اخبار داغ

بازی با مرگ در کوهستان/ گاهی صعود نکردن خودش یک موفقیت است

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، روز گذشته پس از بارش‌هایی که وجود داشت، ارتفاعات تهران پوشیده از برف بود و با توجه به باد شدیدی که در حال وزیدن بود، این پیش بینی شده و هشدارهایی داده شده بود که صعود و حضور در ارتفاعات مناسب نیست و کوهنوردان و علاقمندان از این کار […]

اشتراک گذاری
06 دی 1399
117 بازدید
کد مطلب : 16312

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، روز گذشته پس از بارش‌هایی که وجود داشت، ارتفاعات تهران پوشیده از برف بود و با توجه به باد شدیدی که در حال وزیدن بود، این پیش بینی شده و هشدارهایی داده شده بود که صعود و حضور در ارتفاعات مناسب نیست و کوهنوردان و علاقمندان از این کار خودداری کنند، با این وضعیت باز هم تعداد زیادی از افراد آخر هفته را راهی کوهستان شدند، اما غافل از آنکه حادثه در کمین است.

* کوه با هیچکس شوخی ندارد

سرما زدگی، کولاک، طوفان، سقوط و بهمن در ذات کوهستان است آن هم در زمستان و فصل سرما. بارها دیده شده افراد زیادی سهل انگاری کرده و بدون در نظر گرفتن شرایط و بدون داشتن امکانات کافی و اطلاع از وضعیت آب و هوا هم جان خود را به خطر می‌اندازند و هم امداد گران را.

حوادث روز گذشته نشان داد که کوه با هیچکس شوخی ندارد، اگر ایمنی وجود نداشته باشد و تجهیزات مناسبی در نظر گرفته نشود، نتیجه‌اش آسیب دیدگی و خدایی ناکرده مرگ خواهد بود. اتفاقی که بارها و بارها افتاده است. 

همین یک ماه قبل بود که یک کوهنورد اصفهانی به تنهایی و در یک شرایط نامناسب آب و هوایی راهی قله دماوند شده بود که نتیجه آن غیر از جان باختن نبود. یا صعود کوهنوردان خراسانی به اشترانکوه که یک تراژدی را رقم زد و حدود ۱۰ نفر زیر برف و بهمن مدفون شدند.

*گاهی صعود نکردن خودش یک موفقیت است

مجید قیدی نژاد از کوهنوردان کشورمان پس از حادثه نوشته است: 

“بازی با مرگ فقط گرفتن دو سر سیم برق نیست. کوهنوردی هم نوعی بازی با مرگ است.

در روزی که از بارش برف در ارتفاعات ۲۴ ساعت نگذشته بود و به خاطر باد شدید روز بعد، کوهستان مستعد بهمن بود و در روزگاری که به لطف اینترنت در سایت‌ها و فضای مجازی هشدارهای لازم داده می‌شود که نروید و لطفا نَمیرید و کشته نشوید؛باز هم رفتند و دهها نفر اسکی باز و کوهنورد تله کابینی، ساعت‌ها گرفتار شدند و عذاب‌ها کشیدند و با خوش شانسی پایین آمدند.

چند کوهنورد متاسفانه کشته شدند که روحشان شاد و تسلیت به خانواده ها و اطرافیان. چندین نفر هم سرما زده و مصدوم و مفقود.

دیده شده کسانی دستکش و کفش مناسب همراه نداشتند یا داشتند و نتوانستند به موقع و به درستی استفاده کنند، چون تمرین و تجربه و آموزش کافی در این شرایط را نداشتند.

کوهستان همیشه آرام و مهربان نیست، طوفان و کولاک و انجماد در ذات کوهستان و روی دیگرش است، آن هم فصل زمستان.

باید شرایط را سنجید و بررسی کرد؛ گاهی صعود نکردن هم خودش یک صعود موفق محسوب می‌شود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *