اخبار داغ

خانه تاریخی مشیرالملک انصاری

خانه چرمی که به نام خانه تاریخی مشیرالملک انصاری نیز شهرت دارد، از بی نظیرترین خانه های تاریخی ایران است. این بنا از خانه‏ های اشرافی دوره صفویه محسوب می شود و دارای فضاهای متنوع و تزئینات بسیار است. خاندان مشیر انصاری از مستوفیان و منشیان دربار صفویه بودند که در دوره شاه عباس کبیر […]

اشتراک گذاری
24 دی 1399
63 بازدید
کد مطلب : 19468

خانه چرمی که به نام خانه تاریخی مشیرالملک انصاری نیز شهرت دارد، از بی نظیرترین خانه های تاریخی ایران است. این بنا از خانه‏ های اشرافی دوره صفویه محسوب می شود و دارای فضاهای متنوع و تزئینات بسیار است. خاندان مشیر انصاری از مستوفیان و منشیان دربار صفویه بودند که در دوره شاه عباس کبیر از شیراز به اصفهان مهاجرت کرده و در آن سکنی گزیدند.

در دوره ای تزئینات بنا تا حد زیادی تخریب شد. ولی در سال ۱۳۹۶ در سه مرحله، مرمت و بازسازی شد.ورودی خانه در گوشه شمال غربی واقع شده و دارای سردر بزرگ و مجللی است که قوس نیم دایره ای بر فراز آن جلوه گر است. وجود این قوس موجب تمایز سردر این خانه از سایر خانه‏ های اصفهان شده است. مجموعه ورودی شامل هشتی و دالان هایی است که یکی از آنها به گوشه حیاط راه دارد و دیگری به فضای اصطبل در شمال خانه منتهی می ‏گردد. این اثر تاریخی به شمارهٔ ۲۹۷۷۶ در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ به ثبت ملی شده است.

نیوشا دقیقی ماسوله

پژوهشگر تاریخ ایران و کارشناس ارشد ایران شناسی

نوشته های مشابه

یک پاسخ به “خانه تاریخی مشیرالملک انصاری”

  1. امیر گفت:

    درود بر سایت تجهیزنیوز و خانم دقیقی عزیز، تاکنون بارها به اصفهان سفر کرده ام اما متاسفانه اطلاعی از وجود خانه ای به این زیبایی و قدمت نداشتم و در برنامه ی تورها هم نبود، خیلی عالیه که در این سایت اماکنی معرفی میشن که کسی از وجودشان اطلاع نداره و یا حتی افراد کمی آن اماکن را میشناسند. مرسی از سایت تجهیزنیوز که این اماکن رو به بهترین شکل معرفی میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *