اخبار داغ

آغاز مرحله دوم مرمت رکیب خانه بعد از ایام نوروز

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از مدیر گنجینه هنرهای تزیینی ایران، مرحله ی دوم مرمت رکیب خانه ( خانه حاکم اصفهان در دوره قاجار) پس از تعطیلات نوروز آغاز می‌گردد. مدیر گنجینه هنرهای تزیینی ایران در این باره گفت:‌ بخش نخست عملیات مرمت و استحکام بخشی بخش‌هایی از عمارت رکیب‌خانه در […]

اشتراک گذاری
10 فروردین 1400
92 بازدید
کد مطلب : 39003

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از مدیر گنجینه هنرهای تزیینی ایران، مرحله ی دوم مرمت رکیب خانه ( خانه حاکم اصفهان در دوره قاجار) پس از تعطیلات نوروز آغاز می‌گردد.

مدیر گنجینه هنرهای تزیینی ایران در این باره گفت:‌ بخش نخست عملیات مرمت و استحکام بخشی بخش‌هایی از عمارت رکیب‌خانه در سال گذشته انجام شد و مرحله دوم مرمت در این بنای تاریخی قرار است در بهار انجام شود.

به دنبال انتشار گزارش و تصاویری از وضعیت گنجینه هنرهای تزیینی ایران در عمارت رکیب‌خانه اصفهان و بیان این مطلب که با توجه به وضعیت این موزه «به نظر می‌رسد فراموش کرده‌اند این موزه و عمارت زیبا را در ایام نوروز خانه‌تکانی کنند!»، راحله یوسفیان – مدیر موزه هنرهای تزیینی ایران – با در اختیار قرار دادن تصاویری از خانه تکانی این بنای تاریخی و موزه مهم در اصفهان توضیحاتی داد

وی گفت: با توجه به گذشت ۲۵ سال از تأسیس موزه هنرهای تزیینی ایران در عمارت رکیب‌خانه اصفهان و نیاز به بازسازی زیرساخت‌های سیستم الکترونیکی و مکانیکال این مجموعه تاریخی، انجام این کار در دستور اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان قرار گرفت و بازسازی سیستم الکترونیکی ساختمان موزه، همراه با سیستم برق‌رسانی و با نوسازی تابلوهای برق این مجموعه تاریخی با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال انجام شد.

وی همچنین به فرسودگی سیستم موتورخانه این مجموعه تاریخی اشاره می‌کند و می‌گوید: کار بازسازی سیستم‌های مکانیکال موزه شامل نوسازی موتورخانه این مجموعه و جداسازی آن از سایر مجموعه‌های پیرامون این موزه و نصب تجهیزات جدید مانند چیلر با رعایت اصول حفاظتی از تابستان امسال آغاز و با اعتباری بالغ بر۶ میلیارد ریال به پایان رسید.

او به پایان عملیات مرمت اضطراری پشت بام عملیات رکیب‌خانه توسط گروه امانی اداره میراث فرهنگی استان اصفهان در اوایل بهمن سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این عملیات بندکشی آجرهای سقف، تعویض آجرهای فرسوده سقف، تزریق ملات به بخش‌های آسیب‌دیده به منظور ایزولاسیون سقف و زیرسازی و ترمیم شیرسرهای سقف و اجرای پوشش کالوانیزه به منظور ایزولاسیون شیرسرهای پشت بام موزه انجام شد.

وی با تاکید بر اقدامات انجام شده در اواخر سال گذشته، ادامه می‌دهد: با توجه به نبود زمان مناسب برای آغاز مرحله دوم مرمت‌ها در این بنای تاریخی، انجام این کار به بعد از نوروز ۱۴۰۰ موکول شد تا با تامین اعتبار مورد نیاز و تجهیز کارگاه استحکام‌بخشی دیوارها و مرمت تزیینات و استحکام بخشی دیوارها و ترک‌ها انجام شود.

مدیر گنجینه هنرها تزیینی ایران به وجود حساسیت در برخی از مکان‌های مرمتی برای انجام اقدامات استحکام‌بخشی در فصل زمستان اشاره می‌کند و می‌گوید: به همین دلیل قرار شد تا ادامه مرمت‌ها در بهار انجام شود.

به گفته‌ی مدیر گنجینه هنرهای تزیینی ایران؛ این موزه تا کنون به عنوان موزه برتر در رشته‌های مختلف، شش لوح تقدیر که پنج لوح آن رتبه برتر کشوری هستند، دریافت کرده است، سه رتبه برتر کشور نیز در زمینه گردآوری، آموزش کودکان و نوجوانان و تلاش برای بقا، دو رتبه سوم کشوری در زمینه‌های آموزش و معرفی گرفته است و موزه برتر برای معرفی در فضای مجازی در ایام کرونا نیز در سال ۱۳۹۸ انتخاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *