اخبار داغ

کاخ عشرت آباد

عمارت کلاه فرنگی تهران یا کاخ عشرت آباد در سال ۱۲۹۱ هجری قمری و بعد از برگشت ناصرالدین شاه قاجار از نخستین سفر خود به فرنگ ساخته شد. بنا به فرمان او کاخی بین قصر قاجار( زندان قصر کنونی) و باغ نگارستان (وزارت ارشاد کنونی) احداث شده و عمارتی چهار طبقه در آن پایه ریزی […]

اشتراک گذاری
20 آذر 1399
67 بازدید
کد مطلب : 13943

عمارت کلاه فرنگی تهران یا کاخ عشرت آباد در سال ۱۲۹۱ هجری قمری و بعد از برگشت ناصرالدین شاه قاجار از نخستین سفر خود به فرنگ ساخته شد. بنا به فرمان او کاخی بین قصر قاجار( زندان قصر کنونی) و باغ نگارستان (وزارت ارشاد کنونی) احداث شده و عمارتی چهار طبقه در آن پایه ریزی شد.عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد در تاریخ ۲۳ فروردین ماه ۱۳۴۶ با شمارهٔ ثبت ۶۴۸ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت کلاه فرنگی در میان باغ عشرت آباد قرار داشت که کاخ ها و کوشک های فراخ و بزرگی داشت.در وسط باغ، حوض، چشمه و فواره های گوناگونی وجود داشت و دور تا دور این حوض بزرگ، نزدیک به سی خانه کوچک دو اتاقه به صورت نیم دایره ساخته شده بود که در و پنجرهٔ چوبی آنها بسوی مرکز حوض باز میشد و در هر یک از آنها یکی از زنان شاه زندگی می کرد. این باغ بیشتر مکان برگزاری مراسم ازدواج و عروسی و تفریحات شاه بود و در آن ساختمان کلاه فرنگی، به صورت برج چهار طبقه ساخته شده بود.

نیوشا دقیقی ماسوله

پژوهشگر تاریخ و کارشناس ارشد ایران شناسی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

یک پاسخ به “کاخ عشرت آباد”

  1. امیر گفت:

    درود فراوان بر خانم دقیقی بزرگوار، من مخاطب هر روزه ی خبرهای تاریخی و فرهنگی شما هستم، مطالب بسیار جامع و عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *