اخبار داغ

تاثیرمذاکرات فرسایشی در انتخابات

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، مقام معظم رهبری دیروز در بیاناتشان درباره مذاکرات فرمودند: «تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند اما باید مراقبت شود که مذاکره فرسایشی نشود چرا که برای کشور ضرر دارد.» ضرر مذاکرات فرسایشی چیست؟ در حال حاضر برجام به نقطه ای رسیده که تکلیف احیای آن مشخص است […]

اشتراک گذاری
27 فروردین 1400
99 بازدید
کد مطلب : 44457

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، مقام معظم رهبری دیروز در بیاناتشان درباره مذاکرات فرمودند:

«تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند اما باید مراقبت شود که مذاکره فرسایشی نشود چرا که برای کشور ضرر دارد.»

ضرر مذاکرات فرسایشی چیست؟

در حال حاضر برجام به نقطه ای رسیده که تکلیف احیای آن مشخص است و نقطه ابهامی برای طرفین وجود ندارد. برداشتن تحریم ها، راستی آزمایی و سپس بازگشت ایران به تعهدات. راهکار عملیاتی دیگری وجود ندارد که در نشست ها کشف شود! پس افتادن گفتگوها در مسیر اطاله یا بی نتیجه است یا منجر به کوتاه آمدن نرم مقامات دیپلماسی ایران از مواضع اولیه!

فرسایشی شدن مذاکرات راهکار همیشگی تروئیکای اروپایی برای وقت کشی در تمام دوران مذاکرات چه در دهه هشتاد و چه در دهه نود بوده. با همین راهکار پس از خروج آمریکا از برجام ایران را در برجامی که عملا مرده بود نگه داشتند. با کش دادن نشست ها آمریکا زمان می خرد و تحریم و فشار را همچنان ادامه می دهد. یک پروسه ی بی دستاورد.

مذاکرات فرسایشی موجب تردید، چند دستگی و خطای محاسباتی در داخل می شود.

طرف مقابل می خواهد ماجرا را تا روشن شدن نتایج انتخابات ایران معطل نگه دارد. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تلویحا این را گفته. البته جریان غربگرا هم ترجیح می دهد انتخابات از مذاکرات متاثر شود تا در قدرت باقی بماند و این نوعی فریب مردم در انتخابات است. مذاکره تحت تاثیر مباحث سیاسی داخلی ایران بر ضد منافع ملی ماست. این اتفاق در سال ۹۴ و ۹۶ افتاد!

امتیازات آبنباتی مثل وام صندوق بین المللی پول و آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده نتیجه مذاکرات طولانی ست. موضع ایران لزوم لغو عملی تمام تحریم هاست نه امتیازات مقطعی ناچیز.

دولت روحانی نشان داده طی مذاکرات، همه چیز را به آن گره می زند و با دست روی دست گذاشتن، امورات مملکت را بلاتکلیف می گذارد. وضعیت فعلی کشور نتیجه همین مدل کشور داریست.

وقتی اصل موضوع مشخص است و جای چانه زنی ندارد، اطاله نشست ها در وین به طرف مقابل فرصت می دهد به مسائل حاشیه ای و فرابرجامی ورود کند و این خطوط قرمز منافع ملی را به خطر می اندازد. تیم دیپلماسی دولت روحانی سابقه خوبی در این موضوع ندارد.

رها عبداللهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *