اخبار داغ

شرایط حاکم بر نشست وین

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، چهارمین دور از مذاکرات ایران و ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا و احیای مجدد برجام، جمعه ۱۷ اردیبهشت در وین برگزار شد. صرف نظر از مسیر مذاکراتی طی شده، گزاره‌های قابل توجهی در خصوص شرایط سیاسی حاکم بر مذاکرات وین وجود دارد که بازخوانی آن […]

اشتراک گذاری
18 اردیبهشت 1400
165 بازدید
کد مطلب : 48380

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، چهارمین دور از مذاکرات ایران و ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا و احیای مجدد برجام، جمعه ۱۷ اردیبهشت در وین برگزار شد.

صرف نظر از مسیر مذاکراتی طی شده، گزاره‌های قابل توجهی در خصوص شرایط سیاسی حاکم بر مذاکرات وین وجود دارد که بازخوانی آن می‌تواند در دست‌یابی به تحلیلی واقعی‌تر از آینده مذاکرات و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن با مذاکرات قبلی که منجر به توافق برجام شد کمک شایان توجهی کند.

اگرچه در مذاکرات قبلی مبنای اصلی طرفین «عدم اعتماد» و تصمیم‌گیری بر اساس «نتایج و دستاوردهای قابل اندازه‌گیری و ملموس» بود اما در شرایط فعلی با توجه به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی‌ها و همچنین پیشرفت یک سال اخیر ایران در فعالیتهای هسته‌ای، فضای حاکم بر مذاکرات با سطح بسیار بالاتری از «بی‌اعتمادی و نگرانی» روبروست و طبعا حل و رفع مشکلات هم پیچیده‌تر خواهد بود.

اقدامات ترامپ در چارچوب اثربخش نمودن سیاست فشار حداکثری با اعمال تحریم‌های به‌اصطلاح فلج کننده، موجب افزایش پیچیدگی در حوزه رفع موثر تحریم‌ها شده و حساسیت ایران را برای اطمینان از تامین منافع اقتصادی خود پس از رفع تحریم‌ها، به‌شدت افزایش داده است. تاکید ایران بر راستی‌آزمایی کامل و موثر بر همین مبناست.

مذاکرات جدید در پایان کار دولت و در حالی آغاز شده که فضای رقابت‌های انتخاباتی سایه سنگین خود را بر مذاکرات حاکم کرده و نتیجه دادن مذاکرات، قبل و یا بعد از پایان این دولت گزاره‌ای مهم برای طیفهای سیاسی کشور است و خواه ناخواه اثرات منفی خود را بر مذاکرات و روحیه مذاکره‌کنندگان خواهدگذاشت.

در چنین شرایطی و با توجه به تجربه برجام، دستورالعمل تعیین شده برای تیم مذاکره‌کننده نیز دقیق‌تر و سخت‌گیرانه‌تر تنظیم شده و هشیاری و حساسیت حوزه‌های سیاست‌گذار و مجری به‌شدت افزایش یافته و مذاکره‌کنندگان حاضر نیستند بدون اطمینان قطعی از انتفاع اقتصادی تعهدی را بپذیرند.

رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده‌اند که باید تلاش شود که تحریم‌های ظالمانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن با حفظ و تامین اصول و حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران لغو شود.

در این چارچوب کارویژه مذاکره‌کنندگان ابعاد و پیچیدگی‌های بیشتری یافته و لازم است مجموعه‌هایی که نقش پشتیبان سربازان خط مقدم جبهه دیپلماسی کشور را برعهده دارند با تیزبینی، درایت، مشارکت و نقد دلسوزانه همه مساعی خود را برای موفقیت قاطع تیم مذاکره‌کننده کشورمان معطوف نمایند تا این عزیزان بتوانند ماموریت خطیر خود را در چارچوب سیاستهای ابلاغی و اعلامی به بهترین صورت ممکن به پایان برسانند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *