اخبار داغ

کوشک حمیدیه را بشناسید!!

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، کوشک حمیدیه مربوط به اواخر دوره قاجار است و در شهرستان حمیدیه از توابع خوزستان واقع شده است. این بنای تاریخی و با ارزش که کنار رودخانه کرخه قرار گرفته، مساحتی نزدیک به شش هکتار دارد و دارای چهار ساختمان می باشد. این شاه نشین قاجاری در اختیار سازمان […]

اشتراک گذاری
10 مرداد 1400
81 بازدید
کد مطلب : 88588

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، کوشک حمیدیه مربوط به اواخر دوره قاجار است و در شهرستان حمیدیه از توابع خوزستان واقع شده است. این بنای تاریخی و با ارزش که کنار رودخانه کرخه قرار گرفته، مساحتی نزدیک به شش هکتار دارد و دارای چهار ساختمان می باشد. این شاه نشین قاجاری در اختیار سازمان آب و فاضلاب خوزستان قرار دارد که اخیرا مورد بازسازی قرار گرفته است. این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۹۸۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این کوشک تاریخی به سبب موقعیت خوب جغرافیایی و قدمت تاریخی، محل مناسبی برای ایجاد یک موزه تاریخی است. محوطه کوشک پر از درختان بزرگ و تنومند کُنار است که با فاصله کم در کنار یکدیگر قرار دارند. زمین هم پوشیده از گل های مختلف است. درختان نارنج و انجیر واقع در محوطه هنوز سبز و زیبا هستند. ساختمان اصلی کوشک تاریخی حمیدیه متشکل از دو طبقه زیرزمین است که به شبکه ‌ای از تونلهای زیرزمینی در شهر متصل است. کوشک حمیدیه دو در ورودی دارد؛ یکی در منطقه شهید عنصری که برای استفاده ساکنان است و دیگری در ابتدای ورودی پل منطقه شریعتی، پشت دیوارهای کوشک در محل تجمع نخاله های ساختمانی.

در جنگ تحمیلی از محوطه کوشک حمیدیه به عنوان پادگان استفاده شده و از این محل نیروهای زیادی به مناطق مختلف عملیاتی اعزام شدند. بعد از اتمام جنگ و خارج شدن کوشک از حالت پادگان نظامی و تحویل آن به سازمان آب و برق استان، دو ساختمان انتهایی کوشک به عنوان خانه سازمانی به صورت موقت به پرسنل سازمان آب برق داده شد. اگر از اهالی منطقه شهید علی عنصری که در همسایگی کوشک سکونت دارند، در مورد جزئیات کوشک حمیدیه سوال کنید، کل اطلاعاتشان در مورد کوشک به زمان باز و بسته شدن در بزرگ آهنی این بنا توسط سربازان نگهبان کوشک خلاصه می‌ شود. فرصت کوتاهی که اهالی در حین گذشتن از خیابان می توانند داخل کوشک را ببینند؛ چراکه درهای کوشک همیشه بسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *