اخبار داغ

فصل دوم کاوش های شهر زیرزمینی تفرش آغاز شد

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز و به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از بررسی، کاوش و بهره‌برداری دستکند زیرزمینی تفرش با حضور کاوشگران باستان‌شناسی دانشگاه نیشابور خبر داد. روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که در راستای سامان‌دهی بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی ایران، دستکند زیرزمینی تفرش با حضور کاوشگران […]

اشتراک گذاری
24 شهریور 1400
175 بازدید
کد مطلب : 132995

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز و به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از بررسی، کاوش و بهره‌برداری دستکند زیرزمینی تفرش با حضور کاوشگران باستان‌شناسی دانشگاه نیشابور خبر داد.

روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که در راستای سامان‌دهی بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی ایران، دستکند زیرزمینی تفرش با حضور کاوشگران باستان‌شناسی از دانشگاه نیشابور، مورد بررسی، کاوش و بهره‌برداری قرار گرفت. مهدی موسوی‌نیا، سرپرست هیئت کاوش‌های شهر زیرزمینی تفرش در این رابطه اذعان داشت:

شهر زیرزمینی تفرش در استان‌مرکزی با ۱۵۰ هکتار وسعت و سه طبقه استقراری، وسیع‌ترین محوطه دستکند ایران و یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های زیرزمینی در خاورمیانه و دنیای باستان‌شناسی است.

موسوی‌نیا با بیان اینکه این محوطه دوره سلجوقی پس از پر شدن چاه‌های ارتباطی آن متروکه شده است، کشف قطعه سفال‌هایی از دوره ایلخانی تا قاجار در طبقات فوقانی آن را نشانگر استفاده محدود از این شهر زیرزمینی در دوران پساسلجوقی توصیف کرد. وی با اشاره به پژوهش‌های باستان‌شناسی دانشگاه نیشابور در این منطقه از سال ۱۳۹۸، اذعان داشت:

فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در شهر زیرزمینی تفرش، با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری، تابستان و پاییز سال گذشته در قسمت فوقانی خیابان بازار، حدفاصل مدرسه اسماعیل بهرامی و مسجد نورالله آغاز شد.

سرپرست هیئت کاوش‌های شهر زیرزمینی تفرش با ابراز تاسف نسبت به تخریب و حفاری غیرمجاز در این بخش از محوطه به‌مدت شش سال، از انتخاب این بخش برای کاوش با توجه به مشخص بودن طبقات استقراری، فراوانی اتاق‌ها و عمق مشخص خبر داد. وی افزود:

به‌علاوه، نظر شهرداری تفرش به‌عنوان کارفرمای طرح در سامان‌دهی و احیای بخش کاوش شده، دلیل دیگر انتخاب این بخش از محوطه برای کاوش بود، زیرا که این محوطه در مجاورت قنات قدیمی دیاوار قرار داشته و می‌توانست ارتباط سطح زمین با محوطه را تسهیل کند.

مهدی موسوی‌نیا با اشاره به انتخاب چهار کارگاه برای کاوش در فصل چهارم کاوش‌ها، قطعات سفال، استخوان، فلز و … در کنار پیه‌سوز‌های یافت شده از انباشت‌های قنات دیاوار را از مهم‌ترین یافته‌های فصل دوم کاوش در شهر زیرزمینی تفرش دانست و تصریح کرد:

پس از اتمام مراحل کاوش، دستکند زیرزمینی تفرش ساماندهی و آماده بهره‌برداری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *