اخبار داغ

پشت پرده مذاکره ایران و سعودی

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، روزنامه فایننشال تایمز انگلیس با انتشار خبری به نقل از منابع اگاه از دیدار مستقیم نمایندگان ایران و سعودی در عراق خبر داد. این مذاکره با درخواست سعودی و واسطه‌گری عراق بین مقامات امنیتی طرفین صورت گرفته است؛ لکن دولت عربستان از ترس افشای ماجرا و ریخته شدن آبرویش، […]

اشتراک گذاری
31 فروردین 1400
119 بازدید
کد مطلب : 45740

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، روزنامه فایننشال تایمز انگلیس با انتشار خبری به نقل از منابع اگاه از دیدار مستقیم نمایندگان ایران و سعودی در عراق خبر داد.

این مذاکره با درخواست سعودی و واسطه‌گری عراق بین مقامات امنیتی طرفین صورت گرفته است؛ لکن دولت عربستان از ترس افشای ماجرا و ریخته شدن آبرویش، پیشدستانه مبادرت به افشای خبر نمود و بلافاصله هم خودش آن را تکذیب کرد.

موضوعات مذاکره پرونده‌های یمن و لبنان بوده است. سعودی به ایران پیشنهاداتی در خصوص عدم حمایت از دولت نجات ملی وابسته به انصارالله یمن در قبال حل مشکل تشکیل دولت و اقتصاد لبنان را مطرح کرد که با واکنش قاطع طرف ایرانی روبرو شد.

نماینده ایران تصریح کرد که جمهوری اسلامی در امور داخلی یمن دخالت نخواهد کرد و تنها راه توقف حملات انصارالله به عمق خاک سعودی، پایان اشغال‌گری، توقف حملات هوایی و اتمام محاصره یمن است.

این مذاکره بدون اذن و اطلاع آمریکا برگزار شده زیرا سعودی اطمینان یافته که دولت بایدن قصد بازگشت به برجام را دارد و این یعنی تضمین امنیتی ایالات متحده به ایران و پذیرش هژمونی این کشور در منطقه غرب آسیا.

فلذا عربستان نیز باید خود را برای پذیرش شرایط جدید آماده کند.

آمریکا به دلیل تنگناها و چالش‌های جدی راهبردی و معضلاتی که با چین و روسیه دارد و ایضاً مشکلات اقتصادی ناشی از برجام، تمایلش بر حل چالش‌های دیگر است و مقابله با رقیب فرعی چون ایران را برخلاف دوره ترامپ به رقبای اصلی ترجیح نخواهد داد.

بنابراین پادشاهی سعودی با درک این مطلب قصد دارد از قافله عقب نمانده و تغییر نسبی سیاست‌هایش در منطقه را عملی نماید. خصوصاً باتوجه به گیر کردن نظامیان و متحدانش در باتلاق یمن.

در مذاکره اخیر تنها طرح بحث و بازشدن مسائل صورت گرفته و با توجه به درز خبر مذاکره به رسانه‌ها بعید است دور دوم گفتگوها را شاهد باشیم مگر آن که کشوری دیگر واسطه شود.

البته ایران نشان داده در بحران‌های منطقه‌ای صبر زیادی به خرج می دهد و رفتارش از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است.

علیرضا تقوی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *