اخبار داغ

جلال میرزایی : باید مردم را به این باورپذیری سوق داد که رای دادن یک حق عمومی است

جلال میرزایی نماینده دوره دهم مجلس شواری اسلامی و تحلیلگر سیاسی، به اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داد، پیامد حضور معنادار و اثرگذار مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، سبب خروج کشور از فضای تحریمی و فصل هفت […]

اشتراک گذاری
05 خرداد 1400
111 بازدید
کد مطلب : 51514

جلال میرزایی نماینده دوره دهم مجلس شواری اسلامی و تحلیلگر سیاسی، به اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داد، پیامد حضور معنادار و اثرگذار مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، سبب خروج کشور از فضای تحریمی و فصل هفت منشور سازمان ملل متحد شد.

به گزارش تجهیز نیوز، کمتر از یک ماه دیگر، دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار می شود. درباره اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و مهم‌ترین پایه انتخابات، یعنی مشارکت حداکثری سخن‌های گفته شده است. اساسا معنا و مفهوم انتخابات در امر مشارکت متجلی است. نظام انتخابات بنا شده تا مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی‌اش رقم بخورد.
این موضوع برای نظام جمهوری اسلامی ایران از چند جهت اهمیت دارد؛ نخست اینکه پایه امنیت در نظام جمهوری اسلامی ایران «مردم محور» است و امنیت این نظام با حضور و مشارکت مردم تعریف شده است. از سوی دیگر شرایط محیطی و بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی ایجاب‌گر همراهی حداکثری مردم در بزنگاه‌های سیاسی دارد.

در همین زمینه دکتر جلال میرزایی نماینده دوره دهم مجلس شواری اسلامی و تحلیلگر سیاسی درباره فضای سیاسی کنونی کشور و ضرورت مشارکت حداکثری گفت: در تحلیل فضای سیاسی کشور از نظر انتخاباتی باید به دو پیش و پس از ثبت‌نام ریاست جمهوری توجه کنیم. واقعیت آنکه فضای کشور در این دوره از انتخابات به‌دلیل دو مولفه تحریم و در مرحله بعدی کرونا، متفاوت از دیگر دوره‌هاست.

وی افزود: شور و شوق انتخاباتی هم در میان مردم و هم به نوعی در نامزدها تنزل یافته بود. اما این وضعیت با آغاز فرایند ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری به سرعت تغییر کرد و به‌خصوص در روز پایانی ثبت‌نام به نوعی شاهد ورود شخصیت‌های اصلی انتخابات به صحنه هستیم. برخلاف پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌های اولیه درخصوص احتمال حضور شخصیت‌های سیاسی در انتخابات که گاهی با تردید و ابهام از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شد؛ شاهد ثبت‌نام و اعلام داوطلبی رسمی این شخصیت‌ها در رقابت‌های انتخاباتی بودیم.

باید مردم را به این باورپذیری سوق داد که رای دادن یک حق عمومی است و هر کسی می‌تواند از این حق خود برای اثرگذاری به نظام مدیریت و چرخش نخبگان استفاده کند. حال عدم استفاده از این حق به نوعی مجوز این را می‌دهد که دیگران به جای ما حق انتخاب داشته باشند.نماینده سابق مجلس ادامه داد: طبیعی است که ورود بزرگان به انتخابات خواسته و ناخواسته واکنش و حساسیت افکار عمومی و رسانه‌ها را نیز به دنبال دارد. برای همین در روزهای اخیر شاهد طرح این موضوع در سطح مطبوعاتی کشور هستیم که انتخابات در ایران در حال نزدیک شدن به شرایط دو قطبی است. بی‌گمان طرح این مباحث، به گرم شدن تدریجی انتخابات و افزایش حساسیت جامعه و افکار عمومی به انتخابات سبب می‌شود.

وی درباره تاثیرگذاری صندوق رای بر ظرفیت تحول‌آفرینی در آینده اقتصادی کشور نیز گفت: درباره اهمیت صندوق رای صحبت‌های زیادی مطرح است و با نگاهی به دیدگاه‌های همه جریان‌ها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به اتفاق، همه تحلیل‌گران روی اثربخشی صندوق رای به‌عنوان اقدام مدنی و قانونی شهروندان در تعیین سرنوشت سیاسی خود اجماع دارند.

میرزایی افزود: اما امروز صحبت این است که باید مردم را به این باورپذیری سوق داد که رای دادن یک حق عمومی است و هر کسی می‌تواند از این حق خود برای اثرگذاری به نظام مدیریت و چرخش نخبگان استفاده کند. حال عدم استفاده از این حق به نوعی مجوز این را می‌دهد که دیگران به جای ما حق انتخاب داشته باشند. برای همین طبیعی است که باید از این حق با آگاهی و هوشمندی، نهایت استفاده را برای روی کار آمدن فرد کارآمد و با دانش که بتواند روزنه‌های اقتصادی برای کشور باز کند؛ استفاده کرد.

وی ادامه داد: به تجربه هم دیده شده، حضور مردم معنادار و اثرگذار است. چه اینکه در سال ۱۳۹۲ کشور با شرایط بن‌بست‌گونه در عرصه بین‌الملل با تحریم‌های دوره اوباما مواجه بود و آینده اقتصادی کشور در معرض تهدیدهای جدی. در همین سال روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با مشارکت مردم توانست فضای تحریمی کشور را به سمت تعامل و همکاری سوق دهد. نباید از این موضوع غفلت کرد که کشور پیش از روی کار آمدن دولت روحانی، ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار داشت و دولت تدبیر و امید با توافق برجام، ایران را از ذیل این توافق خارج کرد.
(فصل هفت منشور ملل متحد، «اقدام در موارد تهدید علیه صلح، نقض صلح و اعمال تجاوز» است و به این ترتیب زمانی که شورای امنیت بخواهد تهدیدی جدی علیه کشوری را مطرح کند، آن کشور را ذیل فصل هفتم قرار می‌دهد.)

مشارکت حداکثری ارتقا بخش کیفیت حکمرانی است. تجربه گویای این امر است که دولتی که با مشارکت بالای مردم روی کار آمده، منشا تحولات سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده در کشور شده است.این تحلیلگر سیاسی درباره تاثیر مشارکت حداکثری در روی کار آمدن دولتی با پشتوانه قوی و با اعتماد به نفس در پیشبرد امور کلان در داخل و خارج از کشور گفت: مقوله مشارکت حداکثری یک امر صرفا کمی نیست. در درون این مشارکت، درجه‌ای از کیفیت نهفته است. به بیانی دیگر مشارکت حداکثری ارتقا بخش کیفیت حکمرانی است. تجربه گویای این امر است که دولتی که با مشارکت بالای مردم روی کار آمده، منشا تحولات سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده در کشور شده است. عطف به چالش‌های اساسی در کشور در حوزه داخلی و بین‌المللی، نیازمند مشارکت بالای مردم هستیم.

میرزایی افزود: تداوم بیماری کرونا و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن و مهمتر از همه معظل تحریم‌ها، ضرورت روی کار آمدن دولتی با پشتوانه بالای مردمی برای عبور دادن کشور از این مشکلات را اقتضا می‌کند. تجربه نزدیک انتخابات مجلس شورای اسلامی که پایین‌ترین آمار مشارکت در تاریخ ۴۳ ساله نظام جمهوری اسلامی را داشت، بیانگر این امر است که مشارکت کمتر مردم، زمینه را برای تنزل جایگاه نهاد مورد نظر و کاهش پرستیژ و اعتبار شان را میان مردم ایجاد می‌کند. برای همین، با توجه به جایگاه خطیر ریاست جمهوری در نظام مدیریتی جمهوری اسلامی، باید همه ظرفیت‌ها در کشور معطوف به مشارکت حداکثری در کشور شود.چ

منبع : ایرنا پلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *