اخبار داغ

معرفی کتاب آموزش و راهنمای جامع نرم افزار OPENLCA

اهمیت حفاظت از محیط‌زیست در جوامع امروزی امری بدیهی می‌باشد. حفاظت از محیط‌زیست تحت تأثیر سه فاکتور قوانین زیست‌محیطی، اخلاق و آموزش‌وپرورش می‌باشد. هرکدام از این سه فاکتور، هم در سطح تصمیمات بین‌المللی و هم در سطح ارزش‌های رفتاری و شخصی، بر محیط‌زیست تأثیر می‌گذارند. محیط‌زیست و عوامل وابسته به آن‌یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه […]

اشتراک گذاری
01 آذر 1399
198 بازدید
کد مطلب : 9627

اهمیت حفاظت از محیط‌زیست در جوامع امروزی امری بدیهی می‌باشد. حفاظت از محیط‌زیست تحت تأثیر سه فاکتور قوانین زیست‌محیطی، اخلاق و آموزش‌وپرورش می‌باشد. هرکدام از این سه فاکتور، هم در سطح تصمیمات بین‌المللی و هم در سطح ارزش‌های رفتاری و شخصی، بر محیط‌زیست تأثیر می‌گذارند. محیط‌زیست و عوامل وابسته به آن‌یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه پایدار یک کشور محسوب می‌شوند. توسعه پایدار به معنی تأمین نیازهای نسل فعلی بدون صدمه زدن به توانایی‌های نسل آتی برای تأمین نیازهای خود می‌باشد. حفاظت از محیط‌زیست، تأمین سلامت انسانی و ایمنی صنعتی نه‌تنها از ضروریات توسعه پایدار است بلکه به‌عنوان ارزش بنیادین موردنیاز نسل امروز مطرح است. برای اینکه حفاظت از محیط‌زیست به واقعیت تبدیل شود، مهم است که جوامع، در این زمینه‌ها پیشرفت کرده و تصمیمات زیست‌محیطی اتخاذ نمایند. ارزیابی چرخه حیات یک ابزار مدیریت محیط‌زیستی است که کاربرد آن به‌سرعت در حال افزایش است. از این ابزار برای درک بهتر و نیز مقایسه‌ی مسیری که یک محصول و یا سرویس خاص از گهواره تا گور طی می‌کند استفاده می‌شود. این تکنیک تمامی مراحل در چرخه حیات را موردبررسی قرار می‌دهد که شامل؛ استفاده از مواد مصرفی خام، تمامی مراحل ساخت و تولید محصول، توزیع و پخش آن، مصرف و استفاده از محصول، استفاده مجدد و بازیافت آن و دفع نهایی، می‌شود.

امروزه مصرف‌کننده‌های متعهد به محیط‌زیست، حساسیت ویژه‌ای بر روی شاخص‌های زیست‌محیطی از زمان تولید تا مصرف محصول دارند. درواقع کالایی دارای مقبولیت بیشتری است که اثرات زیست‌محیطی کمتری داشته باشد. علاوه بر آن، کاهش سریع منابع سوخت‌های فسیلی و اثرات مخرب استفاده از این سوخت‌ها بر تغییرات آب و هوایی، اهمیت مبحث ارزیابی چرخه حیات را بیش‌ازپیش آشکار می‌سازد. نرم‌افزار OPENLCA، به‌روزترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزار برای ارزیابی چرخه حیات می‌باشد که توانایی دسترسی به همه پایگاه داده‌های معتبر جهان را دارا می‌باشد.

فرآیندهای محیط زیستی اغلب پیچیده و به هم مرتبط هستند و این موجب می‌شود تا مدل کردن ارزیابی چرخه حیات دشوار گردد. علاوه بر این، ارزیابی چرخه حیات وابستگی شدیدی به داده‌ها دارد؛ بنابراین کامپیوترها و ابزارهای نرم‌افزاری کافی به کاربر کمک می‌کنند تا این حجم عظیم از اطلاعات را مدیریت و ویرایش نمایند. برای استفاده از روش ارزیابی چرخه حیات نرم‌افزارهای زیادی مانند Gabi، Simapro، Quantis و … وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به نرم‌افزار OPENLCA اشاره داشت. این نرم‌افزار از سال ۲۰۰۶ توسط شرکت Greendelta توسعه‌یافته است و مجهز به پایگاه داده‌های معتبر و روش‌های مختلفی برای ارزیابی چرخه حیات، ارزیابی پایداری، ارزیابی چرخه حیات اجتماعی، هزینه چرخه حیات، ردپاهای آب و کربن و غیره می‌باشد. از سایر ویژگی‌های این نرم افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

OPENLCA، امکان ساخت مدل‌های پیچیده را با روشی شفاف و سیستماتیک با وجود ویژگی‌های منحصر به فردش و با استفاده از رویکرد ارزیابی چرخه حیات می‌دهد.

گزارش گیری از آن آسان می‌باشد.

در OPENLCA به راحتی می‌توان پارامترها را به کار برد و مقادیر و فرضیات را تغییر داد و به راحتی می‌تواند به نرم افزار اکسل لینک شود.

این نرم افزار توسط شرکت‌های بزرگ چند ملیتی و توسط شرکت‌های کوچک، مؤسسات تحقیقاتی و پزشکان استفاده می‌شود.

برای حساسیت و عدم قطعیتی که در مطالعات ارزیابی چرخه حیات وجود دارد از مونت کارلو استفاده می‌کند.

سخت افزار مورد نیاز برای اجرای این برنامه مشخص است.

ابزاری حرفه‌ای برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و نظارت بر عملکرد پایداری محصولات و خدمات فراهم می‌کند.

OPENLCA به راحتی می‌تواند اثرات زیست محیطی محصولات و خدمات را در سراسر مراحل چرخه حیات آن‌ها اندازه گیری کند و همچنین اثرات همه مراحل از استخراج مواد خام تا تولید، توزیع، استفاده و دفع را شناسایی نماید.

محیط نرم افزار کاربرپسند می‌باشد و کاربر می‌تواند با چند کلیک ساده نتایج را ردیابی کند در نتیجه تفسیر آن آسان می‌گردد.

علاقه مندان جهت سفارش و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس پست الکترونیکی ذیل مراجعه نمایند:

alirezarstkrd@yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *