اخبار داغ

مهمترین عوارض کمبود ویتامین دی که حتما باید بدانید

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، اگر از عوارض کمبود ویتامین دی در بدن تان ناآگاه هستید و یا تا به‌حال متعجب شده‌اید که چرا بسیاری محصولات – مانند شیر و برخی غلات – با ویتامین D غنی می‌شوند، باید بدانید به این دلیل است که ویتامین D از منابع خوراکی معمول به سختی به‌دست می‌آید. مایه‌ی تأسف است، زیرا این […]

اشتراک گذاری
18 اسفند 1399
134 بازدید
کد مطلب : 34092

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، اگر از عوارض کمبود ویتامین دی در بدن تان ناآگاه هستید و یا تا به‌حال متعجب شده‌اید که چرا بسیاری محصولات – مانند شیر و برخی غلات – با ویتامین D غنی می‌شوند، باید بدانید به این دلیل است که ویتامین D از منابع خوراکی معمول به سختی به‌دست می‌آید. مایه‌ی تأسف است، زیرا این ویتامین به‌طرز باورنکردنی برای بسیاری عملکردهای سلامتی مهم است، از جمله سلامت استخوان، ماهیچه‌ها، و دندان‌های‌تان و حتی سیستم ایمنی‌تان. و اگر بدن‌تان این ماده‌ی مغذی را به مقدار کافی دریافت نکند، می‌تواند طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی را به دنبال داشته باشد، از مهمترین عوارض کمبود ویتامین دی می توان به این ۶ مورد که در ادامه می آیند اشاره کرد:

۱. ماهیچه‌های ضعیف و دردناک

ماهیچه‌ها بر میزان مشخصی ویتامین D متکی هستند تا بتوانند به‌خوبی عمل کنند. وقتی این ویتامین موجود نباشد، می‌تواند موجب ماهیچه‌هایی دردآور، دردناک، و ضعیف شود. این همان احساسی است که غالبا زمانی تجربه می‌کنید که یک عفونت ویروسی مانند آنفولانزا گرفته‌اید. این درد می‌تواند از نسبتا سطحی تا شدید متغیر باشد و اگر این نقیصه اصلاح نشود، به مرور زمان بدتر می‌شود.

۲. سردرد و سرگیجه

این علائم با فشار خون بالا مشترک است، فشار خون بالا نیز در بین کسانی که کمبود ویتامین D دارند یک نارضایتی مشترک است. با این حال، فشار خون بالا، غالبا یک ’قاتل خاموش‘ نامیده می‌شود زیرا، اگرچه یک عامل ریسکی برای حملات قلبه و سکته است، ولی برخی افراد اصلا هیچ نشانه‌ای ندارند. با این‌حال، چنان‌چه سردرد و سرگیجه دارید و شک دارید که ممکن است فشار خون‌تان بالا باشد، می‌بایست قطعا با پزشک‌تان صحبت کنید.

۳. عفونت‌های مکرر

اگر متوجه شدید که مرتبا با عفونت‌های ادراری یا مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا دست و پنجه نرم می‌کنید، پس این احتمال وجود دارد که ممکن است سیستم ایمنی‌تان آن‌قدر که باید قوی باشد، نیست. کمبود ویتامین دی، که در سلول‌های سیستم ایمنی در غلظت‌های بالا یافت می‌شود و برای عملکرد آنها لازم است، می‌تواند دلیلی برای این امر باشد. در مطالعه‌ای، به این نتیجه رسیدند که کودکانی که سطوح بالایی از این ماده‌ی مغذی را در سیستم ایمنی‌شان داشتند در ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا شانس کم‌تری داشتند. در واقع این عوارض کمبود ویتامین دی واقعا جبران ناپذیر هستند.

۴. مشکلات شکمی

چنان‌چه وضعیت پزشکی مانند بیماری سلیاک یا بیماری التهابی روده (IBD) در شما تشخیص داده شده‌است، یا چنان‌چه با چیزهایی مثل سوزش سر دل یا یبوست مشکل دارید، شاید ویتامین D باعث شود بدن‌تان خوراکی‌هایی را که خورده‌اید با سرعت کمتری بیرون فرستد. پیوند مسلمی میان مشکلات هاضمه‌ای مانند سلیاک و شرایط دیگر وجود دارد.

۵. تعریق بیش از حد

چنان‌چه متوجه شده‌اید که بیش از حد تعریق دارید ولی هیچ دلیل مشخصی، مانند تب، یک روز گرم یا تمرین شدید، برای‌اش وجود ندارد،

می‌بایست این مورد را نیز به پزشک‌تان گزارش دهید. عملا هیچ توضیح خوبی برای این امر وجود ندارد که چرا سطوح پایین ویتامین D می‌تواند این مشکل را ایجاد کند، ولی به‌هرحال، در تاریخ‌چه‌ی پزشکی به‌خوبی تثبیت شده‌است.

۶. احساس افسردگی

دیگر نشانه‌ی کم‌تر شناخته شده‌ی ویتامین D افسردگی است، با علائمی مانند، احساس ناراحتی، حس بی‌ارزشی یا صرفا یک افسردگی ساده. با این حال، خبر خوب این است که به محض بازیابی سطوح ویتامین D، غالبا این مشکلات برطرف می‌شوند و می‌توانید به به زندگی معمول‌تان برشد. درست است که باورش سخت باشد اما افسردگی هم از مهمترین عوارض کمبود ویتامین دی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *