اخبار داغ

۷ اثر ثبت شده ی جهانی در کرمان

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، فریدون فعالی شامگاه یکشنبه افزود: این  پنج اثر جهانی شامل روستای دستکند میمند، بخشی از بیابان لوت، قنات های گوهر ریز جوپار، اکبر آباد و قاسم آباد بم هستند که در فهرست یونسکو قرار گرفته اند. وی ادامه داد: تا قبل از دولت های یازدهم و دوازدهم تنها ۲ […]

اشتراک گذاری
23 فروردین 1400
57 بازدید
کد مطلب : 43491

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، فریدون فعالی شامگاه یکشنبه افزود: این  پنج اثر جهانی شامل روستای دستکند میمند، بخشی از بیابان لوت، قنات های گوهر ریز جوپار، اکبر آباد و قاسم آباد بم هستند که در فهرست یونسکو قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: تا قبل از دولت های یازدهم و دوازدهم تنها ۲ اثر تاریخی جهانی باغ شاهزاده ماهان و ارگ بم به ثبت رسیده بود که هم اکنون استان کرمان با هفت اثر بیشترین تعداد آثار ثبت شده جهانی در کشور را به خود اختصاص داده  است.

فعالی همچنین با تشریح بخش دیگری از اقدامات زیرساختی در حوزه گردشگری استان در دولت تدبیر و امید اظهار داشت : راه اندازی ۳۳۵ واحد بومگردی در سراسر استان کرمان طی حدود هشت سال گذشته که رتبه یک کشور مربوط به کرمان است و پیش از این هیچ واحد بومگردی فعالیت نمی کرد.

وی اضافه کرد: ایجاد این تعداد واحد بومگردی موجب خلق فرصت های جدید شغلی و رونق اشتغال پایدار در نقاط مختلف این استان بخصوص مناطق کم برخوردار و دورافتاده  شده است .

به گفته فعالی ثبت سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم و ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ این شهرستان به عنوان نخستین اثر صنایع دستی استان کرمان در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شد.
 وی همچنین گفت: اجرای طرح ملی گردشگری، توسعه و حفاظت از پارک ملی خبر بافت، با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان در پارک ملی خبر بافت توسط بخش خصوصی در فاصله ۲۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان در دست اقدام است.برخلاف آنچه تصور می شود استان کرمان صرفا کویری است بیش از یک چهارم باغات ایران و تعداد زیادی از قلل مرتفع کشور، آبشارها و رودخانه های فراوان در آن وجود دارد. کرمان پهناورترین استان ایران با تمام اقلیم های شناخته شده است و بنا به موقعیت ژئوپلتیک و استراتژیک همیشه مرکز ثقل مناسبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جنوب شرق بوده است.
کرمان پیشینه درخشانی در سطح ملی و فراملی دارد و در حال حاضر بیش از هفت هزار اثر شناخته شده و قریب به ۷۰۰ اثر ثبت ملی در این استان وجود دارد. کویر لوت واقع درد شرق استان کرمان  زیباترین عارضه ها و شگفتی ها را در درون خود جای داده و ثبت جهانی شده است.کرمان در عرصه های باستان شناسی و تاریخی فوق العاده قوی است و به تعبیری استان کرمان بهشت باستان شناسی ایران به شمار می رود و فقط در جنوب استان در حوزه هلیل رود ۴۰۰ کیلومتر مربع محوطه باستان شناسی وجود دارد.کرمان در حوزه صنایع دستی نیز جزو استان های شاخص است و هنرمندان زیادی در این بخش تولیدات با کیفیت، متنوع و منحصر بفردی مانند فرش، پته و گلیم شیرکی پیچ سیرجان را انجام می دهند.

حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان پس از دوره ای رکود در طول فعالیت دولت تدبیر و امید نه تنها جان تازه ای گرفت، بلکه توانست دستاوردهای جهانی و ملی داشته باشد و اقدامات زیربنایی خوبی در این حوزه انجام گیرد

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *