اخبار داغ

برگی از تاریخ نیشکر؛ درخششی به بلندای نام «دهخدا»

تجهیز نیوز به نقل از پایگاه خبری رهرونیوز و روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، یک دهه پیش در چنین روزی، روبان آخرین کشت و صنعت نیشکری خوزستان از سوی رییس جمهور وقت قیچی شد و کارخانه ۱۰۰ هزار تنی تولید شکر آن در پنجم دی به بهره‌برداری رسید. نیشکر دهخدا از زمان کلنگ‌زنی، […]

اشتراک گذاری
12 دی 1401
45 بازدید
کد مطلب : 152021

تجهیز نیوز به نقل از پایگاه خبری رهرونیوز و روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، یک دهه پیش در چنین روزی، روبان آخرین کشت و صنعت نیشکری خوزستان از سوی رییس جمهور وقت قیچی شد و کارخانه ۱۰۰ هزار تنی تولید شکر آن در پنجم دی به بهره‌برداری رسید. نیشکر دهخدا از زمان کلنگ‌زنی، فراز و فرودهای زیادی پشت سر گذاشته و در برهه‌ای نفس‌هایش از بی‌آبی به شماره افتاد و در زمانی دیگر، آب از سرش گذشت و در سیلاب غرق شد اما در همه این گیر و دارها، نامش بسانِ دهخدا، این ادیب و لغت‌شناس پرآوازه ایرانی، درخشید و کام مردم را از دستاوردهایش شیرین کرد.

کلنگ این واحد نیشکری در مسیر جاده معروف دغاغله تیرماه ۱۳۸۰ از سوی وزیر وقت جهاد کشاورزی به زمین زده شد و تقریبا چند سال بعد صدای دروگرهای برداشتِ نیشکر در مزارع‌ آن پیچید.

تاریخ نیشکر دهخدا مملو از حقایقی در فتح قله‌های رفیع باورهاست که همت‌ها را در پیچ تندِ سیلاب و خشکسالی محک زد و مردان نیشکر، سربلند از آن بیرون آمدند.

در میانه سیلاب، تصویر مردانِ نیشکر، بدل به سمبلی برای ایستادگی شد؛ تصویری از مردان نیشکر دهخدا که به دل آب زدند و تا کمر در سیلاب فرو رفتند تا مانعی برای ورود آب به انبارها و کارخانه شکر ایجاد کنند.

اکنون پس از یک دهه، با همه مصائب و مشکلات، این واحد نیشکری، استوارتر از گذشته، به پیش می‌رود و ترنّم شیرین تولید شکر در آن طنین‌انداز شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *