اخبار داغ

آیا رکورد تعداد زنان المپیکی ایران در توکیو شکسته می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز به نقل از ایرنا، زنان ورزشکاران ایران تاکنون هشت سهمیه المپیکی در چهار رشته کسب کردند. نخستین سهمیه در بخش زنان متعلق به رشته تیراندازی بود که از سوی نجمه خدمتی در رشته تیراندازی کسب شد.  رشته‌ای که ۶ سهمیه کامل خود را دریافت کرده و از مجموع ۶ سهمیه (چهار سهمیه به زنان و ۲ […]

اشتراک گذاری
08 خرداد 1400
125 بازدید
کد مطلب : 52092

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز به نقل از ایرنا، زنان ورزشکاران ایران تاکنون هشت سهمیه المپیکی در چهار رشته کسب کردند. نخستین سهمیه در بخش زنان متعلق به رشته تیراندازی بود که از سوی نجمه خدمتی در رشته تیراندازی کسب شد.  رشته‌ای که ۶ سهمیه کامل خود را دریافت کرده و از مجموع ۶ سهمیه (چهار سهمیه به زنان و ۲ سهمیه به مردان)  اختصاص دارد.  آرمینا صادقیان، هانیه رستمیان، فاطمه کرم‌زاده و خدمتی بانوان المپیکی ایران در توکیو هستند.

در المپیک ریو ۲۰۱۶ تیراندازی پنج سهمیه داشت که چهار سهمیه مربوط به زنان بود.  خدمتی نخستین مدال‌آور طلایی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون برای نخستین بار در آن دوره سهمیه المپیک گرفته بود. «الهه احمدی» دومین تجربه المپیکی خود را پس از المپیک ۲۰۱۲ لندن را در ریو ۲۰۱۶ تجربه کرد.  وی اولین ورزشکار بانوی ایرانی بود که به فینال تیراندازی المپیک ۲۰۱۲ راه یافت و در جایگاه ششمی قرار گرفت. او در بازی‌های المپیک توکیو حضور ندارد.

«گلنوش سبقت‌الهی» سومین مسافر ریو بود و «مه‌لقا جام‌بزرگ»  اولین ورزشکار ایرانی که سهمیه المپیک لندن را گرفته بود به عنوان چهارمین مسافر ریو در دومین تجربه المپیکی حضور یافت.  با این اوصاف سهمیه تیراندازی در توکیو و ریو به یک اندازه بود با این تفاوت که خدمتی برای دومین بار سهمیه گرفت و سه بانوی تیرانداز دیگر نخستین بار حضور در المپیک را تجربه می‌کنند.

پیش از این کاروان تیراندازی ایران که در تاریخ حضورشان در المپیک بین یک تا دو سهمیه از سوی زنان کسب کرده بوده، برای نخستین مرتبه  این رشته در بخش بانوان با کسب چهار سهمیه در المپیک ۲۰۱۶ ریو و چهار سهمیه در المپیک توکیو،  رکورد بیشترین کسب سهمیه در بخش زنان را تا به امروز به خود اختصاص داده‌اند. البته ملی‌پوشان تیراندازی تاکنون موفق به کسب مدال در المپیک نشده‌اند.

در رشته تیروکمان «زهرا نعمتی» در اقدامی نادر همزمان سهمیه المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو را گرفت؛ زنان تیرانداز تاکنون در این رشته نتوانسته‌اند برای المپیک توکیو سهمیه‌ای بگیرند.

اما ششمین سهمیه المپیکی زنان در المپیک ۲۰۱۶ ریو را «لیلا رجبی» ملی‌پوش دو و میدانی در ماده پرتاب وزنه کسب کرده بود که توانست نخستین سهمیه بانوان ایران را به نام خود ثبت کند و از او به عنوان نخستین بانونی دو و میدانی ایران که پایش به المپیک باز شد، نام می‌برند. اما در این دوره این رشته در زنان سهمیه‌ای نگرفته است.

هفتمین بانوی المپیکی ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو، ندا شهسواری (اولین دختر پینگ‌پنگ باز المپیکی ایران) که برای دومین دوره متوالی حضور در المپیک را تجربه کرد. شهسواری در این دوره نتوانست سهمیه المپیک توکیو را بگیرد.

«کیمیا علیزاده» در وزن منهای ۵۷ کیلوگرم تکواندو سهمیه المپیک ۲۰۱۶ ریو را کسب کرد و نامش را به عنوان هشتمین بانوی راه یافته به ریو ثبت کرد. او با کسب مدال برنز در ریو به عنوان نخستین بانوی مدال‌آور در ادوار المپیک نام خود را ثبت کرد. «مهسا جاور» ملی‌پوش قایقرانی روئینگ زنان هم نهمین سهمیه را به اختصاص داده بود.

کاراته ۲۰۲۰ 

دومین رشته‌ای که زنان کشورمان موفق به گرفتن سهمیه المپیک شدند، کاراته است که برای نخستین بار هم به المپیک ۲۰۲۰ راه یافته و نمایندگان کشورمان چهار سهمیه گرفته‌اند که ۲ سهمیه به زنان اختصاص دارد. سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی. البته رقابت‌های کسب سهمیه کاراته هنوز تمام نشده و در رقابت‌های پاریس که ۲۷ خردادماه برگزار می‌شود در بخش کومیته «رزیتا علیپور»  و در کاتا «فاطمه صادقی» ۲ نماینده زن به این رویداد اعزام می‌شوند.

قایقرانی ۲۰۲۰

سومین رشته‌ای که اردیبهشت ماه توانست ۲ سهمیه کسب قایقرانی بود. «علی آقامیرزایی» در فینال کایاک ١٠٠٠ متر، و تیم ملی روئینگ ایران با ترکیب «نازنین ملایی»  و «بهمن نصیری». اما هفته گذشته نصیری قهرمان روئینگ تک نفره سنگین وزن آسیا با رفتاری جوانمردانه فرصت را در اختیار نازیین ملایی قرار داد و ملایی هم مسافر توکیو شد.

رییس فدراسیون قایقرانی در نشست ستادعالی بازی‌ها در حضور معاون رییس جمهوری اعلام کرد که «بهمن نصیری» به نفع ملایی انصراف داد و «نازیین ملایی» در رویینگ به توکیو اعزام می‌شود که با این تصمیم‌گیری در روز سوم خرداد ملایی هشتمین بانوی راه یافته به توکیو است.

تکواندو ۲۰۲۰

رشته‌ای که زنان پیش از این صحنه حضور در المپیک را تجربه کرده، تکواندو است. در این دوره در بخش زنان یک سهمیه از سوی ناهید کیانی در وزن منهای ۵۷ کیلوگرم کسب شد.  

حال در خوشبینانه‌ترین حالت اگر ۲ بانوی کاراته‌کا ۲۷ خردادماه در رقابت‌های گزینشی سهمیه المپیک توکیو را کسب کنند آن وقت رکود بیشترین حضور زنان در المپیک ریو شکسته خواهد شد.  

زنان که در ریو ۹ سهمیه در تیراندازی، تیروکمان، دوومیدانی  و تکواندو  گرفتند؛ در توکیو  هم در چهار رشته تیراندازی (چهار سهمیه: آرمینا صادقیان، هانیه رستمیان، فاطمه کرم‌زاده و نجمه خدمتی)، قایقرانی (یک سهمیه: نازنین ملایی)، تکواندو (یک سهمیه: ناهید کیانی) و  کاراته (۲ سهمیه: سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی)  را به خود اختصاص دادند. با این تفاوت که تیروکمان زنان به این المپیک نرسید اما کاراته در نخستین حضور در المپیک ۲ سهمیه را در بخش زنان کسب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *