اخبار داغ

چگونگی برگزاری آیین‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان در سراسر کشور

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، نصب پرچم، بیرق و نمادهای عاشورایی در معابر و خیابان‌های شهرها و روستاهای کشور نشانگر حال و هوای عزاداری و بیانگر عزم جدی سوگواران برای برگزاری آیین ها در دومین محرم کرونایی است که با توجه به شرایط خاص کشور در بحران کرونا، با رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی […]

اشتراک گذاری
19 مرداد 1400
54 بازدید
کد مطلب : 98289

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، نصب پرچم، بیرق و نمادهای عاشورایی در معابر و خیابان‌های شهرها و روستاهای کشور نشانگر حال و هوای عزاداری و بیانگر عزم جدی سوگواران برای برگزاری آیین ها در دومین محرم کرونایی است که با توجه به شرایط خاص کشور در بحران کرونا، با رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی همراه خواهد بود.

راه اندازی تکیه های عزاداری، افراشتن علم ها و پرچم‌های سیاه، نصب پارچه نوشته هایی در گرامیداشت محرم ، غبارروبی مساجد و تکایای مذهبی از جمله برنامه های دلدادگان حسینی در سراسر کشور در روز های گذشته بود.

همزمان با آغاز ماه محرم، پرچم سبز گنبد طلای حرم مطهر امام رضا(ع) شامگاه دیروز در آیینی با حضور تولیت آستان قدس، خادمان بارگاه رضوی و نمایندگان هیات‌های مذهبی تعویض شد و به رنگ سیاه عزا درآمد.

با تعویض پرچم گنبد رضوی، پوشش ضریح مطهر و گلدسته‌های حرم مطهر امام رضا (ع) نیز تغییر کرد و مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) یکپارچه سیاهپوش شد.

آیین سنتی اذن عزا با حضور نمایندگان هیات‌های مذهبی از سراسر کشور

آیین سنتی اذن عزا با حضور نمایندگان هیات‌های مذهبی از سراسر کشور، مسوولان کشوری و آستان قدس رضوی، خادمان بارگاه منور امام رضا (ع) برگزار شد که به نشانه اعلام آغاز ماه محرم و شروع ویژه برنامه‌های عزاداری ایام شهادت امام حسین (ع)، پرچم تا سوم ربیع الاول بر فراز گنبد طلا به رنگ سیاه باقی خواهد ماند.

امروز نیز همزمان با نخستین روز از محرم الحرام طبق روال هر ساله آیین سنتی صلا برای آغاز عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) توسط خادمان در حرم مطهر رضوی برگزار شد، صلا در لغت به معنای صدا زدن، دعوت کردن و اعلام کردن است و قدمتی بیش از ۳۰۰ سال دارد.

رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی عزاداران حسینی

همچنین در آیینی در قم که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حضور خادمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، پرچم عزای حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) بر گنبد کریمه اهل بیت (س) برافراشته شد.

در شهرری نیز پرچم گنبد حرم مطهر امام سوم شیعیان بر فراز بارگاه و گنبد حضرت عبدالعظیم (ع) حسنی به اهتزاز درآمد.

اما ساکنان پایتخت علاوه بر تمامی نمودها و نمادها در سوگ امام سوم شیعیان،  اگر گذرشان به میدان آزادی بیفتد، می بینند که برج آزادی نیز به عنوان نماد شهر تهران با پرچم مزین به شعار “ما نسل به نسل در پناهت هستیم” سیاه‌پوش شده است.

 همچنین پرچم عزای حضرت سیدالشهدا (ع) مزین به نام اباعبدالله الحسین (ع) شامگاه دوشنبه با حضور مردم و جمعی از مسئولان همدان در میدان پژوهش این شهر به اهتزاز درآمد.

به واقع، این رویداد فرهنگی و مذهبی به صورت همزمان در سراسر ایران اسلامی برگزار شد و تمامی استان‌ها با سیاهپوش کردن یکی از نمادهای شهری خود به استقبال ماه محرم رفتند.

برگزاری آیین‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان در سراسر کشور

 آیین های عزاداری سرور و سالار شهیدان  در سراسر کشور نیز هرچند محدودتر در بسیاری از نقاط کشور آغاز شده که البته در کتار توجه به شعائر دینی، رعایت پروتکل های بهداشتی در این آیین‌ها مورد تاکید همگان است.

با وجود برگزاری آیین‌های سنتی عزاداری، شاهد تفاوت ها و تنوع در جلوه‌های سوگواری به اقتضای شرایط بحران کرونا هستیم.

برخی از سازمان های مردم نهاد در گلستان با توجه به شرایط کرونایی استان روش های خاصی را برای اشاعه فرهنگ عاشورایی در پیش گرفتند. آنها در گرگان و برخی شهرهای استان به مناسبت فرار رسیدن ماه محرم پویش “هر خانه، یک پرچم” را با محوریت نصب رایگان پرچم بر سردر منازل به همت  موکب علی بن موسی الرضا (ع) اجرا کردند.

برپایی موکب های عزاداری و ایستگاه های صلواتی و فرهنگی در تهران

در تهران هم برپایی موکب های عزاداری و ایستگاه های صلواتی و فرهنگی همراه با پخش مداحی و توزیع محصولات فرهنگی، انتشار و تولید محتوا در فضای مجازی، برگزاری نمایشگاه عکس ،نقاشی و خطاطی در سرای محلات و مساجد دارای قابلیت اجرای نمایشگاه ، تکریم مداحان و هیئت های مذهبی،  اجرای تعزیه در فضاهای باز و نمایش آنلاین آن و ویژه برنامه هایی تحت عنوان «با یاد تو شهر جان گرفت»،از برنامه های پیش بینی شده از سوی شهرداری است.

همچنین در کرمان، عزاداری محرم در بیت سادات خوشرو با توجه به شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری این بیماری و به منظور حفظ سلامت افراد برای دومین سال متوالی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

زنان و مردان ایرانی با عزاداری‌های ایام محرم روحیه خودباوری و ایثار را تقویت می کند

خیمه عزای اباعبدالله (ع) به عنوان تعظیم شعائر دینی، افزون بر ۱۰۰ سال است که در بیت مرحوم خوشرو برقرار است و هیچگاه تعطیل نشده اما طی ۲ سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری این بیماری به منظور حفظ سلامت افراد، این مراسم به صورت مجازی برگزار می‌شود.

بر اساس برنامه ریزی ها قرار است سوگواری های محرم امسال کهگیلویه و بویراحمد در فضای باز و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا برگزار شود اما از همین حالا می توان حدس زد عزاداری های محرم متفاوت از دو سال پیش خواهد بود.

بخش عمده ای از سینه زنی‌های ماه محرم در کهگیلویه و بویراحمد به شکل دایره ای برپا می شود که در این شیوه عزاداران کمر همدیگر را می‌ گیرند و دایره ‌وار دور علم و نوحه خوان می‌ چرخند؛ امسال از این نوع عزاداری سنتی و حماسی خبری نیست.

همچنین بسیاری از بانیان در این استان توزیع سبدهای غذایی میان نیازمندان و عرضه ماسک و اقلام بهداشتی به خانواده های کم درآمد را جایگزین پخت غذای نذری، می کنند.

شهر قزوین هم بوی محرم به خود گرفته است و فضاسازی لازم به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم و صفر در سطح شهر انجام شده است.

 بی تردید انس زنان و مردان ایرانی با عزاداری‌های ایام محرم روحیه خودباوری و ایثار را تقویت می کند، هر چند حفظ سلامت و جان مردم یک اولویت و رعایت مسوولانه پروتکل های بهداشتی در تمامی آیین ها یک ضرورت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *