اخبار داغ

عایق T7 (تی سون) و کاهش مادام العمر هزینه های ساختمانی

چه کنیم تا از هزینه های نگهداری آپارتمان خلاص شویم؟ این سؤالی است که در ذهن تمام ساکنان آپارتمان های شهری می گذرد. هزینه هایی مانند ایزوگام پشت بام، عایق کاری سرویس های بهداشتی که به طبقه زیر آب منتقل می کند، عایق کاری دیوارهای زیرزمین و حیاط که نم داده اند، جدا شدن سنگ […]

اشتراک گذاری
12 اردیبهشت 1402
292 بازدید
کد مطلب : 154508
مهندس مهدی دریانی (پایه ارشد نظام مهندسی استان تهران)

چه کنیم تا از هزینه های نگهداری آپارتمان خلاص شویم؟

این سؤالی است که در ذهن تمام ساکنان آپارتمان های شهری می گذرد. هزینه هایی مانند ایزوگام پشت بام، عایق کاری سرویس های بهداشتی که به طبقه زیر آب منتقل می کند، عایق کاری دیوارهای زیرزمین و حیاط که نم داده اند، جدا شدن سنگ نما و غیره، مشکلاتی هستند که هزینه های زیادی بر ساکنین آپارتمان ها تحمیل می کنند.

امروزه بحث عایق های ساختمانی و کاربرد آن در صنعت ساختمان در محافل علمی بسیار داغ است و این در حالی است که این عایق ها توسط سازندگان محترم آپارتمان های مسکونی، با دلایل مختلف بخصوص صرفه اقتصادی، به اجرا در نمی آید.

در این میان نقش سازمان نظام مهندسی در استفاده این عایق ها در ساختمان بسیار مهم است. در واقع ناظران منتخب سازمان نظام مهندسی به خصوص ناظر رشته معماری، می تواند اهمیت استفاده از عایق T7 (تی سون) را به کارفرما توضیح دهد.

کاربرد عایق ها در چهار  بخش مختلف در پروژه های معماری و شهرسازی مدرن ضروری است:

الف: حرارتی                     ب؛ رطوبتی                          ج: صدا                              د: حریق

عایق T7 (تی سون) حرارتی:

مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی است و این مبحث باید در ساخت و سازهای شهری بخصوص در پروژه های اجرایی طراحی نمای ساختمان ها و یا طراحی ویلای مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. این عایق جزو مواد جدید در طراحی نمای ساختمان ها نیز محسوب می شود.

دلایل زیر سازندگان را از به کاربردن عایق حرارتی منع می کند:

  • عدم دانش کافی نسبت به مساله ای که در برابر سرما و گرما محافظت می کند .
  • عدم دانش کافی نسبت به جزئیات اجرایی کاربردی در اجرای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان
  • هزینه های زیاد اجرای عایق کاری حرارتی
  • عدم نظارت کافی در اجرای عایق کاری حرارتی

کاربرد عایق T7 (تی سون)، تمامی موارد بالا را آسان تر می کند. اجرای این عایق  نیاز به تخصص آنچنانی ندارد و با آموزش مختصر قابل یادگیری است. این عایق به دو صورت پاششی با دستگاه ایرلس و مالیدنی با قلمو قابل اجرا است.

کافی است بعد از اجرای نازک کاری دیوار که معمولاً با مصالح گچ و خاک در داخل، یا سیمان در خارج ساختمان انجام می شو، عایق T7 (تی سون) را روی سطح خارجی یا داخلی قرار داد.

عایق حرارتی در آزمون طراحی نظام مهندسی و آزمون نظارت و اجرا در رشته های عمران و معماری بسیار کاربردی است که تحت عنوان مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان جزو منابع آزمون نظام مهندسی است.

همچنین برای جستجوی بهترین مدرس نظام مهندسی و کلاس تضمینی نظام مهندسی یکی از کلیدواژه های مهم است.

عایق T7 (تی سون) رطوبتی:

کاربرد عایق رطوبتی در تمام رشته های ساختمانی مانند معماری، سازه و تأسیسات به کار می آید.

رطوبت و مشکلات ناشی از آن همواره در کارهای ساختمانی دیده می شود و راهکارهای جلوگیری از آن معمولاً پرهزینه است.

ایزوگام , قیرگونی، دیوار حا ئل و غیره, راهکار های جلوگیری از نفوذ رطوبت هستند که معمولاً زمان گیر و پر هزینه هستند.

بخش های مختلف ساختمان مانند گودبرداری، فونداسیون، چاله آسانسور، دیوارهای زیر زمین، دیوار محوطه، سرویس های بهداشتی، پشت بام، و دیوار نما همیشه با مشکل رطوبت مواجه هستند.

عایق T7 (تی سون) رطوبتی با حداقل زمان و هزینه می تواند مشکلات ناشی از رطوبت را در بخش‌های مختلف ساختمانی مرتفع کند. این عایق در فضاهایی خارج از ساختمان نیز کاربردهای فراوانی دارد و به عنوان مثال مشکل هدر رفتن آب در استخرها و حوض‌های یکی از مشکلات عمده این گونه کاربری هاست که با اجرای درست عایق T7 (تی سون) رطوبتی، به صورت مادام العمر این مشکل حل می شود.

در گودبرداری ها استفاده از این عایق، حتی در مقابل فشار منفی خاک نیز از نظر ساز ای مقابله کرده، جلوی نفوذ آب و ریزش مقطعی گود را می گیرد.

به علاوه در فضای بیرونی ساختمان مانند بام مشکل نفوذ رطوبت هوا برای ساختمان های کارکرده از تهدید های اساسی محسوب می شود که عایق T7 (تی سون) این مشکل را با کمترین هزینه و برای همیشه حل می کند.

عایق رطوبتی نیز در آزمون طراحی نظام مهندسی و آزمون نظارت و اجرا در رشته های معماری و عمران کاربرد بسیار زیادی دارد. این عایق تحت عنوان مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان جزو منابع آزمون نظام مهندسی است و برای جستجوی بهترین مدرس نظام مهندسی و کلاس تضمینی نظام مهندسی یکی از کلید واژه های مهم است.

عایق T7 (تی سون) ضد صدا:

صداهای مزاحم شامل دو بخش صدای نوفه و صدای کوبه می شود. صدای نوفه به صدای همهمه انسان  ها و صداهای محیط و صدای کوبه به صدایی مانند ضربه روی دیوار و کف یا سقف گفته می شود. هر دوی  این صداها می‌توانند ایجاد مزاحمت برای افراد داخل ساختمان کنند.

امروزه یکی از مشکلات آپارتمان های مسکونی همین صداهای مزاحم به صورت نوفه است که یا از واحدهای با دیوار مشترک برای یکدیگر ایجاد مزاحمت می کنند و یا از دیوار سمت خیابان این اتفاق می‌افتد.

صداهای کوبه ای نیز که از دیوار، سقف یا کف به واحد های مجاور انتقال می یابد مانند جابجایی وسایل، از مشکلات دیگر واحدهای مسکونی است.

اجرای دیتیل های ضد صوت برای دیوار، کف و سقف معمولاً با هزینه های زیادی همراه است و معمولاً سازندگان این دیتیل ها را اجرا نمی کنند.

عایق T7 (تی سون) ضد صدا، با حداقل هزینه می توان هم در برابر صداهای نوفه و هم صداهای کوبه ای مانع انتقال صوت شود.

این عایق تحت عنوان مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان جزو منابع آزمون نظام مهندسی است. همچنین برای جستجوی بهترین مدرس نظام مهندسی و کلاس تضمینی نظام مهندسی یکی از کلید واژه های مهم است.

عایق T7 (تی سون) ضد آتش:

امروزه ضد آتش بودن عناصر ساختمانی از مهم‌ترین امور صنعت ساختمان سازی است.

دیوار اطراف جعبه پله و آسانسور، دیوار لابی ورودی ساختمان، دیوار لابی مشترک واحدهای مسکونی، دیوار بین واحدهای آپارتمان، انباری ها و اتاق تأسیسات از مواردی است که باید ضد آتش شوند.

عایق T7 (تی سون) ضد آتش با حداقل قیمت، بخش های مختلف ساختمان راز ضد آتش می کند. این عایق تحت عنوان مبحث سوم مقررات ملی ساختمان جزو منابع آزمون نظام مهندسی است. همچنین برای جستجوی بهترین مدرس نظام مهندسی و کلاس تضمینی نظام مهندسی یکی از کلید واژه های مهم است.

سازمان نظام مهندسی و کاربرد عایق ها

سازمان نظام مهندسی با ایجاد ساز و کار اجرای عایق های چهارگانه در حقیقت کاربرد مباحث سوم، چهارم، هجدهم و نوزدهم را در آپارتمان های مسکونی الزامی می کند.

این ساز و کار توسط مهندسین ناظر انتخابی در چهار رشته و آموزش نحوه استفاده از عایق T7 (تی سون) می تواند برای تمامی گروه های ساختمانی الف، ب، ج و د انجام شود.

مهندس ناظر معمار در این میان وظیفه به مراتب مهمترین در اجرای درست عایق های چهارگانه دارد.

عایق حرارتی در جداره های خارجی سمت حیاط گذر، درز انقطاع و دیواره های اطراف پاسیو می تواند جلوی تبادل هوا و هدر رفت انرژی را بگیرد.

عایق صوتی صداهای مزاحم به صورت کوبه ای و نوفه ای را کنترل کند.

عایق ضد آتش سلامت و امنیت ساکنین را از نظر خطرات آتش سوزی تأمین می کند.

عایق رطوبتی نیز در جلوگیری از آسیب به مصالح به کار رفته در ساختمان موثر است.

اقلیم های ایران و عایق T7 (تی سون)

کاربرد عایق T7 (تی سون) حرارتی در اقلیم های چهارگانه ایران متفاوت است. به عنوان مثال در اقلیم معتدل و مرطوب شمال با توجه به معتدل بودن هوا در بیشتر اوقات سال، عایق حرارتی در جداره های داخلی اجرا می شود. این شیوه ی اجرا عملاً باعث می شود هوای معتدل داخل در اوقات سرد و گرم سال به داخل دیوار نفوذ نکند.

در اقلیم های گرم و سرد، عایق حرارتی در جداره خارجی اجرا می‌شود تا نفوذ گرما و سرما به داخل از فضای بیرون به حداقل برسد و همچنین گرمای هوای داخل در زمستان و سرمای هوای داخل در تابستان به داخل دیوار نفوذ می کند و در صورت نیاز هوای داخل را متعادل نگه دارد.

صرفه جویی هزینه ها در طول زمان

به طور کلی استفاده از عایق حرارتی در ساختمان ها در کوتاه مدت شامل صرفه اقتصادی نمی شود ولی یا بکارگیری و اجرای درست آن در جداره ها، عملاً مصرف دستگاه های گرماساز در زمستان و دستگاه های سرماساز در تابستان، به حداقل رسیده و در مدت زمان حدود پنج سال، هزینه های انجام شده برای اجرای عایق حرارتی، جبران می شود و عملاٌ بعد پنج سال، ساختمان و واحدهای مسکونی با  بکاربردن عایق حرارتی از نظر اقتصادی، در حالت سوددهی قرار می گیرند.

برای سفارش کار عایق در هر چهار بخش رطوبتی، حرارتی، صدا و آتش می‌توانید با ایمیل

info@t3ven.vom  و یا شماره های زیر در ارتباط باشید.

۰۹۱۲۳۰۱۹۷۰۶    مهندس سحر عزیزخانی (مدیر فروش شرکت T7 (تی سون))

۰۹۱۲۵۴۸۵۰۱۳    مهندس مهدی دریانی (مدیرعامل شرکت T7 (تی سون))

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *