اخبار داغ

آتش سوزی‌های مرزی در افغانستان؛ حادثه یا فساد

طی ۲۰ روز گذشته ۳ مورد آتش سوزی ناشی از نشت گاز و بنزین در مرزهای گمرکی ایران و افغانستان رخ داده که به گمانه زنی‌ها در مورد عمدی بودن آن دامن زده است. به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری تجهیزنیوز، دیروز شنبه ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه پیش از ظهر به وقت محلی یک […]

اشتراک گذاری
17 اسفند 1399
134 بازدید
کد مطلب : 33677

طی ۲۰ روز گذشته ۳ مورد آتش سوزی ناشی از نشت گاز و بنزین در مرزهای گمرکی ایران و افغانستان رخ داده که به گمانه زنی‌ها در مورد عمدی بودن آن دامن زده است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری تجهیزنیوز، دیروز شنبه ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه پیش از ظهر به وقت محلی یک تانکر هنگام سوختگیری بنزین در مرز ابونصر فراهی استان فراه افغانستان در همسایگی جمهوری اسلامی ایران و نشت بنزین باعث آتش‌سوزی در یک مخزن گردید که با گسترش آن یک تانکر دیگر در نزدیکی آن منطقه نیز دچار آتش سوزی شد.

«غلام سخی غفوری» فرمانده پلیس فراه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که تنها یک مخزن و یک تانکر در آن حادثه سوخته اما دادالله قانع عضو شورای استانی فراه به ایرنا گفت که سه مخزن، یک تانکر و یک کامین در این رویداد سوخته و از بین رفته است.

 منابع داخلی افغانستان نیز گفتند که دو مخزن و چند تانکر در این رویداد در آتش سوخت.

آتش سوزی با همکاری آتش نشانان ایرانی نزدیک مرز به سرعت مهار و از گسترش فاجعه احتمالی جلوگیری شد اما اکنون گمانه زنی‌ها درباره احتمال عمدی بودن این آتش سوزی ها و دست‌های پشت پرده آن در افغانستان در حال افزایش است.

در آتش سوزی ۲۵ بهمن ماه در مرز اسلام قلعه صدها میلیون دلار به بازرگانان افغان، تأسیسات دولتی و رانندگان ایرانی خسارت وارد شد و پس از آن در پنجم اسفند ماه آتش سوزی دیگر در مرز ابونصر فراهی رخ داد.

اما آتش سوزی دیروز سومین رویداد طی ۲۰ روز گذشته بود که برخی کاربران و مقامات دولتی این آتش سوزی‌ها را مشکوک دانستند.

شاه حسین مرتضوی مشاور امور فرهنگی ریاست جمهوری در ساعات اولیه پس از وقوع آتش سوزی در مرز ابونصر فراهی در فیسبوک خود نوشت که طی چند روز گذشته این سومین آتش سوزی در مرز می باشد و آیا دست‌هایی پشت پرده این آتش سوزی‌ها قرار دارد؟

«دادالله قانع» عضو شورای استانی فراه افغانستان نیز از دست داشتن احتمالی افرادی فاسد پشت این آتش سوزی ها سخن گفت و افزود در مرزهایی که وضعیت درآمدی و تجارت بازرگانان در شرایط خوبی است، احتمال هرکاری وجود دارد.

وی گفت: هیأتی برای بررسی این رویداد تعیین شده که آنها هر احتمالی را در نظر دارند که از جمله آنها فساد پشت پرده است که بررسی خواهد شد و امکان دارد یکی از عوامل این آتش سوزی‌ها باشد.

قانع افزود: در آتش سوزی دیروز ۳ مخزن بنزین، یک تانکر نفت و یک کامیون در آتش سوخته و آتش سوزی با تلاش‌ مسئولان افغان و همکاری آتش نشانان مرزی ایران خاموش شده است.

«عباس وکیلی نصب» از کاربران فیسبوک نیز پس از آتش سوزی دیروز نوشت: آتش سوزی عمدی بوده و عاملان فساد برای گم کردن پرونده ‌های فساد خود اقدام به آتش زدن تانکر و مخزن‌ها می‌کنند.

وی می افزاید: این آتش سوزی‌ها اثرات منفی بر زندگی تمام مردم افغانستان وارد می کند و تنها موجب خسارت دیدن بازرگانان نمی شود. این وضعیت باعث فقر، افزایش قیمت‌ها و بیکاری شماری از افراد می گردد که بر زندگی شهروندان نیز اثر می گذارد.

«پدرام قاضی زاده» یکی از خبرنگاران در هرات افغانستان نیز ویدئویی از مرز اسلام قلعه منتشر کرده است که رانندگان از ادامه فساد پلیس و برخی افراد در این گمرک شکایت می کنند.

یک راننده که از افشای نامش خودداری می‌کند، می‌گوید: روز پنجشنبه گذشته نیز یک کامیون در اسلام قلعه آتش گرفت و آتش‌ سوزی ۲۵ اسفند ماه نیز بطور کامل خاموش نشده است.

وی می افزاید: برخی کامیون ها چهار روز پس از گمرک و طی مراحل قانونی هنوز هم اجازه خروج از گمرک به آنها داده نمی‌شود و از آنها مبالغ بیشتری مطالبه می شود.

«سید اشرف سادات» فعال مدنی نیز به طلوع نیوز افغانستان می‌گوید، تبانی‌های بزرگی در گمرک‌های افغانستان وجود دارد و برای برطرف کردن خلاءها در اسناد و مدارک ممکن است دستانی پشت این آتش‌سوزی باشد.

براساس گزارش سازمان شفافیت جهانی، افغانستان طی سال ۲۰۲۰ در رده بندی فساد در رتبه ۱۶۵ قرار گرفته است که نسبت به سال گذشته که در رتبه ۱۷۱ قرار داشت، ۱۹ امتیاز ارتقاء اما هنوز هم از جمله کشورهای فاسد شناخته می‌شود.

افغانستان در سال ۱۳۹۹ در امر مقابله با فقر ناشی از گسترش ویروس کرونا نیز پول‌های زیادی از جامعه جهانی، کشورها و نهادها بدست آورد که در چگونگی هزینه کرد آن اختلافاتی وجود دارد و اداره بازرسی افغانستان اعلام کرده است که ۲۲۰ نفر از جمله شماری از مقامات بلندپایه دولتی در این رابطه به دادستانی معرفی شده‌اند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *