اخبار داغ

محققان هاروارد سرانجام فهمیدند چرا موی بدن‌مان سیخ می‌شود

آیا تا به‌حال به‌ این فکر کرده‌اید که چرا پوست ما مور مور می‌شود؟ اگر جواب بلی است بدانید که شما تنها نیستید. «چارلز داروین»، در نوشته‌های خود درباره تکامل این پرسش‌ را مطرح می‌کند که مور‌مور شدن در حیوانات با خز ضخیم از آن‌ها در برابر سرما محافظت می‌کند، اما ما انسان‌ها ظاهرا سود […]

اشتراک گذاری
26 مرداد 1399
74 بازدید
کد مطلب : 3708

آیا تا به‌حال به‌ این فکر کرده‌اید که چرا پوست ما مور مور می‌شود؟ اگر جواب بلی است بدانید که شما تنها نیستید. «چارلز داروین»، در نوشته‌های خود درباره تکامل این پرسش‌ را مطرح می‌کند که مور‌مور شدن در حیوانات با خز ضخیم از آن‌ها در برابر سرما محافظت می‌کند، اما ما انسان‌ها ظاهرا سود زیادی از آن نمی‌بریم؛ بنابراین چرا این همه زمان این ویژگی در طول تکامل حفظ شده است؟

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از خبرگزاری علم و فناوری و ساینس‌دیلی، محققان دانشگاه «هاروارد» می‌گویند جواب این است که همان نوع سلول‌هایی که باعث مور‌مور شدن بدن می‌شوند، مسئولیت کنترل رشد مو و تنظیم سلول‌های بنیادی را که باعث احیاء مو می‌شوند نیز برعهده دارند. درون پوست ماهیچه‌ای که برای تولید اثر مور‌مور شدن منقبض می‌شود، باعث اتصال عصب سمپاتیک به سلول‌های بنیادی فولیکول مو نیز می‌شود.

چرا موی بدن‌مان سیخ می‌شود؟ محققان هاروارد پاسخ می‌دهند!

عصب سمپاتیک از یک طرف در واکنش به سرما باعث انقباض عضله و مور‌مور شدن و از طرف دیگر با فعال‌کردن سلول‌های بنیادی باعث رشد موهای جدید می‌شود. محققان همیشه خواهان درک واکنش‌ و رفتارهای سلول‌های بنیادی در حضور محرک‌های خارجی بوده‌اند. پوست یک سیستم جذاب با چندین سلول بنیادی است که با سلول‌های متنوعی احاطه شده‌اند.

پوست رابط بین بدن ما و جهان خارج است. بنابراین سلول‌های بنیادی پوست می‌توانند به انواع مختلفی از محرک‌ها پاسخ دهند. عصب سمپاتیک، بخشی از سیستم عصبی ماست که هموستاز بدن (پاسخ‌ ما به محرک‌های بیرونی) را کنترل می‌کند. سیستم عصبی سمپاتیک به‌طور معمول در سطح پایین ثابتی برای حفظ هموستاز بدن فعال می‌شود. 

محققان دریافتند که این سطح پایین فعالیت عصبی سلول‌های بنیادی را در حالت آماده‌ی بازسازی حفظ می‌کند. در اثر سرما عصب در سطح بسیار بالاتری فعال شده و انتقال‌دهنده‌های عصبی بیشتری آزاد می‌شوند. این باعث فعال شدن سریع سلول‌های بنیادی می‌شود و در نتیجه فولیکول مو بازسازی شده و موهای جدید رشد می‌کنند.

مو به تن سیخ شدن به برجسته شدن محل رویش مو در سطح پوست فرد اشاره دارد و معمولاً هنگامی که یک فرد تجارب قوی و احساسات شدید مانند ترس و شادی و سرخوشی یا انگیختگی جنسی را تجربه می‌کند، رخ می‌دهد. اصطلاح پزشکی این موضوع cutis anserina یا horripilation است. ایجاد این نوع برجستگی بر روی پوست در انسان تحت استرس است که به عنوان یک پاسخ تحریکی در نظر گرفته می‌شود و احتمالاً ریشه در ویژگی‌های تکاملی نوع بشر دارد.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *