اخبار داغ

موانع کارآفرینان استان خوزستان در بخش مسکن

کارآفرینی از محورهای اصلی رشد و توسعه هر کشوری است  و از نظر برنامه ریزی توسعه اقتصادی و توسعه پایدار دارای اهمیت بسزایی است که باعث افزایش سود و سرمایه گذاران می شود و  موجب دگرگونی ارزش ها و تحول ماهیت آنها می شود و ارزش تازه ای به وجود می آورد. اهمیت مباحث کارآفرینی […]

اشتراک گذاری
16 شهریور 1399
169 بازدید
کد مطلب : 4509

کارآفرینی از محورهای اصلی رشد و توسعه هر کشوری است  و از نظر برنامه ریزی توسعه اقتصادی و توسعه پایدار دارای اهمیت بسزایی است که باعث افزایش سود و سرمایه گذاران می شود و  موجب دگرگونی ارزش ها و تحول ماهیت آنها می شود و ارزش تازه ای به وجود می آورد.

اهمیت مباحث کارآفرینی همواره مورد اشاره و تائید مقام معظم رهبری بعنوان عالی­ترین مقام و جایگاه در جمهوری اسلامی ایران همواره مطرح و ارزشمند بوده است. گزیده­ای از بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار کارآفرینان به شرح زیر است:

• ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز، در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد.

• ایجاد اشتغال علاوه بر جنبه مهم ثروت­آفرینی، نوعی زمینه سازی برای به کارگیری گنجینه استعدادهای انسانی است.

• دو دلیل اساسی یعنی «آمادگی کشور برای جهش» و «فشار اقتصادی دشمنان»، ثابت می­کند که ایران، بیش از هر دوره دیگر به کار و کارآفرینی احتیاج دارد.

• در پرتو شناخت ملت از توانایی­های خود و جوانانش، فصل توانایی و جهش کشور فرا رسیده است و طبعاً در این فصل، کار و کارآفرینی اهمیتی به مراتب فراوان­تر دارد.

• برای مقابله با فشارهای نظام سلطه باید «اقتصاد مقاومتی واقعی» بوجود آوریم که معنای واقعی کارآفرینی نیز همین است.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حاضر حاضر یکی از مسائل جدی اقتصاد ایران مسئله کارآفرینی و اشتغال است، از سویی دولت از کارآفرینی به عنوان یکی از راهکارهای اصلی ایجاد اشتغال پایدار یاد می‌کند، این در حالیست که به باور بسیاری از کارشناسان کارآفرینی در ایران با موانع بسیاری مواجه است و تا زمانیکه این سدها از میان برشته نشوند، نمی‌توان انتطار توسعه کارآفرینی در کشور را داشت.

کارآفرینی آنچنان که انتظار می رود در استان خوزستان رشد و گسترش نیافته است و همواره به دلیل برخی موانع و چالش ها با مشکلاتی رو به رو است. از جمله این موانع می توان به مواردی نظیر عدم وجود مدیران لایق در جایگاه های موثر و نیز عدم حمایت مسئولین  از کارآفرینان دانست. اما اینکه این عوامل چگونه عدم رشد و توسعه کارآفرینی را باعث شدند، سبب شد با مهندس جعفر زاده، محقق و کارآفرین برتر خوزستان در حوزه املاک به گفت و گو بنشینیم.

مهندس جعفر زاده مدیر مجموعه اهواز ملک در تعریف کارآفرین گفت: کارآفرین کسی است که فرصت و ارائه یک محصول، خدمت، روش و سیاست جدید را با تفکر جدید برای یک مشکل قدیمی می یابد و می خواهد پیامد اندیشه، محصول یا خدمات خود را بر نظام مشاهده کند. به عبارت دیگر، کارآفرین شخصی است که بهترین و آخرین موقعیت اقتصادی و تجاری را کشف می کند و روش استفاده از این فرصت ها را می داند.

مهندس جعفر زاده  در خصوص نقش کارآفرینی در رشد و توسعه گفت: کارآفرینی از محورهای اصلی رشد و توسعه است و از نظر برنامه ریزی توسعه اقتصادی و توسعه پایدار دارای اهمیت بسزایی است به این دلیل که موجب اشتغال می شود متاسفانه شاهد هستیم که در استان خوزستان حمایت‌های لازم از جهات مختلف از کارآفرینان نمی‌شود و به عکس حتی گاهی موانعی را نیز برای کارآفرینان ایجاد کرده و  انگیزه‌های حرکت و تلاش کارآفرینان را که قصد خدمت به توسعه اقتصادی استان را دارند کم‌رنگ و یا کند می‌کند.

ایشان برای نمونه در انتقاد به اتحادیه مشاورین املاک در اهواز گفتند این اتحادیه برای خواهر بنده  که قصد اخذ مجوز کسب و کار در حوزه املاک داشتند و برای مراجعه به اتحادیه جهت ایجاد کسب و کار و اشتغال رفته بودند اشاره کرد و گفت ایشان که هم اکنون برای بیش از ۱۱۰ نفر از جوانان خوزستانی در حوزه مسکن اشتغال ایجاد کرده است دو سال پیش در زمان رفتن به اتحادیه جهت اخذ مجوز با این برخورد مواجهه شده بود که ” شما رو چه به مشاوره املاک ، بروید و مانند دیگران دختران آرایشگاه زنانه بزنید ” . ایشان که کارشناسی ارشد مدیریت هم داشت هم اکنون جز برترین کارآفرینان خوزستانی است و نه تنها در زمینه حمایت از این کارآفرین قدمی برداشته نشده است بلکه متاسفانه این اتحادیه مشکلانی را نیز برای ایشان در این حوزه بوجود آورده است .

مهندس جعفر زاده ادامه داد: طبق آمارهای موجود در سال گذشته بیش از صدها  ساختمان در ترکیه توسط ایرانیان خریداری شده که از این تعداد حداقل ۱۰درصد آن متعلق به خوزستانی هاست که با نرخ میانگین ۲۰۰ هزار دلار برای خرید هر ملک شاهد خروج ارز بسیاری از این استان هستیم و اگر این میزان ارز صرف ساخت و ساز در خوزستان می شد حداقل ایجاد هزاران شغل و رونق ساخت و ساز و حل مشکلات اجاره نشینی و کاهش قیمت مسکن به دلیل عرضه زیاد تر می شد و حتی شاهد این گونه مهاجرت ها در این استان نبودیم . طرح های شکست خورده مسکن مهر در اهواز و حاشیه نشینی مردم در این شهر و دغدغه هایی که روزانه شاهد آن هستیم تنها نمونه هایی از عدم مدیریت کارآمد در این حوزه است .

جعفر زاده افزود : مشاوران حرفه ای و با سابقه زیاد که سالیان زیادی در کسب و کار مسکن حضور داشته اند بیشتر در فضای سنتی سابق سیر می کنند و به شیوه ی سنتی و قدیمی خود پایبند هستند،البته که به این روش ایرادی وارد نیست،اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و به روز شدن تمامی کسب و کارها  و به وجود آمدن فضای مجازی گسترده که امروزه در دسترس اکثرا افراد جامعه است،نیاز به استفاده از  تکنولوژی و حرکت در این مسیر برای همه حس میشود.

وی افزود : مجموعه ما در شرایط کرونا با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا  بازدید مجازی از مسکن و ایجاد تور ۳۶۰ درجه را جهت حفظ سلامت مشتریان در دستور کار قرار داده و با فرهنگ سازی صحیح همه تلاش خود را جهت مقابله با ویروس کرونا بکار بست  .

متاسفانه شاهد هستیم اتحادیه املاک اهواز  نه تنها گامی جهت آموزش مشاوران املاک جهت استفاده از تکنولوژی های روز و ایجاد فضای کسب و کار در مشاورین املاک نکرده بلکه میل و رغبتی به استفاده از تکنولوژی و تحول در حوزه مسکن نداشته و در محیط کسب و کار قدیمی جا مانده و نظرشان کاملا سنتی است بلکه موانعی را پیش روی کارآفرینان در این مهیا کرده و موجبات بیکاری جوانان خوزستانی را نیز فراهم می آورد .

مهندس جعفر زاده خاطر نشان کرد : در تمام دنیا کسب و کار های کوچک در حال تبدیل به مجموعه های بزرگ تر هستند و باعث ایجاد اشتغال و مزیت رقابتی می شوند به عنوان مثال تاکسی سرویس ها و آژانس های قدیمی جای خود را به اپلیکیشن هایی کاربردی حمل و نقل مانند اسنپ داده و فروشگاه های کوچک به فروشگاه های زنجیره ای تبدیل شده اند ولی متاسفانه اتحادیه های املاک در این استان سعی شان بر این است تا به جای ایجاد دفاتر املاک بزرگ با اشتغال نفرات بیشتر تعداد بنگاه های املاک را افزایش داده تا با افزایش تعداد مجوز ها حق عضویت های گزافی را از اعضا بگیرند . این اتحادیه نه تنها هزینه ای را صرف آموزش متقاضیان پس از اخذ پروانه نمیکند بلکه سعی در تعطیلی این آموزش ها دارد که بسی جای تاسف است .

در پایان مهندس جعفر زاده ضمن یادآوری بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کارآفرینی که موجب ثروت­آفرینی و زمینه سازی برای به کارگیری گنجینه استعدادهای انسانی دانسته اند ، ابراز امیدواری کردند که با وجود همه این سنگ اندازی ها و موانع با قدرت راه خود را ادامه داده و در جهت اشتغال جوانان این شهر و دیار از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *