اخبار داغ

حسنعلی‌خان گروسی

حسنعلی‌خان گروسی (۱۲۰۱ بیجار – ۱۲۷۸ کرمان) ملقب به امیرنظام گروسی سیاستمدار، وزیر فوائد عامه،دیپلمات و سفیر (وزیر مختار) در انگلستان، اتریش، عثمانی و فرانسه،ادیب، نویسنده و خوشنویس در دوره قاجار بود.حسنعلی‌خان از منطقه بیجار گروس و از طایفه کبودوند گروسی بود، پدرش محمدصادق خان گروسی جزو رجال دربار فتحعلی‌شاه قاجار بود.حسنعلی‌خان در مناصب مختلفی […]

اشتراک گذاری
05 آبان 1399
51 بازدید
کد مطلب : 8165

حسنعلی‌خان گروسی (۱۲۰۱ بیجار – ۱۲۷۸ کرمان) ملقب به امیرنظام گروسی سیاستمدار، وزیر فوائد عامه،دیپلمات و سفیر (وزیر مختار) در انگلستان، اتریش، عثمانی و فرانسه،
ادیب، نویسنده و خوشنویس در دوره قاجار بود.
حسنعلی‌خان از منطقه بیجار گروس و از طایفه کبودوند گروسی بود، پدرش محمدصادق خان گروسی جزو رجال دربار فتحعلی‌شاه قاجار بود.
حسنعلی‌خان در مناصب مختلفی از جمله: ریاست افواج گارد سلطنتی، ریاست قشون آذربایجان، رئیس فوج گروس، پیشکار آذربایجان و حاکم تبریز، کردستان، کرمانشاهان، گروس، همدان و… بود. او در اواخر عمر والی کرمان و بلوچستان بود.
او سرپرست دانشجویان اعزامی به اروپا و عضو دارالشوری کبری و شورای وزیران بود.
از جمله اقدامات عمرانی و فرهنگی امیرنظام گروسی می‌توان به اقدام به خرید ماشین‌آلات ضرب سکه از اروپا و شروع ضرب سکه در تهران،مشارکت در ایجاد شبکه راه‌آهن و راه‌سازی، تأسیس مدرسه مظفری تبریز و مشارکت در تأسیس مدرسه رشدیه،وارد کردن تمبر و چاپ آن در ایران،دستور به چاپ و کتابت: کلیله و دمنه، گلستان سعدی، دیوان فرخی و… اشاره کرد.

نیوشا دقیقی ماسوله

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *