اخبار داغ

موسیقی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، کتاب موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی با چهار مقدمه شروع شده است که شما قسمت قبل این گزارش را میتوانید در اینجا بخوانید. موسیقی چیست؟ مقدمه چهارم: در این مقدمه به بیان برخی اصطلاحات انواع و اشکال موسیقی بر حسب ابزار و کیفیت های دستگاه ها و آواز […]

اشتراک گذاری
23 تیر 1400
202 بازدید
کد مطلب : 72061

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، کتاب موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی با چهار مقدمه شروع شده است که شما قسمت قبل این گزارش را میتوانید در اینجا بخوانید.

موسیقی چیست؟

مقدمه چهارم: در این مقدمه به بیان برخی اصطلاحات انواع و اشکال موسیقی بر حسب ابزار و کیفیت های دستگاه ها و آواز های شرقی و غربی اشاره میکنیم.

موسیقی سنتی: آن موسیقی است که ریشه در فرهنگ ملت های پیشرفته قدیم دارد. مانند ایران و چین و هند و غیره.

  • در موسیقی های سنتی عوامل مشترک زیادی وجود دارد مانند:
  • ایجاد جو و فضای تاثیر کننده ی ویژه در شنوندگان آن کشور یا ملت.
  • وجود قوانین و قواعد دقیق و ثابت.
  • ارائه آن توسط موسیقی دانان حرفه ای که در هنر خود قدرت تصرف پیدا کرده اند.
  • اهمیت بدیهه پردازی به هنگام اجرای موسیقی.
  • لزوم صرف وقت بسیار طولانی برای رسیدن به مقام استادی در این نوع موسیقی و …

موسیقی سنتی ایران

موسیقی سنتی ایران یکی از انواع پیشرفته قوام یافته و پخته ی موسیقی های سنتی است که تسلط بر قواعد نظری و ظرایف اجرایی عملی آن مستلزم سالها تحصیل و تحقیق و ریاضت است.

مقام

این واژه ی عربی که به معنای لحن (آهنگ) موسیقی به کار میرود بعد از اسلام در موسیقی ایران رواج یافته است. به عبارت دیگر : موسیقی ایران بعد از اسلام متشکل از دوازده مقام بوده است که هر مقام منسوب به یکی از برج های دوازده گانه ( حمل و ثور و جوزا و… ) میباشد.

دستگاه _ آواز _ گوشه

از یک قرن پیش واژه ی « دستگاه » جایگزین کلمه ی « مقام » گردید و موضوع انتساب به برج های دوازده گانه هم کنار گذاشته شد.

دستگاه

دستگاه در موسیقی امروز ایران تقریبا معادل واژه ی مقام و به معنای مجموعه ای همگون از لحن ها (آهنگ ها) ی خاص موسیقی ایران است. به زبان دیگر موسیقی ایران شامل تعداد زیادی لحن است که شمار آن را به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ گفته اند. این تعداد آهنگ که در اصطلاح موسیقی امروز «گوشه» نامیده میشود بر حسب مشابهت های ساختاری و فنی در هفت مجموعه بزرگ به نام «دستگاه» و پنج مجموعه کوچک به نام «آواز» تقسیم شده است

لازم به تذکر است که «آواز» مجموعه ای از گوشه هایی است که از لحاظ فنی و علمی مستقل نبوده بلکه منشعب و مشتق از دستگاه ها هستند و به همین جهت نام آواز به آنها داده شده که با دستگاه ها اشتباه نشوند.

نام هفت دستگاه موسیقی ایران به این شرح است: شور- ماهور- سه گاه – چهار گاه – همایون – نوا – راست پنجگاه.

نام پنج آواز هم بدین ترتیب است: ابوعطا – بیات ترک – افشاری – دستی – بیات اصفهان.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *