اخبار داغ

عمارت آصف وزیری

عمارت آصف وزیری که به خانه کرد شهرت دارد، یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی و تاریخی در سنندج است. این عمارت بی‌نظیر، جلوه‌ای از سه دوره تاریخی در ایران، یعنی دوره صفویه، قاجاریه و پهلوی است که می‌تواند اطلاعات زیادی درباره تاریخ، معماری و دیگر ابعاد این سه دوره تاریخی کشور به دست آورید. بنای […]

اشتراک گذاری
01 آذر 1399
51 بازدید
کد مطلب : 9598

عمارت آصف وزیری که به خانه کرد شهرت دارد، یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی و تاریخی در سنندج است. این عمارت بی‌نظیر، جلوه‌ای از سه دوره تاریخی در ایران، یعنی دوره صفویه، قاجاریه و پهلوی است که می‌تواند اطلاعات زیادی درباره تاریخ، معماری و دیگر ابعاد این سه دوره تاریخی کشور به دست آورید.

بنای اصلی این خانه موزه زیبا در دوره صفوی ساخته شده و قسمت‌های شمالی ساختمان، همچون عمارت شاه نشین، تالار تشریفات، اتاق‌های تو در تو و راهروهای دو طرفین تالار در این دوره بنا شده است.
پس از آن در دوره قاجار، بخش‌هایی مانند ضلع شرقی و غربی حیاط بیرونی و همچنین بخش حمام به خانه اضافه شد و عمارت آصف وزیری را تکمیل کرد. سرانجام با روی کارآمدن حکومت پهلوی، در سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶، بخش اندرونی، سردر ورودی، نیم هشتی و مرمت بخش غربی تالار تشریفات انجام می‌گیرد.بین سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷ نیز مرمت‌های کلی مانند تعویض سنگفرش کف حیاط و بازسازی حیاط مستخدمان انجام شد که خانه موزه را به شکل امروزی تبدیل کرده است.

نیوشا دقیقی ماسوله

پژوهشگر تاریخ ایران و کارشناس ارشد ایران شناسی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *