اخبار داغ

کاشیکاری تاریخی در اصفهان که گرفتار بی توجهی شد!

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، گرمابه علی قلی آقا یکی از حمام‌های تاریخی اصفهان و از آثار ثبت ملی این شهر  است، کاشیکاری‌ها و نقاشی‌های زیبای صفوی و قاجاری این بنا حالا در اثر نم و رطوبت و همچنین نبود رسیدگی‌های عاجل در بی خبری نهادهای متولی در حال آسیب و تهدید روزافزون هستند.  این […]

اشتراک گذاری
28 فروردین 1400
123 بازدید
کد مطلب : 44629

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، گرمابه علی قلی آقا یکی از حمام‌های تاریخی اصفهان و از آثار ثبت ملی این شهر  است، کاشیکاری‌ها و نقاشی‌های زیبای صفوی و قاجاری این بنا حالا در اثر نم و رطوبت و همچنین نبود رسیدگی‌های عاجل در بی خبری نهادهای متولی در حال آسیب و تهدید روزافزون هستند.

 این بنا در تملک اداره کل اوقاف و در اجاره شهرداری اصفهان است و اکنون با کاربری موزه مردم شناسی فعالیت دارد که به دلیل بی‌توجهی بهره‌برداران، کاشیکاری‌های یگانه این اثر تاریخی در حال ریزش و آسیب جدی هستند.

آثار تاریخی در تملک دستگاه‌ها باید با بودجه های این نهادها و با نظارت میراث فرهنگی مرمت و حفاظت شوند، شرایط نامطلوب کاشیکاری ها ، تَرَک‌های سقف‌ها و تاق‌های برخی قسمت‌های حمام علی قلی آقا در حالی است که روند رسیدگی به این آسیب‌ها به دلیل اختصاص نگرفتن بودجه از  سوی شهرداری مختل شده و در نبود نظارت کافی از سوی میراث فرهنگی آثار شاخص کاشیکاری های این حمام و به خصوص کاشیکاری منتسب به چهره علی قلی آقا با شرایط نامطلوب به حال خود رها شده‌اند.

در کاشیکاری های این بنای صفوی تابلویی وجود دارد که چهره بانی این بنا را  نمایش می‌دهد اما اتفاقی که در دوره مدیریت های پیشین حمام رخ داد این بود که روی  کاشی ها را شیشه کشیدند. ذات این بنا رطوبت دارد و رطوبت هم از داخل به  ساختار بنا آسیب می زند که باید تهویه و سیرکوله(چرخش) هوایی بشود. شیشه‌های سکوریتی که برای حفاظت روی این اثر کاشیکاری گذاشته شد اگرچه نه به عنوان عامل صددرصد که قسمی از این دلیل بود که اجازه ندهد این رطوبت به راحتی چرخش کند و پشت این شیشه بماند و به شوره و آسیب منجر شود.

علی عطریان رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان درباره آنچه در خصوص حمام علی قلی آقا، دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده است گفت: نم گرفتگی در بعضی جداره‌ها، تعدادی  تَرک در بعضی طاق ها و همچنین پوسته شدن کاشیکاری چهره منسوب به چهره علی قلی آقا به واسطه نم و رطوبت از جمله  آسیب‌های آثار بنای تاریخی حمام علی قلی آقا است.

وی یادآور شد: در این رابطه از دانشگاه هنر استعلام کردیم که به ما برای فهم مساله شناخت مرمت حمام علی قلی آقا  کمک بدهند، چند پیشنهاد به ما ارائه شده است و اقدامات عاجلی را هم برای ما تعریف کردند که بحث های رطوبت را به حداقل برسانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *