اخبار داغ

سردر چهارباغ اصفهان در معرض خطر است !!

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، مدرسهٔ چهارباغ که مدرسهٔ سلطانی و مدرسهٔ مادرشاه نیز نامیده می‌شود، آخرین بنای تاریخی باشکوه دوران صفوی در اصفهان است که برای تدریس و تعلیم به طلاب علوم دینی در دوره شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی، از سال ۱۱۱۶ تا ۱۱۲۶ هجری قمری ساخته شده است. مدرسه چهار […]

اشتراک گذاری
25 فروردین 1400
92 بازدید
کد مطلب : 44058

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، مدرسهٔ چهارباغ که مدرسهٔ سلطانی و مدرسهٔ مادرشاه نیز نامیده می‌شود، آخرین بنای تاریخی باشکوه دوران صفوی در اصفهان است که برای تدریس و تعلیم به طلاب علوم دینی در دوره شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی، از سال ۱۱۱۶ تا ۱۱۲۶ هجری قمری ساخته شده است. مدرسه چهار باغ که به قول بسیاری از محققان هم مدرسه و هم مسجد بوده است، با هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت در ضلع شرقی خیابان چهارباغ قرار دارد.

سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است که  ازنظر تناسب معماری و زیبایی طرح کاشی‌کاری، گنبد مدرسه چهارباغ بعد از مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد ولی در نظر استادان بزرگ این فن، در مجلّل این بنا که با طلا و نقره تزئین شده از لحاظ زرگری، طلاکاری، طراحی و قلمزنی، شاهکاری از صنایع ظریفه است و نظیر ندارد.

مدرسه چهار باغ از لحاظ کاشی‌کاری هم دارای اهمیت است و انواع مختلف این فن را مانند کاشی هفت رنگ، معرق، گره چینی، پیلی و معقلی را در خود جای داده و در حقیقت موزه کاشی‌کاری اصفهان است.

حدود چهار سال از مرحله سوم پروژه عبور مترو در مرداد ماه ۱۳۹۶ و گذر قطار برای اولین بار از زیر زاینده رود و افتتاح ایستگاه میدان امام حسین(ع) می‌گذرد و اکنون ایستگاه انقلاب سیزدهمین ایستگاه‌ مترو اصفهان در مسیر اتصال شمال به جنوب به عنوان یکی از پر رفت و آمد ترین ایستگاه های قطار شهری محسوب می‌شود ؛ پروژه ای که سال‌های سال به دلیل عبور مترو از سی و سه پل موافقان و مخالفان زیادی داشت تا اینکه نظر برخی مدیران شهری بر نظر کارشناسان و حتی مخالفان مردمی غلبه کرد و مترو از زیر چهارباغ و سی و سه پل عبور کرد.

البته مخالفت با عبور مترو از زیر چهارباغ عباسی به سال ۶۷ برمی‌گردد که بسیاری از کارشناسان بارها درباره‌ خطرهایی که برای چهارباغ عباسی ایجاد می‌کند، هشدار دادند و مدیران و مسوولان میراث فرهنگی در سال‌های پس آن مخالفت‌هایی برای عبور مترو از زیر چهارباغ داشتند تا اینکه مدیران میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در سال ۹۶ به این قضیه پایان دادند و گفتند که ارتعاشاتِ عبور قطار شهری در محدوده چهارباغ عباسی کمتر از حد متعارف‌اند و مسیر عبور قطار را با نماینده دانشگاه علم و صنعت طی کردیم، ارتعاشات، لرزه‌نگاری‌ها و لرزش‌ها توسط حسگرها پایش شد و آن‌چه که نشان داده شد اینکه ارتعاش و لرزه‌ها کمتر از حد متعارف و مجاز بودند. بنابراین نشان می‌دهد که ابزار و تکنیک‌های به کار گرفته شده در پروژه آسیب‌زا نیست.

حتی این دل نگرانی در سال ۹۶ به یونسکو رسید ۱۵ تیر ماه همان سال در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در کراکوف لهستان، مساله عبور مترو از زیر چهارباغ به عنوان نخستین بحث‌های مطرح شده در باره‌ی ایران و اصفهان مطرح شد.

اما با گذشت ۴ سال از عبور مترو از زیر چهارباغ عباسی و پیاده راه شدن این مسیر تاریخی و سنگ فرش جدید و چهره تازه آن باز نگرانی‌هایی از عبور مترو از زیر چهارباغ برای اصفهان دوستان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *