اخبار داغ

نظر کاندید های ریاست جمهوری راجب برجام

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، مرور دیدگاههای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره سیاست خارجی و برجام حاکی از این است که علیرغم دیدگاه‌های منفی که پیش از این ۵ نامزد اصولگرا به آن داشته‌اند همچنان در صدر توجه آنهاست، ۲ نامزد دیگر هم سیاست دولت خود را تداوم اجرای آن اعلام کرده‌اند. سعید جلیلی: […]

اشتراک گذاری
22 خرداد 1400
185 بازدید
کد مطلب : 54258

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، مرور دیدگاههای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره سیاست خارجی و برجام حاکی از این است که علیرغم دیدگاه‌های منفی که پیش از این ۵ نامزد اصولگرا به آن داشته‌اند همچنان در صدر توجه آنهاست، ۲ نامزد دیگر هم سیاست دولت خود را تداوم اجرای آن اعلام کرده‌اند.

سعید جلیلی: کشور معطل موهومات نباشد.

جلیلی در انتقاد از برجام و مذاکرات هسته ای دولت تدبیر و امید با استفاده از تعابیر عجیبی گفته است: اشتباه است امتیاز بدهیم و فقط وعده بگیریم. بر توانمندی کشور بتن بریزیم و پوزخند تحویل بگیریم.

با خنثی‌سازی تحریم‌ها، کاری می کنم که دشمن به التماس بیفتد و دشمن را از تحریم پشیمان کند.
مهم‌ترین رکن دیدگاه جلیلی به معاهدات بین المللی، مذاکره و توافق در این جمله خلاصه می‌شود: برای ثبات اقتصادی نباید معطل مسائل موهوم دیگری بود. در مجمع تشخیص مصلحت گفتم کشور را معطل FATF نکنیم؛ کشورمان نباید نه معطل FATF و نه معطل تحریم‌ها باشد باید رشد اقتصادی و تعاملات خارجی اقتصادی ما باید با یک رشد چشمگیر شتاب پیدا کند و دولت در اینجا نقش دارد و باید ابتکارات جدیدی داشته باشد.

جلیلی موضع خود را در زمینه رفع تحریم ها آفندی معرفی می کند اما در اظهارات خود به هیچ عنوان درباره نحوه، مسیر و فرآیند شتاب چشمگیر بخشیدن به تعاملات خارجی بحثی به میان نمی آورد جز آنکه در مناظره دوم گفته است: «باید ۲۰۰ کشور را روی میز بگذارید بگویید از کشور الف ۱۵ درجه فرصت بدست می‌آورم و از کشور ب ۱۰ درجه، مجموع این فرصت‌ها را بالفعل کنید.

ابراهیم رییسی: یک روز اقتصاد را به یک قرارداد گره زدیم و گفتیم باید برجام بسته شود.

یک روز اقتصاد را به یک قرارداد گره زدیم و گفتیم باید برجام بسته شود، یک روز به اجرای آن و روز دیگر به احیای آن گره خورد. اقتصاد کشور به هیچ عنوان نباید گره به نوعی از این قراردادها بخورد.

درصد بالایی از مشکلات هیچ ربطی به تحریم ندارد و اینکه وضع موجود را به تحریم نسبت بدهیم قابل قبول نیست.

باید در دنیا با نوعی عقلانیت کار را دنبال کرد. عقلانیت و تدبیر ایجاب می کند منافع ملی را در هر صورت محور قرار بدهیم. در هیچ کجا از منافع ملی نباید گذشت.

کسانی در مناظرات پیشین آمدند و گفتند که ما بلدیم با دنیا صحبت کنیم، ولی دانشجوی سال اول هم می‌دانست که وقتی در حال مذاکره‌ایم نباید بگوییم که آب خوردن ما هم به ‌مذاکره وابسته است یا آنکه خزانه خالی است! این تضعیف تیم مذاکره کننده است.

علیرضا زاکانی: با مذاکره مخالف نیستیم.

با مذاکره مخالف نیستیم، با تصمیمات ۲۰ دقیقه ای مخالفیم.

تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد مشکلات کشور را ناشی از تحریم‌ها و ۸۰ درصد را به دلیل بی‌عرضگی و بی فکری است.

سیاست خارجی فعلی ما منفعل است. باید سیاست خارجی در خدمت اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و امنیت باشد. لذا توجه به همسایگان ۱۵ گانه، استفاده از ظرفیت های جهان اسلام به ویژه محور مقاومت نگاه به شرق و انجام منطقی مراودات با غرب را در دستور کار قرار می‌دهیم تا از ظرفیت های خارجی برای کشور استفاده کنیم.

سیاست خارجی ما به گونه ای خواهد بود که آمریکایی ها برای برداشتن تمام تحریم ها به ایران التماس کنند.

باید انسجام ملی ما با مشارکت همگانی و اقتدار ملی همراه شود تا زمینه ای برای تحول در سیاست خارجی را فراهم کند.

محسن رضایی: کوتاه می‌آیند و به برجام باز می گردند.

اگر دولت ما روی کار بیاید با توجه به شناختی که آن‌ها از ما دارند کوتاه می‌آیند و به برجام باز می گردند.

حتی اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام FATF را هم تصویب می‌کرد باز هم بانک‌های خارجی به دلیل سنتی بودن بانک‌های ایران با بانک‌های ما کار نمی‌کردند.
اگر در مذاکرات برجام دیپلمات‌های ما سفت و سخت مقابل زیاده خواهی آمریکا ایستاده بود امروز ترامپ از برجام خارج نمی‌شد.

در سفارت خانه‌های سراسر کشور، رایزن‌های اقتصادی متبحر و مهارت افرین می‌گذاریم که دنبال بازاریابی باشند نه این که روی صندلی بنشینند و کارهای تشریفاتی انجام دهند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی: ما حتماً مذاکره خواهیم کرد.

ما حتماً مذاکره خواهیم کرد اما مذاکره نتیجه‌محور و با چارچوب مشخص براساس زمان‌بندی تعیین شده و نتایج ملموس.

اینکه گفتم تحریم‌ها را بی‌اثر خواهیم کرد به معنی دور زدن تحریم‌ها نیست؛ دورزدن تحریم مشکلات خاص خود را دارد و البته فسادزا هم است.

تیم مذاکره کننده باید شخص حقوق خوانده بین الملل باشد، وزیر خارجه باید یک تاجر بین المللی باشد و وزارت خارجه باید ایرانیان خارج از کشور را محور اقتصاد قرار دهد و زنجیره تولید و تجارت ایجاد شود.

عبدالناصر همتی: برجام مقدمه رفع تحریم‌ها است.

برجام را مقدمه رفع تحریم‌ها است که به وسیله آن می توان مبادلات بین المللی را با هزینه کمتری انجام داد.

با شرق با تمرکز بر ۳ کشور چین، روسیه و هند می‌توانیم روابط راهبردی داشته باشیم. با عربستان ۳ دوره مذاکره داشته ایم و این مذاکرات در حال پیشرفت است و امیدواریم روابط حسنه با عربستان داشته باشیم.

تحریم‌های ظالمانه تمام درامدهای دولت، روابط اقتصادی و بانکی کشور را مختل کرده و با وجود تحریم و فشار حداکثری ثبات اقتصادی به طور کامل بر نمی‌گردد و همیشه انتظارات تورمی وجود خواهد داشت.

برجام یک حرکت ضد امنیتی مهم علیه ایران را متوقف کرد. باید تنش‌زدایی و روابط راهبردی با اروپا را دنبال کنیم، همینطور روابط راهبردی با چین، هند و روسیه. روابط خارجی ایران باید در جهت توسعه اقتصادی ایران باشد.

محسن مهرعلیزاده: برجام قوی‌ترین معاهده بین المللی در تاریخ کشورمان است.

برجام به عنوان قوی‌ترین معاهده بین المللی در تاریخ کشورمان است که در سایه آن ایران توانست به حق غنی سازی که تا دیروز نادیده گرفته می‌شد، دست یافته و به آن در جهان رسمیت ببخشد.
برجام موجب ایجاد گشایش در سرمایه گذاری خارجی، تبادلات، صادرات، واردات و توسعه و نیز شکل گیری اجماعی جهانی برای ایران است.

ملت ایران بزرگ است و باید با بزرگواری با دنیا برخورد و به گونه‌ای حرکت کنیم که بزرگی‌ و تاریخ چند هزار ساله‌مان را به مردم جهان نشان بدهد و دنیا نیز همین را از ما توقع دارد.

موضع ایران در برجام درست است باید با قدرت در برجام حضور پیدا کنیم تا برجام زنده شود. با حفظ برجام خواهیم توانست شرایطی فراهم کنیم که دارایی‌های بلوکه شده ایران به کشور برگردند.
بر اساس سیاست‌های نظام و به دلیل بدعهدی‌هایی که آمریکا کرده و فشار حداکثری را وارد کردند .

مقاومت جانانه مردم ایران توطئه آنها را بر باد داده است و بدین ترتیب مواضع جمهوری اسلامی ایران مواضع درستی است و باید با قدرت در مذاکرات در جهت زنده کردن برجام حاضر شویم و آن قولی را که در برجام بوده است را به مردم ایران برگردانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *