اخبار داغ

پیشگیری از پیامدهای کووید-۱۹ با کمک یک واکسن دوره کودکی

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که شاید بتوان با کمک یکی از واکسن‌های دوره کودکی، از بروز پیامدهای ناشی از کووید- ۱۹ پیشگیری کرد. به گزارش ایسنا و به نقل از ردیت، بررسی جدید پژوهشگران “دانشگاه ایالتی لوئیزیانا”(LSU) نشان می‌دهد که شاید واکسن‌های زنده از جمله “واکسن ام‌ام‌آر”(MMR) بتوانند از التهاب شدید ریه و […]

اشتراک گذاری
07 تیر 1399
68 بازدید
کد مطلب : 2085

پیشگیری از پیامدهای کووید-۱۹ با کمک یک واکسن دوره کودکی

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که شاید بتوان با کمک یکی از واکسن‌های دوره کودکی، از بروز پیامدهای ناشی از کووید- ۱۹ پیشگیری کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ردیت، بررسی جدید پژوهشگران “دانشگاه ایالتی لوئیزیانا”(LSU) نشان می‌دهد که شاید واکسن‌های زنده از جمله “واکسن ام‌ام‌آر”(MMR) بتوانند از التهاب شدید ریه و “گندخونی” یا “سپتیسمی”(Septicemia) ناشی از کووید- ۱۹ پیشگیری کنند.

این پژوهش نشان می‌دهد که واکسن‌های زنده می‌توانند سلول‌های ایمنی را فعال کنند تا گلبول‌های سفید را برای داشتن دفاع موثرتر در برابر عفونت آموزش دهند. پژوهشگران در بررسی‌های آزمایشگاهی خود نشان دادند که واکسیناسیون با واکسن زنده، محافظت ابتدایی بدن را در برابر سپتیسمی که در اثر ادغام قارچ بیماری‌زا و باکتری‌ها پیش می‌آید، فعال می‌کند.

به گفته پژوهشگران، اثر محافظتی حاصل از واکسن زنده، توسط سلول‌های موسوم به “MDSCs” تولید می‌شود. این اثر محافظتی توانست التهاب و مرگ و میر ناشی از سپتیسمی را در چندین مدل آزمایشی مهار کند. آنها باور دارند که واکسن زنده ام‌ام‌آر به هیچ وجه برای مقابله با کووید- ۱۹ پیشنهاد نمی‌شود اما می‌تواند در برابر نشانه‌های شدید التهابی ناشی از کووید- ۱۹، اثر محافظتی داشته باشد.

دکتر “پاول فیدل” (Paul Fidel)، از پژوهشگران این پروژه گفت: تزریق واکسن‌های دوره کودکی از جمله واکسن ام‌ام‌آر به بزرگسالان برای وادار کردن سلول‌های عدای به نشان دادن واکنش شدید در برابر کووید- ۱۹ ، یک اقدام پیشگیرانه کم خطر است که طی یک دوره حساس از شیوع این بیماری همه‌گیر انجام می‌شود.

وی افزود: این سلول‌ها عمری طولانی دارند اما به اندازه تمام عمر باقی نمی‌مانند. کسی که واکسن ام‌ام‌آر را در کودکی دریافت کرده است، اگرچه هنوز پادتن‌های ایمنی در برابر سرخک، اوریون یا سرخچه را دارد اما احتمالا سلول‌های ایمنی مورد نیاز برای مقابله با سپتیسمی را نخواهد داشت؛ در نتیجه دریافت واکسن ام‌ام‌آر در بزرگسالی، برای محافظت بهتر در برابر سپتیسمی ناشی از کووید- ۱۹ مهم است.

چنین آزمایشی، در کشورهای دیگری نیز در حال بررسی است. به گفته پژوهشگران، حداقل شش آزمایش بالینی در اروپا، استرالیا و آمریکا آغاز شده‌اند تا عملکرد واکسیناسیون با “مایکوباکتریوم”(Mycobacterium) را در پرسنل کادر درمان بررسی کنند. این آزمایش‌ها می‌توانند به تشخیص واکنش‌های ایمنی در برابر کووید- ۱۹ کمک کنند.

پژوهشگران باور دارند که پاسخ ایمنی مناسب می‌تواند التهاب شدید ناشی از کووید- ۱۹ را مهار کند و کاهش دهد.

این پژوهش، در مجله “mBio” به چاپ رسید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *