اخبار داغ

سهم ساخت داخل طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت بیش از ۷۰ درصد است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به پیگیری و رصد مستمر اجرای ۱۰ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت که در سال ۹۷ امضا شد، گفت: سهم ساخت داخل در اجرای این قراردادها تاکنون بیش از ۷۰ درصد است و این سهم در پایان اجرای همه بسته‌های کاری طرح، به بیش از ۸۰ […]

اشتراک گذاری
28 مرداد 1399
90 بازدید
کد مطلب : 3816

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به پیگیری و رصد مستمر اجرای ۱۰ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت که در سال ۹۷ امضا شد، گفت: سهم ساخت داخل در اجرای این قراردادها تاکنون بیش از ۷۰ درصد است و این سهم در پایان اجرای همه بسته‌های کاری طرح، به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، مسعود کرباسیان امروز (دوشنبه، ۲۷ مردادماه) در آیین امضای ۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت گفت: تاکنون تکلیف ۲۳ قرارداد این طرح مشخص شده و ۱۰ قرارداد باقیمانده طرح نیز تا پایان سال امضا می‌شود.

وی گفت: مهندس زنگنه در سال ۹۵ ایده و ابتکار طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت را مطرح کرد و پیگیری آن در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و شورای اقتصاد در سال ۹۷ این طرح را با ارزش ۶.۲ میلیارد دلار تصویب کرد.

تسهیل ایفای مسئولیت‌های اجتماعی با ابلاغ وزیر نفت

کرباسیان با بیان اینکه این طرح در قالب ۳۳ پروژه دنبال می‌شود، افزود: اهمیت طرح به دلیل نگاه به داخل بوده است، زیرا این طرح در زمان برجام با نگاه به توانمندی‌های داخلی تدوین شد. در این طرح تاکنون کارهای خوبی انجام شده و لازم است جایی خارج از نفت، این فعالیت‌ها را مستندسازی کند که چگونه در این شرایط چنین فعالیت‌هایی به مرحله عمل درآمده است.

کرباسیان، استفاده حداکثری از کالاهای ساخت داخل و بهره‌مندی از دستاوردهای طرح بومی‌سازی کالاهای کاربردی صنعت نفت و اختصاص ۴ درصد از هر قرارداد برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت را از دیگر وجوه قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت خواند و گفت: مهندس زنگنه به‌تازگی ابلاغیه‌ای برای تحقق سریع‌تر مسئولیت‌های اجتماعی به کارگروه مربوطه داشته‌اند مبنی بر اینکه اعتبارهای مورد نیاز اختصاص یابد و فعالیت‌های تعریف‌شده اجرایی شود.

تأمین منابع با انتشار اوراق مشارکت ادامه دارد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره تأمین منابع مالی این طرح گفت: منابع مالی بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و از طریق اوراق مشارکت اسلامی تأمین می‌شود؛ یعنی نوعی سرمایه‌گذاری داخلی که با تضمین شرکت ملی نفت قابلیت اجرا پیدا می‌کند. امسال هم بقیه این منابع برای قراردادهای جدید طبق مقررات تأمین می‌شود و مشکل خاصی هم ندارد.

وی در واکنش به بعضی از مشکلات پیش روی پیمانکاران گفت: وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران همان‌گونه که نسبت به تأمین ارز متعهد شده‌اند و تاکنون نیز ارز مورد نیاز را تأمین کرده‌اند، این رویه را ادامه می‌دهند.

سهم ۸۰ درصدی نیروهای بومی

وی با اشاره به ۱۰ قرارداد مرحله نخست این طرح که در بهمن ۹۷ به امضا رسید، ارزش آن قراردادها را در مجموع ۷۴۰ میلیون یورو، هدف از اجرای آن را افزایش حدود ۷۵ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت و پیشرفت متوسط آن را حدود ۲۵ درصد عنوان کرد و گفت: حدود ۱۸ دکل حفاری در این پروژه‌ها مشغول فعالیت است و فعالیت‌های در دست اجرا در این ۱۰ قرارداد از طریق سامانه مدیریت پروژه شرکت ملی نفت ایران به طور مستمر رصد می‌شود.

به گفته کرباسیان، بالغ بر ۸۰ درصد نیروهای به‌کار گرفته شده در پروژه‌های این طرح نیز نیروهای بومی هستند.

این مقام مسئول با اشاره به سهم بیش از ۷۰ درصدی ساخت داخل در اجرای ۱۰ قرارداد مرحله نخست طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، افزود: این سهم با اجرای کامل همه قراردادهای طرح به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد و حجم پیمان‌های واگذارشده به پیمانکاران فرعی نیز به ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در اجرای مرحله دوم این طرح، تعداد دکل‌های فعال به ۲۳ دکل افزایش می‌یابد و با اجرای ۱۳ قرارداد، بالغ بر ۱۸۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده می‌شود، ادامه داد: مرحله سوم قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت هم ان‌شاءالله تا پایان سال امضا می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *