اخبار داغ

عدم توجه به ظرفیت های گازی ایلام

حالی که سال‌های زیادی از وعده اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام می‌گذرد، این مهم هنوز اجرایی نشده و اراده‌ای جدی از سوی مسئولان برای اجرای طرح هم دیده نمی‌شود. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، استان ایلام دارای ظرفیت‌های منحصربه‌فردی در زمینه نفت و گاز است، طبق آخرین آمارهای ارائه شده این استان دارای چهار […]

اشتراک گذاری
15 اسفند 1399
143 بازدید
کد مطلب : 33111

حالی که سال‌های زیادی از وعده اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام می‌گذرد، این مهم هنوز اجرایی نشده و اراده‌ای جدی از سوی مسئولان برای اجرای طرح هم دیده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، استان ایلام دارای ظرفیت‌های منحصربه‌فردی در زمینه نفت و گاز است، طبق آخرین آمارهای ارائه شده این استان دارای چهار درصد ذخایر نفت و ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور است.

ایلام از حیث منابع نفت و گاز ظرفیت بزرگی برای اقتصاد کشور است، آمارها نشان می‌دهند ایلام محروم از حیث بهره‌مندی از ذخایر گاز و نفت برعکس محرومیت، بسیار غنی است اما عدم برنامه‌ریزی صحیح باعث شده تا سهم استان در پروژه‌های نفت و گاز بسیار کمتر از سایر استان‌های نفت خیز باشد.

طی سال‌های گذشته‌های پروژه‌های مختلفی در حوزه نفت و گاز در استان مثل پالایشگاه گاز ایلام برای شیرین سازی ۶.۸ میلیون مترمکعب گاز در روز اجرایی شده ولی هنوز می‌توان با ظرفیت‌های نفت و گاز در این استان طرح‌های بسیار زیادی دیگر اجرایی کرد.

در طول سال‌های گذشته وعده‌های زیادی از سوی مسئولان ارشد کشوری و وزارت نفت برای اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام داده شده که تاکنون این مهم در استان محقق نشده است.

رایزنی لازم با وزارت نفت برای اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ظرفیت‌های زیادی در حوزه نفت و گاز در استان ایلام وجود دارد که نیازمند توجه ویژه از سوی وزارت نفت است.

سارا فلاحی با اشاره به اینکه طرح‌های مهمی در حوزه نفت و گاز در استان اجرایی شده است، افزود: رایزنی لازم با وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران برای تسریع در ایجاد فاز دوم پالایشگاه انجام شده است.

وی گفت: در آینده نزدیک رایزنی‌های دیگر برای این مهم صورت خواهد گرفت.

فلاحی تاکید کرد: انتظار می‌رود مسئولان ذیربط نیز به منظور اشتغالزایی بیشتر و کمک به صنعت استان گام‌های اساسی بردارند و فاز دوم این پالایشگاه هر چه زودتر گسترش پیدا کند.

نقش مهم اجرایی شدن فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام

یکی از کارشناسان حوزه نفت و گاز در استان ایلام نیز اظهار کرد: سال‌های زیادی است که مسئولان وعده اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام را می‌دهند ولی تاکنون این مهم در استان محقق نشده است.

غلامرضا عباسی عنوان کرد: میدان‌های گازی تنگه بیجار ایلام دارای ذخایر ارزشمند گاز هستند و طی سال‌های گذشته چند چاه جدید در این منطقه حفاری شده است.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه گاز ایلام به منظور بهره برداری و تصفیه گاز ترش استحصالی از چاه‌های گازی منطقه تنگ بیجار ساخته شده است، افزود: تأمین گاز استان ایلام و استان‌های همجوار، از اهداف ساخت این پالایشگاه است.

عباسی افزود: خوراک پالایشگاه گاز ایلام از گازهای ترش میدان گازی تنگ بیجار تأمین می‌شود، در حال روزانه ۶.۸ میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه گاز ایلام شیرین سازی می‌شود و در فاز دوم، این مقدار با اضافه شدن ۳.۴ میلیون متر مکعب در روز، به ۱۱ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام که تأمین‌کننده خوراک پتروشیمی ایلام است، نقش مهمی در زنجیره تولید محصولات پتروشیمی و صنایع پایین دستی دارد.

عباسی عنوان کرد: در صورت عدم ساخت و راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه‌، تولید محصولات پتروشیمی ایلام با مشکلات زیادی از نظر اقتصادی، بازگشت سرمایه و سودآوری مواجه می‌شود.

وی افزود: اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام علاوه بر کمک به اشتغال جوانان استان، رونق تولید و تأمین خوراک پتروشیمی ایلام، برای تثبیت جریان گاز در غرب کشور بسیار مؤثر است.

جوانان استان همچنان چشم انتظار پروژه‌های نفت و گاز

بیکاری در استان ایلام به عنوان یک معضل بزرگ شناخته می‌شود، بیش از ۱۶ هزار نفر از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری استان بیکار هستند که اکثر آنها فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.

ظرفیت‌های نفت و گاز از جمله فرصت‌های بزرگ برای اشتغال بخشی از جوانان بیکار است، با اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز تعداد قابل توجهی از جوانان استان مشغول به کار می‌شوند.

در فاز اول اجرای این طرح بیش از یک هزار نفر مشغول به کار شده‌اند که برای فاز دوم می‌توان با آموزش نیروی بومی درصد بالایی از اشتغال توسط جوانان استان تأمین شود.

استان ایلام با گذشت ۳۲ سال از پایان جنگ ۸ ساله تحمیلی همچنان در باتلاق محرومیت دست و پا زده و دردهای زیادی در سینه خود دارد. خواسته اصلی مردم استان استفاده از جوانان بومی در پروژه‌های نفت و گاز است.

ایلام با وجود ظرفیت‌های نفت و گاز از نظر سرمایه گذاری مورد بی مهری قرار گرفته و باید نگاه مسئولان به استان تغییر کند تا ایلام توسعه یابد

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *