اخبار داغ

افتتاح ۶۳۵ طرح در ۵ استان

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از روابط عمومی تنوع‌بخشی به محصولات صنعت گردشگری، تصویب سند راهبردی گردشگری کشور، سند برند ملی گردشگری کشور، نظام‌جامع آموزش گردشگری و آمار افزایش مراکز اقامتی و زیرساخت های صنعت گردشگری را می‌توان نقاط روشن از دستاوردهای وزارت میراث فرهنگی در دوران سخت تحریم و کرونا […]

اشتراک گذاری
15 خرداد 1400
73 بازدید
کد مطلب : 53307

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از روابط عمومی تنوع‌بخشی به محصولات صنعت گردشگری، تصویب سند راهبردی گردشگری کشور، سند برند ملی گردشگری کشور، نظام‌جامع آموزش گردشگری و آمار افزایش مراکز اقامتی و زیرساخت های صنعت گردشگری را می‌توان نقاط روشن از دستاوردهای وزارت میراث فرهنگی در دوران سخت تحریم و کرونا ارزیابی کرد، اما کرونا همچنان چالش اصلی احیا و رونق صنعت گردشگری است.

در حال حاضر کشور نقطه اوج چهارم شیوع کرونا را تجربه می‌کند و گردشگری و سفر محدود و برای تعطیلات نیمه خرداد ممنوع شده است؛ از طرفی اماکن فرهنگی تاریخی و موزه‌ها با اعمال محدودیت‌های کرونایی بدون بازدید و کم فروغ‌تر از همیشه به نظر می‌آیند، بازارهای صنایع‌دستی اگر چه به کمک فروش اینترنتی، خرده فروشی‌های جزیی دارند، اما با کاهش فروش و رکود مواجهند؛ آخرین گزارش معاون گردشگری کشور حاکی از آن است که کرونا خسارتی۴۰ هزار میلیارد تومانی روی دست فعالان صنعت‌گردشگری گذاشته است.

اما در همین دوران سخت با همه مشکلاتی که فعالان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پنجه نرم می‌کنند، کارگاه‌های مرمت آثار تاریخی، طرح‌های کاوش و پژوهش میراث فرهنگی، توسعه زیرساخت‌های موثر و طرح‌های اجرایی گردشگری، کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی تعطیل نشده و فعال هستند، به طوری که در ۱۵ روز گذشته، ۶۳۵ طرح اجرایی در حوزه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی در پنج استان مازندان، گیلان، خراسان جنوبی، لرستان و فارس رونمایی، افتتاح و بهره‌برداری از آن آغاز شده است.

سفر به استان فارس؛ افتتاح ۲۸ طرح

در همین چارچوب اوایل هفته علی‌اصغر مونسان از سفر به استان فارس و بهره‌برداری چند مراکز فرهنگی، از جمله مرکز فرهنگی سعدی خبر داد، سفری که برای  افتتاح ۲۸ طرح استان فارس برنامه ریزی شده بود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در جریان سفرم به استان فارس ۴طرح میراث‌فرهنگی و ۲۴پروژه گردشگری افتتاح شد. طرح‌های گردشگری با حجم ۷۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اجرا و برای ۲۵۶ نفر اشتغال‌زایی شده است.

مونسان معتقد است که «پس از پایان کرونا، این استان بیش از پیش آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.»

وزیر میراث‌فرهنگی همچنین در حساب کاربری خود اینستاگرام نوشت: استان فارس برای قرن‌ها تمدن‌های عظیمی چون هخامنشیان را در خود جای داده و ایرانیان از این استان کشورمان بر بخش های وسیعی از جهان حکمرانی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد که شهر شیراز نیز به میراث ادبی و تاریخی ایران شهره است و پرورش مفاخر و شعرایی چون سعدی و حافظ. وجود عالمان، فرهیختگان و مفاخر باعث شده تا شیراز به شهر ادب و فرهنگ نیز مشهور شود.

مونسان معتقد است: تنوع آب و هوا و چشم اندازهای جغرافیایی در کنار تمدن های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی با آثار شاخصی چون تخت جمشید و پاسارگاد، استان فارس را به مقصدی ملی و جهانی برای گردشگران تبدیل کرده است.

«کوچ عشایر و آداب و سنن اقوام ‌مختلف نیز بر این‌ جذابیت‌ها افزوده و شهرت استان فارس و شیراز را عالم‌گیر کرده است. تنوع و جذابیت صنایع دستی این استان باعث شده تا شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت انتخاب شوند.»

وزیر میراث فرهنگی فارس را استان باغ‌های تاریخی و مشهور توصیف کرد و گفت:  از باغ های دلگشا و جهان‌نما تا باغ‌های ارم و عفیف‌آباد و قصرالدشت، هر فردی را به یاد این بیت از حافظ می‌اندازد: «شیراز و آب رکنی و این باد خوش نسیم /  عیبش مکن که خال رخ هفت کشور است»

سفر به گیلان، افتتاح ۴۵۱ طرح

مونسان اواخر هفته پیش (۶خرداد ماه) هم برای افتتاح ۴۵۱ طرح در استان گیلان که با دستور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری به بهره برداری رسیده بود به گیلان سفر کرده بود. همزمان با این سفر ۳۳ طرح در استان لرستان و ۴۲ طرح در استان خراسان‌جنوبی در مجموع ۵۲۶ طرح به ارزش ۲هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۲۶۹۷ نفر، در قالب برنامه‌های تدبیر و امید برای جهش تولید به بهره‌برداری رسید.

مونسان آغاز بهره‌برداری از این طرح‌ها با حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را نمایش تصویر ماندگاری از جایگاه وزارت میراث‌فرهنگی در فرایند توسعه فرهنگی و اقتصادی عنوان کرد.

وی معتقد است «تقویت بنیان‌های فرهنگی، صیانت از سبک های معماری ایرانی _ اسلامی و بازگشت بناهای تاریخی به چرخه حیات شهری و روستایی و افزایش میزان اشتغال‌زایی، محرومیت‌زدایی و توسعه ظرفیت‌های اقامتی را از اهداف طرح های میراث فرهنگی و گردشگری است.»

مونسان همزمان در حساب کاربری خود در اینستاگرام، از استان‌گیلان به عنوان گنجینه طبیعت و تاریخ کشور یاد کرد و بر نقش ظرفیت‌های بی‌بدیل استان گیلان در توسعه طبیعت‌گردی نیز تاکید کرد. استان گیلان با دارا بودن منابع طبیعی بی‌نظیر، رشد قابل توجهی در زیرساخت‌های گردشگری داشته و امکانات مناسبی را برای جذب گردشگران در مناطق مختلف استان به وجود آورده است.

وی توضیح داد هم اکنون  در استان گیلان ۲۵۰ طرح با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست که با بهره‌برداری از این طرح‌ها، تعداد ۱۱۶۰۰ تخت به ظرفیت اقامتگاهی این استان اضافه می‌شود.

مونسان تاکید کرد: گیلان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشورمان بوده و امیدوارم با افتتاح این پروژه ها و تداوم طرح ها، اقتصاد گردشگری و صنایع وابسته در این استان بیش از گذشته گسترش یاید.

سفر معاون میراث‌فرهنگی به خراسان‌جنوبی/  افتتاح ۴۲ طرح

محمدحسن طالبیان همزمان با افتتاح طرح‌های ملی، به استان خراسان جنوبی سفر کرد و ۴۲ طرح در حوزه میراث فرهنگی این استان شامل مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی را با ارتباط تصویری رییس‌جمهوری افتتاح کرد.

معاون میراث فرهنگی در آیین افتتاح طرح‌های استان سیاست اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را مشارکت مردم، بخش خصوصی و دستگاه‌ها در حفظ و مرمت بناهای تاریخی همچنین بهره‌برداری از آنها عنوان کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی درخواست شده از سوی وزارت میراث فرهنگی ۵۰۰ پروژه ملی این حوزه تا پایان دولت تدبیر و امید در کشور به بهره‌برداری می‌رسد که از این تعداد ۴۹۰ طرح بنای تاریخی و ۱۰ موزه بزرگ است.

به گفته طالبیان «بیش از پنج هزار بنا و مجموعه تاریخی در سال‌های اخیر مرمت شده که همراهی مردم در این زمینه بی‌نظیر بوده است همچنین در گذشته موزه‌های خصوصی بسیار اندک بود که اکنون به ۱۷۰ موزه رسیده و ۱۳۰ موزه در ۶ سال گذشته راه‌اندازی شده است.»

«خراسان جنوبی به دلیل مردمان خوب و آثار بی‌نظیری که دارد، سرزمین پر رمز و راز و کشف نشده حتی برای هموطنان است که به دلیل فاصله زیاد از نقاط مرکزی خیلی شناخته شده نیست. این استان به عنوان مهد تمدن ایرانی اسلامی همیشه شناخته شده بوده و در حوزه میراث فرهنگی کشور کم‌نظیر است که در حوزه ثبت ملی هم خراسان جنوبی ۹۴۸ اثر در فهرست میراث ملی کشور دارد که ۲۱۲ اثر در دولت تدبیر و امید ثبت ملی شده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *