریتی جهادی مبتنی براندیشه بسیجی می باشد

امروز بیش از هر زمان دیگری کشور نیازمند تفکر و روحیه بسیجی و مدیریت جهادی است و مسئولینی باید انتخاب شوند که بسیجی و جهادی و از مکتب شهید سلیمانی باشند .

من الله توفیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *