اخبار داغ

اندیکا نماد محرومیت است؛ از گفتن محرومیت شرم نکنیم

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از شهرنوشت، دکتر شهرام گراوندی پیشکسوت رسانه و مطبوعات استان در وبینار تخصصی بررسی آخرین وضعیت مناطق زلزله زده اندیکا گفت: مشکلات مناطق زلزله زده اندیکا آن چنان زیاد است که می شود گفت در تمام زمینه ها اعم از جاده ، مسکن ، آب ، برق […]

اشتراک گذاری
25 آبان 1400
60 بازدید
کد مطلب : 137611

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از شهرنوشت، دکتر شهرام گراوندی پیشکسوت رسانه و مطبوعات استان در وبینار تخصصی بررسی آخرین وضعیت مناطق زلزله زده اندیکا گفت: مشکلات مناطق زلزله زده اندیکا آن چنان زیاد است که می شود گفت در تمام زمینه ها اعم از جاده ، مسکن ، آب ، برق و …‌در این‌ مناطق کوچکترین خدماتی تا کنون از طرف هیچ دولتی ارائه نشده و مردم صبور منطقه در محرومیت کامل واقعی و ملموس بسر می برند .

وی افزود : بازتاب دهنده این مشکلات ، معضلات و کاستی ها اهالی رسانه و مطبوعات هستند و بدون رسانه صدای این مظلومیت و محرومیت به جایی نمی رسد و نشنیده نمی شود ، کما این که در همین زلزله ی اخیر هم اگر همین رسانه ها نبودند، زلزله و دردی که به جان این منطقه فرو بارید، به گوش هیچ کس نمی رسید.

گراوندی تصریح کرد : مشکلات منطقه در دو حوزه خلاصه می شود ، اول بخشی کشوری و ملی، خصوصاً برخی وزارتخانه ها همچون نیرو و صمت و ….که دیدی کاملاً انتفاعی صِرف به خوزستان و کل این منطقه دارند و طبیعتا” لالی و اندیکا و مسجدسلیمان و دیگر شهرهای شمال خوزستان، متاثر از همین نکته ی اول در محرومیت مطلق به سر می برند.

وی ادامه داد : بخش دوم مشکلات خوزستان و منطقه ، آسیب هایی است که به دلیل وجود نگاه های قومی همواره به استان ضربه زده است.
مدیر برنامه ریزی خانه مطبوعات استان خوزستان خاطر نشان کرد: با وجود این همه سرمایه های خدادادی و ملی ، چرا و چگونه است که شهرستان های مسجدسلیمان، لالی ، اندیکا ، ایذه، باغملک، هفتکل و دهدز جز ۱۰ شهر محروم کشور هستند؟! این آمار و نکته را خود دولت اعلام کرده و نه رسانه های جمعی. به شدت معتقدم یکی از عوامل توسعه نیافتگی و رکود کامل در این شهرها و منطقه، تنها و تنها به دلیل تسری همین نگاه قومی و خسارت باری است که باعث عدم پویایی می شود و همچنین عدم مطالبه گری و البته حجب و حیای غیرلازمی است که بین مردم این شهرها وجود دارد .

گراوندی پیرامون مسایل قومی در استان افزود: نیروهای قومی در خوزستان به جای اینکه حامی هم باشند و تعدد اقوام به جای اینکه فرصتی برای بهبود معیشت و پیشرفت استان باشد، تبدیل به یکی از عوامل عدم برون رفت و عقب ماندگی روزافزون خوزستان شده است؛ چرا که اقوام متنوع خوزستان به جای پشتیبانی، انرژی همدیگر را تخلیه و خنثی می کنند و اجازه نمی دهند توانمندی های انسانی و فکری و تخصصی و مدیریتی موجب پیشرفت استان بشود.

گراوندی در پایان با اشاره به بحث عدم تجمیع و درجاسازی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده اندیکا گفت : از بین نبردن بافت و ساختار روستایی منطقه به دلیل مسائلی نظیر نگرانی های مدیریت بحران و وجود نسق و بنچاق قدیمی، کاملاً اشتباه است ، اصول علمی موید این موضوع است که تراکم روستاها هر چقدر بیشتر باشد هم برای جذب امکاناتی نظیر جاده ، آب و برق و هم جهت پیشگیری از مهاجرت عشایر و روستائیان به شهرها راه درست تری است .

وی افزود: مدرنیته به ما می گوید برای حفظ مناطق روستایی و بافت روستایی ، باید به سمت تراکم روستاها و جذب پراکندگی ها و تمرکز سازه های روستایی در یک مرکز باشیم. چرا که اگر این اتفاق نیفتد، محرومیت از بین نمی رود. رساندن امکانات دشوار و گاه غیرممکن است. و در نهایت ، پدیده ی مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه نشینی و پیدایش صدها بحران بزرگ و کوچک رخ می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *