اخبار داغ

معرفی باغ خان

باغ تاریخی خان یا خان باغی، تنها باغ تاریخی استان اردبیل است و در شمال شهر نمین قرار دارد، که روزگاری محل میزبانی حکمرانان محلی از مهمانان عالی رتبه ای بود که از تهران به آن جا سفر می کردند. در گذشته این باغ رونق فراوانی داشت و توجه ویژه ای به نگهداری درختان آن […]

اشتراک گذاری
16 تیر 1400
131 بازدید
کد مطلب : 63829

باغ تاریخی خان یا خان باغی، تنها باغ تاریخی استان اردبیل است و در شمال شهر نمین قرار دارد، که روزگاری محل میزبانی حکمرانان محلی از مهمانان عالی رتبه ای بود که از تهران به آن جا سفر می کردند. در گذشته این باغ رونق فراوانی داشت و توجه ویژه ای به نگهداری درختان آن می شد. صاحبان باغ آن را بزینت گلهای سازگار با منطقه آراسته بودند و اهتمام زیادی در کاشت گونه های مختلف درختی منطقه آذربایجان در این منطقه وزریده بودند.

ورودی اصلی باغ که در قسمت جنوبی آن واقع شده است به عمارت چوبی خان نشین ختم می شود که با اینکه سالهای سال است که دیگر کسی را برای مراقبت و نگهداری در برابر سرما و گرما ندارد اما وضعیت فعلی آن، نشان از شکوه و جلال روزهای گذشته باغ نمین دارد.پس از تأسیس پردیس ادبیات دانشگاه محقق اردبیلی در نمین، ۶۰ درصد این باغ به شهرداری نمین تعلق گرفت و در عوض شهرداری به ۴۰ درصد باقی ماندۀ باغ کاربری مسکونی اعطا کرد. بدین ترتیب باغ به دو قسمت مجزا تبدیل شد که روند نابودی هر قسمت نیز کاملاً مشخص شده بود اما خوشبختانه در آن ۴۰ درصد مسکونی، ساخت و ساز راکد مانده است. این باغ بیش از پیش نیازمند توجه و حمایت است و دست کمی از باغهای مورد حفاظت قرار گرفتۀ سایر استانها ندارد و نیازمند توجه مردمان این خطه برای حفاظت و حراست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *