اخبار داغ

گفتگوی خبرنگار تجهیز نیوز سید محمدرضا حسینی علی آباد با مهندس محمدجواد رستم اف، مخترع ، محقق و پژوهشگر حوزه مهندسی خودرو

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، مهندس محمدجواد رستم اف، مخترع ، محقق و پژوهشگر حوزه مهندسی خودرو، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تجهیز نیوز در پاسخ به این سوال که یکی از دغدغه های اصلی کشورها، مقابله با آلودگی هوا است. چنانکه مستحضرید شهر تهران یکی از آلوده ترین شهرهای حداقل در ایران است. […]

اشتراک گذاری
27 آبان 1400
190 بازدید
کد مطلب : 137807

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، مهندس محمدجواد رستم اف، مخترع ، محقق و پژوهشگر حوزه مهندسی خودرو، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تجهیز نیوز در پاسخ به این سوال که یکی از دغدغه های اصلی کشورها، مقابله با آلودگی هوا است. چنانکه مستحضرید شهر تهران یکی از آلوده ترین شهرهای حداقل در ایران است. سهم عمده آلودگی جوی مربوط به خودروهای شخصی و وسایل حمل و نقل می باشد و از آنجا که آلودگی هوا بر سلامت انسان و دستگاه های مختلف بدن آسیب می رساند، چه روش هایی را جهت کنترل آلودگی هوا علی الخصوص وسایل نقلیه که بر میزان انتشار آلاینده ها در هوا تاثیر گذار است، پیشنهاد می دهید و چه فناوری هایی باعث کاهش CO2 و … می گردد؟ و همچنین فناوری ها جهت بهبود آلودگی هوا چه تاثیراتی دارند؟ گفت:  

با سلام و احترام خدمت شما خبرنگار محترم و خوانندگان عزیز. در خصوص سوال مطرح شده متاسفانه باید عرض کنم که سیستم حمل و نقل کشوری عامل اصلی آلودگی شهر های پرتردد و صنعتی می باشد که مسئولین صنعت خودرو سازی و محیط زیست در این زمینه دنبال راهکار و چاره ای برای حل این معضل نیستند. فرسایش خودرو ها و عدم برنامه مناسب برای تولید محصولات دوستدار محیط زیست زمینه را برای بحرانی ترکردن معضل موجود فراهم تر کرده است. از نظر بنده یکی از راه های مقابله با این مشکل، هدایت صنعت خودرو سازی به سمت تولید محصولاتی است که هیچ گونه وابستگی به سوخت های فسیلی نداشته باشد،مثل تولید خودروهای برقی و امثالهم.

از دیگر راهکاری که می توان در این حوزه به آن اشاره نمود جایگزین کردن سوخت هایی است که در تولید گازهای آلاینده ناشی از احتراق سهم کمتری داشته باشد. استاندار نمودن و ارتقا ساخت خودروها علل خصوص مجموعه قطعاتی(مبدل کاتالیزوری) که در کاهش انتشار گازهای آلاینده سهیم هستند مطمئنا در امر بهبود کاهش آلایندگی تاثیر گذار خواهند بود. در زمینه کاهش آلایندگی پژوهشگران نخبه و جوان این مرز و بوم بسیار فعال تر از مسئولینی هستند که در این حوزه سمت دارند و راهکار های بسیار قابل تاملی را نیز ارائه نموده اند؛ اما متاسفانه آنقدر که محققین نگران سلامت هموطنان خود هستند پشت میز نشینان هیچ توجه ای به این امر ندارند و از ایده های فراوانی که حل گشا این معضل است حمایت های لازم را نمی کنند. امیدوارم در دولت انقلابی که سکان دار امروز کشور است زمینه برای پیشبرد اهداف و حل مشکلات موجود فراهم شود و از ظرفیت جوانانی که در این حوزه و دیگر زمینه ها فعالیت می کنند استفاده گردد.

با تشکر

محمدجواد رستم اف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *