اخبار داغ

مهندس فرزاد بویری : فضای سبز استان خوزستان معضلی اساسی است

توسعه فضای سبز در شهرهای استان خوزستان نیازمند عزم جدی متولیان شهرنشینی و توسعه شهری می باشد.با توسعه روزافزون مناطق شهری در دهه های اخیر و پیشی گرفتن شهرنشینی بر شهرسازی که با معضلات عدیده ای مانند افزایش بی رویه جمعیت، توسعه غیرهدفمند کالبدی شهرها و افزایش آلودگی های زیست محیطی همراه بوده، فضاهای سبز […]

اشتراک گذاری
20 فروردین 1402
274 بازدید
کد مطلب : 154068

توسعه فضای سبز در شهرهای استان خوزستان نیازمند عزم جدی متولیان شهرنشینی و توسعه شهری می باشد.
با توسعه روزافزون مناطق شهری در دهه های اخیر و پیشی گرفتن شهرنشینی بر شهرسازی که با معضلات عدیده ای مانند افزایش بی رویه جمعیت، توسعه غیرهدفمند کالبدی شهرها و افزایش آلودگی های زیست محیطی همراه بوده، فضاهای سبز نقش مهمی در حفظ و تعادل محیط زیست شهری و تعدیل آلودگی هوا پیدا کرده است و یکی از مولفه های مهم زندگی انسان به ویژه شهرنشینان به شمار می رود که گسترش آن تا حد زیادی می تواند گرمای هوا ، آلودگیهای ناشی از دود خودروها و کارگاههای تولیدی را کاهش دهد و به زیباسازی شهرها نیز کمک شایانی کند.
توزیع فضایی نامناسب پارک‌ها، سرانه فضای سبز ناامیدکننده و خارج از استاندارد، نام‌گذاری هر قطعه سبز و چمن دم‌دستی به‌عنوان پارک، کیفیت بسیار بد و ناامیدکننده و نبود تجهیزات در فضاهایی که به‌عنوان پارک معرفی می‌شوند، هجوم مردم به میادین ورودی و خروجی خطرناک شهری در نبود پارک و جاگذاری اسباب‌بازی‌های کودکان در کنار معابر خطرناک شهری و خطرات ناشی از عبور و مرور کودکان در این معابر، گوشه‌ای از عمده نارضایتی مردم بوده است.
مهندس فرزاد بویری در این خصوص به خبرنگار پایگاه خبری تجهیز نیوز گفت : استان خوزستان یکی از استان های قدیمی و تاریخی کشوراست که سالیانه گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور از آثار تاریخی و فرهنگی آن دیدن می‌کنند. به‌واسطه قرار گرفتن بخشی از هویت تاریخی در حوزه شهری ، یکی از عمده موارد نگران‌کننده در این استان عدم وجود پارک و فضای مختصر تفریحی برای میهمانان و گردشگران است. ضعفی بزرگ که می‌تواند به دل‌زدگی گردشگر و فرار سرمایه به دلیل نبود امکانات در شرایط فعلی دامن بزند.
مهندس بویری افزود : متاسفانه محدود فضاهای سبز شهری موجود براساس اصول مهندسی طراحی نشده اند، این بگونه ای می باشدکه حتی نحوه کاشت درختان و نوع درختان کاشته شده علمی نیست و از هیچ اصولی تبعیت نمی کند که خود باعث شده است که هزینه ی نگهداری آنها بالا رفته و شهرداری از عهده ی نگهداری آنها بر نیاید.
پارکها و بوستانها در ایجاد چشم اندازی دلنواز که آرام بخش جسم و روح است بسیار مؤثرند. اما متأسفانه از نظر دارا بودن فضاهای سبز و پارکها به نسبت استانداردهای معمول استانی حتی در ایرانی که خود با کمبود فضاهای سبز مواجه است وضعیت اسفناکی را دارد که این در حالی است که طبیعت این استان به طور خدادای دارای جذبه های توریستی فراوانی است و از منظر صنعت اکوتوریسم با کمی توجه و سلیقه ی مسئولین اجرایی شهر و استفاده از تکنیک های زیبا سازی شهری قابلیت تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم گردشگری در سطح کشور را دارد .
اقشار مختلف این استان به خصوص جوانان به دلیل نبود امکانات کافی در اوقات استراحت و غیر کاری خود در خیابانها و پیاده روهای غیر استاندارد پرسه زده و به طرز نابه هنجاری رفت و آمد در معابر و مکان های مهم افزایش پیدا کرده است.
به نظر می رسد که در کنار توسعه شهری و ایجاد فازهای جدید، باید متولیان امر نسبت به توسعه فضای سبز، احداث پارک‌ها و بوستان‌های جدید و همچنین فضای سبز حاشیه بلوارها و خیابان‌ها اهتمام داشته باشند تا ساکنان که هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود بتوانند از موهبت های فضای سبز هرچه بیشتر بهره مند شوند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *