اخبار داغ

تأثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی

پیشرفت تکنولوژی و استفاده از شبکه های مجازی در سطح وسیع، موجب فواید بسیاری برای انسانها و تسهیل ارتباطات گردیده است ولی در کنار همه مزایای انکارناپذیر آن ، نمی توان تأثیر مخرب آن بر خانواده ، آموزش ، فرهنگ و روابط زناشویی را نادیده گرفت.

اشتراک گذاری
09 آذر 1399
124 بازدید
کد مطلب : 11558

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، فناوری یعنی استفاده عملی از دانش و مهارت برای ساخت وسایلی که زندگی انسان‌ها را ساده کرده و بهبود بخشد. در واقع فناوری، طیف گسترده‌ای از وسایل مثل تلویزیون‌های هوشمند، موبایل، کامپیوتر، ماشین لباس شویی و هر وسیله‌ای که هوشمند است را شامل می‌شود.یکی از فناوری های رایج و گسترده در سطح جهان شبکه های مجازی اعم از اینستاگرام،توئیتر و تلگرام میباشد که باعث رواج تعاملات و ارتباطات مجازی گردیده است. البته این شبکه ها در کنار مزایای گسترده آن مخصوصا در بحث آگاه سازی و آموزش فرزندان (بویژه در دوران شیوع کرونا و نقش انکار ناپذیر و یاری دهنده شبکه های مجازی در آموزش و پرورش فرزندان)تسهیل و آسان سازی تولید وارسال اطلاعات ، دارای معایبی می باشد که در اینجا فقط به نقش آن بر خانواده و روابط زناشویی پرداخته خواهد شد.

همانطور که اکثر جامعه شناسان اذعان دارند خانواده از ابتدای تاریخ تاکنون، به عنون اصلی ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و خاستگاه فرهنگ ها، تمدن ها و تاریخ بشر بوده است.رشته حیات خانواده باید چنان استوار باشد که هیچ عاملی نتواند آن را از هم بگسلد. برای حفظ خانواده از فروپاشی باید از همان آغاز مراقب بود و کنترل های لازم را انجام داد. اینروزها همانطور که اکثر ما شاهد آن هستیم روابط زناشویی به شدت تحت تأثیر شبکه های مجازی قرار گرفته است.در زندگی زناشویی، اسیر شدن در تکنولوژی‌ها بخصوص موبایل و کامپیوتر، به مرور زمان بلایی بر سر رابطه می‌آورد که ممکن است دیگر آن زندگی به حالت اول باز نگردد. در پایگاه خبری تجهیز نیوز به پیامدهای شبکه های مجازی بر روابط زناشویی بصورت خلاصه پرداخته شده است.

بالا رفتن توقعات از همسر

غرق شدن در فضاهای مجازی و تماشای لحظه به لحظه سوپر مدل‌ها و سلبریتی‌ها و حضور پررنگ و نزدیک آن‌ها با مخاطبانشان، باعث می‌شود که زن و شوهر به مرور و ناخودآگاه جذب این اندام‌ها و لباس‌های زیبا شوند و همسرشان را فراموش کنند. توقعات از همسرشان، به اندازه یک مدل می‌شود و شاید دیگر زیباترین لباس‌ها را نیز بر تن همسرشان نبینند. همچنین روابط زناشویی به خطر افتاده و زوجین را نیازمند دریافت مشاوره روابط زناشویی می‌کند.

تاثیر بر سلامت روان از اثرات مخرب شبکه های اجتماعی بر روابط زناشویی

درگیری مدام با اخبار تلخ، دعواها و حاشیه‌ها، کنش‌ها و واکنش‌ها، شایعات ریز و درست، اخبار اقتصادی و فرهنگی و تماشای کسانی که یک شبه و بدون هیچ هنری ره صد ساله را پیموده‌اند، می‌تواند باعث سرشار شدن احساسات بد در فرد شده و آن‌ها را به سمت افسردگی یا حتی اضطراب ببرد. در کنار این مسئله روابط زناشویی را سرد کرده و باعث بروز مشکلات عاطفی فراوان بشود.

تأثیر بر سلامت جسمانی: یکی از معایب آن تأثیر بر سلامتی و چاقی است.جذابیت های مجازی تمامی فرصت فرد را می گیرد که همین امر موجب میشود به غذاهای آماده روی بیاورند.

طلاق عاطفی: یکی دیگر از مخرب ترین و مضرترین و قطعا شایع ترین تأثیر شبکه های مجازی است که موجب می شود زوجین به مرور زمان حسی به هم نداشته باشند و مشغول و سرگرم دوستان مجازی خود گردند.

مشکل در برقراری رابطه جنسی از اثرات مخرب شبکه های اجتماعی بر روابط زناشویی

توجه بیش از حد به شبکه‌های اجتماعی شما را از همسرتان دور خواهد کرد و در نتیجه نمی‌توانید نیازهای جنسی همسرتان را درک کرده و برای ارضای آن تلاش کنید. همچنین حضور شما در فضای مجازی و تماشای مدل‌های مختلف باعث می‌شود که دیگر جذابیت‌های همسرتان به چشم نیاید و به مرور دچار سردی رابطه شوید.در پژوهشی در آمریکا با عنوان «بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی به خصوص توئیتر بر خیانت زناشویی و طلاق»، مشخص شد شبکه‌های اجتماعی با فراهم کردن زمینۀ روابط عاشقانه با افرادی غیر از همسر، باعث خیانت زناشویی و در نهایت طلاق می‌شوند.

طبق مطالعات صورت گرفته جهت کاهش اینگونه اثرات مخرب نیاز به آموزش و آگاهی دادن به افراد در رابطه با نحوه استفاده از فضای مجازی و فواید و معایب آن هستیم. اکثر محققان بر این باورند که فناوری یا تکنولوژی، از واجبات دنیای امروزی است که اگر کسی نحوه استفاده از آن‌ها را بلد نباشد، فرقی با یک فرد بی سواد ندارد. شاید بگویید این تکنولوژی است که صفا و صمیمیت گذشته‌ها را از بین برده و انسان‌ها را از هم دور کرده. بله، تاحدودی درست می‌باشد اما تکنولوژی شما را از هم دور نکرده، بلکه استفاده اشتباه شما از آن و اعتیاد به شبکه‌ های اجتماعی باعث بروز این مشکلات می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *